Doet lengte ertoe?

“Deze brief is langer dan gebruikelijk omdat ik geen tijd had om een kortere te schrijven”, schreef de Franse schrijver Blaise Pascal in de zeventiende eeuw. De quote is sindsdien door veel mensen aangepast en hergebruikt omdat ie veel herkenning oproept. Het schrijven van korte teksten is vaak moeilijk.

Volgende week geef ik tips voor het inkorten van teksten. Maar nu eerst een paar andere vragen. Moeten teksten wel kort zijn? Waarom eigenlijk? En, zo ja, geldt dat altijd? En hoe kort dan?

Als ik me even beperk tot commerciële en zakelijke teksten zijn er veel misverstanden over de ideale lengte.

SEO

Je kunt er op veel manieren naar kijken. Kijkend naar SEO, het verbeteren van de vindbaarheid van een website via zoekmachines als Google, zijn de voordelen van ‘kort’ en ‘lang’ tegen elkaar weg te strepen. Een lange tekst wordt in sommige gevallen beter gerangschikt, maar de tijd van het kunstmatig opvullen met allerlei woorden waarop je gevonden wilt worden is voorbij. Google prikt daar, zoals bij bijna elke ‘trucje’, doorheen.

Aantrekkelijk

SEO is belangrijk, maar veel bezoekers op je zakelijke website is uiteindelijk slechts een middel op weg naar het einddoel: meer actie en meer omzet. Je hebt er niets aan om heel goed gevonden te worden met slechte teksten die de doelgroep niet aanspreken. Of erger nog: met teksten waar mensen helemaal niet aan beginnen.

Korte teksten dus?

Nee, niet per se.

Verkoopgesprek

Natuurlijk moet je absoluut voorkomen dat je teksten schrijft die te lang zijn. Ze schrikken al bij voorbaat af of zorgen ervoor dat lezers halverwege afhaken. Maar met name op websites zie ik vaak iets anders gebeuren: teksten die te kort zijn.

Waarschijnlijk omdat ondernemers bang zijn voor het afschrik-effect. Of omdat ze geloven in het verhaal dat niemand op internet lange teksten leest.

Het resultaat is teksten die koud zijn. Er is geen enthousiasme te merken, clichés voeren de boventoon en er wordt veel te simpel gedacht over het wekken van interesse bij de doelgroep. Een goede tekst is als een goed verkoopgesprek.

Daarin zeg je ook niet: “Hallo. Wij bieden trainingen aan. Die zijn voortreffelijk. Iedereen is tevreden. Als je hier je naam even invult sturen we je meteen een offerte. Fijne dag.”

Krachtig en warm

Je raadt het al: de waarheid ligt in het midden en een perfect aantal woorden is onmogelijk om te geven.

Belangrijker dan de lengte is de vraag of een tekst krachtig is. Daarmee bedoel ik dat hij logisch is opgebouwd en dat elke zin een doel heeft. Niet-relevante informatie en herhalingen zijn dodelijk.

Maar daarnaast moet een tekst ook warm zijn. Het is cruciaal dat het enthousiasme dat jij – als het goed is – hebt voor wat je aanbiedt terugkomt in de tekst en overkomt bij de lezer.

Als de tekst daardoor wat langer wordt is dat geen probleem.

Dit is artikel is eerder gepubliceerd op de blog van Tekspresso.

 



Plaats een reactie





Nasano Banner

Wij blijven je graag van nieuwe waardevolle content voorzien. Mag dat?