Contentmarketingstrategie in 4 stappen

 

Vorige week schreef ik nog een blog over het hoe inbound-marketing steeds bepalender wordt en dat ook de vakgebieden sales & marketing andere strategieën in moeten gaan zetten om klanten te werven. Een unieke klantbeleving was de keyfactor. Contentmarketing helpt bij het creëren van die unieke klantbelevenis. De trends op het gebied van marketing in 2017 laten zien dat marketeers steeds meer inzetten op contentmarketing.

 

De uitdaging van een contentmarketingstrategie

De uitdaging van contentmarketing zit hem in het creëren van iets wat mensen leuk vinden. ‘’Creating content that people love, helps you generate more of what you love’’. Traffic naar je website, leads en nieuwe klanten. Klinkt geweldig, maar hoe doe je dit nu? In dit blog zoom ik in op de vier onderdelen van een contentstrategie:

  • Het creëren van je buyer persona’s
  • Het optimaliseren van je teksten op leesbaarheid en bereik
  • Het verspreiden van je content via meerdere kanalen
  • Het blijven meten van je content performance

 

Start bij de basis; je buying persona

Begin bij de basis. Bepaal voor wie je de content schrijft. Wie is jouw buyer persona? Wie is die ideale klant? Maak een semi-fictie persoon. Heb je al klanten? Kijk dan naar hun profiel. Wie zijn zij en wat doen zij? Denk hierbij aan demografische aspecten als leeftijd, functie, branche enzovoort. Daarnaast is het belangrijk om goals en uitdagingen van de persona in kaart te brengen. Zo krijg je goed inzicht in de pijnpunten van je doelgroepen. De pijnpunten die jij met jouw product of dienst oplost. Je buyer persona informeert je over een strategie, tijd en plaats.

Op basis van je buyer persona kun je gaan bepalen welke content je gaat creëren. Hier ligt de grootste uitdaging. Wat gaat jouw content concurrerend maken? Is het de waarde of relevantie van de content, is het tijdloos of uniek? Om op te vallen, moet je anders zijn. Maak content inspirerend, bruikbaar en creëer content dat zorgt voor empathie.

Content, contentmarketingstrategie, tips content

Optimaliseer en ontdek

Het schrijven van interessante en waardevolle artikelen voor je blog helpt je aan meer verkeer op je website. Wist je dat bedrijven die bloggen 13 keer vaker een positieve ROI halen? Toch is een salade met alleen maar sla ook zo saai. Je wilt iets meer variatie, een komkommertje, appeltje en dressing geven soms net meer pit en smaak en zorgen ervoor dat je die salade ook daadwerkelijk eet. Met content precies hetzelfde. Varieer. Zet een mix van verschillende content in. Schrijf, maak prachtige foto’s, infographics, video’s en podcasts. Deel waardevolle presentaties of e-books. Er zijn zoveel mooie manieren te verzinnen om waardevolle informatie bij de klant of doelgroep te brengen, zodat ze het ook willen lezen of zien.

Je Google Analytics geeft je inzicht in de best bezochte pagina’s op je website. Misschien dat een van deze pagina’s een blog is. Open je blogpagina en kijk er nog eens kritisch naar. Je hebt een waardevol stuk geschreven voor je doelgroep. Optimaliseer dit stuk. Maak het nog sterker en beter. Een nieuwe titel of een extra call-to-action onder aan de tekst.

79% van de mensen zullen je blog nooit lezen. Zij skimmen de tekst. (bron: Jakob Nielsen, How users read on the web, 1997) Skim je eigen teksten eens. Zorg voor een logische indeling en maak je content makkelijk leesbaar.

 

1+1 = 3

Je hebt inspirerende en unieke content op je website maar weinig traffic. Content moet je delen wil je groeien. Social media helpen ons om de content onder de aandacht te brengen bij de doelgroep.

Je bent niet de enige die zijn of haar content deelt via social media. Zorg daarom dat je feiten, cijfers en quote’s gebruikt om de aandacht van je doelgroep te trekken. Het werkt! Daarnaast kun je op social media al je berichten promoten. Varieer in je updates. Plaats een blog, afgewisseld met een persoonlijk bericht over een teamuitje of een infographic.

 

Content analyseren

Meten is weten, ook met content. Analyseer regelmatig je content. Via welke bronnen komt je verkeer binnen? Wat is de engagement op je content? Je komt er snel genoeg achter welke content interessant is geweest voor je doelgroep. Zodra je op regelmatige basis gaat beginnen met het creëren en verspreiden van content, zal het aantal bezoekers op je website stijgen.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op het gebied van sales, marketing en leadgeneratie? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.



Plaats een reactie





Nasano Banner

Wij blijven je graag van nieuwe waardevolle content voorzien. Mag dat?