Jouw conversie verhogen? Ontdek deze drie essentiële tips

Geplaatst door Esmee Benning

De landingspagina is online. Je hebt regelmatig websitebezoekers. Maar de conversie valt tegen? Dit wil je natuurlijk graag anders zien. In dit blogitem geef ik je een aantal tips om meer conversie uit jouw website te halen. Want het is toch een lekker gevoel als dat contactformuliertje ingevuld bij jou binnenkomt. 

#tip 1  Keep it simple

Prachtige teksten, afbeeldingen en een stijlvol design. Prachtig resultaat. Maar wat is het doel van je pagina? Het is geweldig als mensen je teksten lezen, en stap voor stap dichter bij je doel komen. Maar de praktijk leert ons dat dit niet gebeurt. Mensen scannen. Titels, dikgedrukte woorden. Dat is wat er gelezen wordt. Hooguit 20% van je pagina wordt bekeken. Denk dus simpel. Zet op strategische plekken je call-to-actions en maak het doel van je pagina direct duidelijk. Spreek echt je doelgroep aan en gebruik duidelijk taal. Is het een informatieve pagina? Met uitleg over je product of dienst. Zet dan direct de informatiebrochure als download bovenaan. Wil je juist dat mensen contact met je opnemen? Bedenk dan waarom iemand dat zou doen. Zijn het bijvoorbeeld je klanten die zo positief zijn over je service? Zet het bewijs dan naast je contactaanvraag. Een klantreview pal naast het contactformulier. Zorg dat mensen getriggerd worden.

  • Strak en overzichtelijk design
  • Binnen twee klikken van A naar B is de regel
  • Duidelijke taal en geen vakjargon
  • Trigger mensen met duidelijke en krachtige CTA’s
  • Zet het doel van je pagina bovenaan dan weet men waar ze aan toe zijn

#tip 2 Creatieve interactiemogelijkheden voor meer conversie

‘’Neem contact op’’ of ‘’download de informatiefolder’’. Ja mensen weten waar ze aan toe zijn, maar het is ondertussen wel een beetje afgezaagd. Het is leuker als je bijvoorbeeld aan de hand van een paar korte vragen een gepersonaliseerde informatiebrochure opgestuurd krijgt. Check hiervoor onze BravoApp-toolZo creëer je meer interactie met je doelgroep en ontvangen zij advies op maat. Wat dacht je van een video waarin een klant vertelt hoe tevreden hij is met jouw dienst of product. Laat de klant op het einde een boodschap inspreken met ‘’Ga eens voor een vrijblijvend gesprek met deze partij, ik beloof je succes gegarandeerd!’’. Of start met een livechat. Klantvriendelijk en bij vragen ben je op een laagdrempelige manier direct bereikbaar.

  • Plaats video’s en spreek mensen persoonlijk aan
  • Zorg voor laagdrempelige conversiemogelijkheden
  • Maak gebruik van innovatieve technologieën zoals de BravoApp tool

#tip 3 Flemen en niet claimen

Je wil graag die gunfactor hebben. Maar dit betekent ook dat je websitebezoekers iets waardevols moet bieden. Iets waar ze je dankbaar voor zullen zijn. Ze zullen je onthouden en terugkomen voor een informatie-aanvraag of een contactaanvraag. Daarbij is het gratis weggeven van informatie een mooie manier om je conversies te verhogen.

  • Geef informatieve whitepapers weg
  • Een gratis E-book of stappenplan

Het optimaliseren van je conversieratio is iets wat nooit stopt. Aan de hand van resultaten kun je altijd bijsturen. Kun je wel wat hulp gebruiken? Wij scannen graag jouw website op verbeterpunten.

Plaats een reactie





Aan goede ideeën geen gebrek |

Klantcase Drake & FarrellDrake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeenteErik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames validerenErik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”

Touchpoints

Binnen het vakgebied marketing wordt voor touchpoints de volgende definitie gehanteert: de verschillende kanalen, acties en contactmomenten die een klant heeft met jouw organisatie. Bijvoorbeeld een Adwords-advertenties, een blog dat je deelt via social media, of een advertentie in een tijdschrift. Het zijn de momenten waarop een (potentiële) klant in contact komt met jouw onderneming. Ieder contactmoment zorgt weer voor een beleving bij de klant en bepaalt de manier waarop deze (potentiële) klant naar jouw organisatie kijkt.

