Zelf schrijven of het laten doen?

Als ondernemer komen er veel dingen op je pad waarvan je je afvraagt of je ze zelf moet doen of uit moet besteden. Het schrijven van teksten, bijvoorbeeld voor een website, is daar een voorbeeld van.

Ik heb de laatste weken een paar keer een online webinar gevolgd van Aartjan van Erkel. Iedereen die een website heeft waarop iets wordt verkocht of aangeboden raad ik aan dat ook eens te doen. Van Erkel is een autoriteit op het gebied van copywriting en weet als weinig anderen hoe je klanten met teksten kunt overtuigen.

Maar op één punt ben ik het sterk met hem oneens.

Met passie vertellen
Van Erkel adviseert ondernemers en bedrijven om tekstschrijven, met name als het om teksten voor de website gaat, in eigen hand te houden.

Want als ondernemer kCopywriter Nasano managementun je volgens hem zelf met de meeste passie over je bedrijf vertellen. Het hoort bovendien bij goed ondernemerschap om de juiste woorden te kunnen vinden om je product of dienst aan de man te brengen. Wanneer je dit nog niet kunt moet je zorgen dat je het onder de knie krijgt, vindt hij.

Het is niet zo gek dat Van Erkel ondernemers adviseert om zelf te schrijven. Hij was jarenlang een copywriter die werd ingehuurd door bedrijven, maar zijn huidige verdienmodel is gebaseerd op het geven van trainingen aan, het zijn van mentor van en het schrijven van boeken voor ondernemers.

Beter uitbesteden
Mijn stelling is dat zeker acht van de tien ondernemers hun schrijfwerk beter uit kunnen besteden. En dan ga je natuurlijk zeggen: “Hallo, jij preekt nu net zo goed voor eigen parochie.” Klopt. Daarom zal ik het uitleggen.

Goed schrijven lijkt heel simpel, maar is heel moeilijk. Veel mensen worstelen ermee. En ondernemers, zelfs heel goede ondernemers, zijn hier absoluut geen uitzondering op.

En dan heb ik het niet over taalfouten die een vervelende taalpurist wel opvallen, maar die een gemiddelde klant niet zal zien. Nee, dan heb ik het over het grotere plaatje: het schrijven van een tekst waarmee je iemand gaat overtuigen.

Goede ondernemers, matige teksten
Ik heb vele tientallen columns, webteksten, persberichten en advertorials onder ogen gehad die door ondernemers waren geschreven. Het resultaat was vaak matig. En het ging zeker niet om slechte ondernemers. Ze waren vaak razend succesvol. Hoe beter de ondernemer, hoe slechter de tekst, leek het soms wel.

Het grappige was: ze konden mondeling een uitstekende pitch geven. Maar taalkundig correct, prettig leesbaar en tegelijkertijd met een overtuigende passie schrijven, is iets heel anders.

Is het te leren? Natuurlijk. Een beetje aanleg helpt, maar schrijvers van goede zakelijke teksten zijn geen kunstenaars die ‘van boven’ een uniek talent hebben meegekregen. Wel zijn het mensen die jarenlang dagelijks met schrijven en met taal bezig zijn. Je moet je als ondernemer afvragen of je dat ook wilt.

Professionaliteit uitstralen
Wat je als ZZP’er of kleinere ondernemer sowieso niet moet willen is kiezen voor de underdogpositie. Je bent geen amateur. Laat zien dat je de professionaliteit van een groot bedrijf hebt. Daar horen goede teksten bij.

Denk je dat de teksten op de website van Heineken door één van hun managers zijn geschreven? Natuurlijk niet. Het huurt daar specialisten voor in. Waarom zou jij dat niet doen?

En dat iemand van buitenaf nooit met dezelfde passie over een bedrijf kan schrijven als een ondernemer zelf? Hierin onderscheiden goede en slechte tekstschrijvers en copywriters zich. Wie veel input vraagt en echte interesse heeft komt heel erg ver.

Dit is artikel is eerder gepubliceerd op de blog van Tekspresso.



Plaats een reactie





Nasano Banner

Wij blijven je graag van nieuwe waardevolle content voorzien. Mag dat?