Call-to-actions in je e-mailcampagne: lessons learned

Niet alleen content op je website is steeds relevanter en belangrijker geworden om te scoren. Bij jouw e-mailcampagne geldt precies dezelfde regel. Men stelt steeds hogere eisen aan de kwaliteit van content in je e-mails.

Een sterk voorbeeld heb ik zelf ondervonden een tijd geleden. Tijdens het versturen van één e-mailcampagne. Het belang van creatieve content en slim omgaan met je call-to-actions werd mij snel duidelijk.

 

Wijze les

Het ging goed met mijn e-mailcampagne. Gemiddeld een openratio van rond de 36% en een clickratio van 2,5%. Een nieuwe mailing betekent ook een andere call-to-action. Ik besloot om te gaan voor de call-to-action: ‘klik hier voor mee informatie’. Dat een kleine wijziging, grootst effect had op de clickratio, wist ik niet. De gemiddelde clickratio van de e-mailcampagne stond op 2,5%. De nieuwe clickratio was maar 0,2%. Een duidelijk verschil! De openratio bleef wel rond de 36% en het tijdstip van verzending was ook gelijk. Het lag dus echt aan die call-to-action.

Om te voorkomen dat jij dezelfde fouten maakt, heb ik een aantal lessons learned op een rijtje gezet.

 e-mail, call-to-actions

Foute call-to-actions

Vermijd het gebruik van algemene CTA’s zoals onderstaande voorbeelden. Een CTA moet dringend zijn. De urgentie moet herhaald worden. Termen als ‘verder lezen’ of ‘lees meer’ maakt niks los bij de lezer. Het moet daarnaast ook duidelijk zijn voor de lezer wat hij of zij krijgt.

Foute CTA’s:

  • Meer informatie
  • Verder lezen
  • Klik hier
  • Lees meer

 

Wat is dan wel een goede CTA? Een aantal voorbeelden:

  • Vraag een gratis demo aan
  • Genereer nieuwe leads
  • Optimaliseer uw SEO

 

Variaties in je call-to-actions

Uiteraard zijn alle call-to-actions in verschillende vormen te gieten. Is het een tekst of meer een button? Wat hierin juist is, weet je door te testen. Echter zijn er wel een aantal feiten die ik voor je op een rijtje kan zetten:

  1. Een call-to-action valt op. Het schreeuwt om aandacht. Een felle contrasterende kleur helpt.
  2. Teksten met linkjes werken minder goed dan buttons.
  3. Vermijd de kleur rood als button. Dit roept heftige reacties op bij je lezers. Rood zorgt voor negatieve gedachten bij de lezers

Precies vertellen wat de juiste call-to-action is, kan ik niet. Testen is belangrijk, dus probeer je voor te nemen iedere campagne een A/B test uit te voeren. Uiteindelijk ervaar je zelf snel genoeg wat wél en wat niet werkt voor jouw doelgroep.

Wil je graag op de hoogte gehouden worden van de laatste tips en nieuwtjes rondom sales, marketing en leadgeneratie? Volg ons op LinkedIn en Twitter en zie als eerste nieuwe updates.

 



Plaats een reactie





Nasano Banner

Wij blijven je graag van nieuwe waardevolle content voorzien. Mag dat?

Aan goede ideeën geen gebrek | Klantcase Drake & Farrell

Drake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeente

Erik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames valideren

Erik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief

“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”