Waardepropositie

Een omschrijving van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Een toegevoegde waarde waar jouw klant behoefte aan heeft.  Het ontwerpen van een waardepropositie is een proces dat je helpt te begrijpen waar je klanten dagelijks mee bezig zijn (taken), waar zij tegenaanlopen (pijnpunten) en wat zij graag willen bereiken (voordelen). Het helpt al je werknemers te begrijpen waarvoor je het doet, en voorkomt dat je een hoop investeert in ideeën die uiteindelijk niks opleveren.  Ontwerp, test en lever een product of dienst dat daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft voor jouw klant.

Aanvalsplan

Een aanvalsplan is te omschrijven als een concrete planning van doorgaans 13 weken. Een planning met activiteiten en wie, wat , wanneer gaat uitvoeren. Onze klanten weten op deze manier precies in welke week er belangrijke activiteiten plaatsvinden.

Acquisitie

Onder (koude) acquisitie verstaan we het telefonisch benaderen van potentiële leads. Het doel tijdens het acquisitie gesprek is het maken van afspraken met de gewenste DMU, de persoon met beslissingsbevoegdheid.

Databaseverrijking

Een databaseverrijking wordt uitgevoerd met het doel een volledig en recente database te realiseren. Geen verouderde adressen, maar een databestand met juiste contactpersonen voor campagnes of opvolging door sales.

Tone-of-voice

De stijl in woord en geschrift waarop een organisatie communiceert met haar doelgroep wordt de tone-of-voice genoemd. Een tone-of-voice kan omschreven als formeel, zakelijk en koel, of juist infomeel, open, ondeugend en hartelijk. Deze omschrijvingen hebben ook impact op de manier waarop de doelgroep naar de organisatie kijkt (het imago). De tone-of-voice is terug te vinden in alle communicatie-uitingen van een organisatie. Denk bijvoorbeeld aan teksten op de website, een productbrochure, DM’s of e-mailcampagnes.

Buyer Persona

Met een buyer persona specificeren we de interesses, kenmerken en behoeftes van de doelgroep. Wat is bijvoorbeeld de functies binnen de prospect waar jij je op richt? Op welke platformen is hij of zij actief en welke problemen komt deze persoon tegen tijdens de dagelijkse werkzaamheden. Door in het vel van de klant te kruipen, kom je er precies achter welke marketing activiteiten je in kunt zetten om van de potentiële prospect een klant te maken.

 

Laaghangend fruit

Laaghangend fruit zijn leads waar in feite met weinig inspanning en vrij gemakkelijk resultaat is te behalen.  Leads die een productbrochure downloaden, of een contactaanvraag invullen behoren tot laaghangend fruit.

Er is een gegronde reden om te verwachten dat er oprechte interesse in jouw product of dienst bij deze leads.

 

Customer Journey

De customer journey (de klantreis) is de omschrijving van de weg die jouw klant aflegt voordat hij of zij besluit klant te worden en te blijven. Het doel van de customer journey is om inzicht te krijgen in bepalende contactmomenten met jou klanten.

Hiervoor is de customer journey opgedeeld in vijf fasen. Bij het ontwerpen van de customer journey beschrijf je per fase, de taken, emoties en gebruikte kanalen/touchpoints van je klant.  Vervolgens bepaal je per fase welke content op welke kanalen jij inzet om je potentiële klanten te bereiken. Een krachtige tool voor een complete marketingstrategie.

 

Salespitch

Een salespitch is een korte introductie voorzien van overtuigende argumenten jegens jouw gesprekspartner. Wie begint met een salespitch te ontwerpen moet er rekening mee houden dat je niet langer dan twee minuten hebt voordat de prospect besluit of hij wel of niet met jou verder wil praten. Een goede salespitch voorbereiden vergt tijd en creativiteit maar helpt elke sales om een perfecte eerste indruk achter te laten bij de prospect.