Creatief klanten werven in de B2B-branche?
Geplaatst door Esmee Benning
Jouw bedrijf is uniek. Alleen jouw aanbod van producten of diensten waarschijnlijk niet. Er zijn veel meer organisaties die soortgelijke of synonieme producten of diensten aanbieden. Klanten hebben keus. Ze kloppen niet zomaar bij jou aan. Hoe kom je dan aan nieuwe klanten? In dit blog vertel ik je op welke manier jij creatief nieuwe klanten kan werven.
Maak van jouw organisatie een ‘limited edition’
Om uniek te zijn binnen jouw markt of branche is het belangrijk te kijken naar aspecten waarin je onderscheidend bent ten op zichte van de concurrenten. Niet makkelijk, dat snap ik. Begin met het aanscherpen van je waardepropositie. Je waardepropositie geeft antwoord op de vraag hoe je duurzaam en op een unieke en sublieme wijze één van de pijnpunten van jouw klant oplost. Heb je nog geen waardepropositie? Download dan de gratis template. Een uitgewerkte waardepropositie kan je gebruiken als pitch en als basis om creatieve uitingen verder uit te werken.
Creatief werven
Goed je hebt een waardepropositie, je weet waarin je uniek bent. Nu wil je dit natuurlijk onder de aandacht brengen bij je klanten. Creatief klanten werven betekent vooral veel testen. Zeker in de B2B branche is het moeilijk te voorspellen welke marketing- en salesactiviteiten gaan slagen. Onze klanten in de B2B-branche hebben vaak ingewikkelde proposities en kleine afgebakende doelgroepen. Voor deze klanten geldt bijna altijd dat een geïntegreerde aanpak van sales en marketing de meest effectieve is. Om je een idee te geven van een passende strategie om creatief klanten te werven geef ik je 3 stappen die jij kunt volgen. Onthoud dat iedere stap door eigen creativiteit is aan te passen naar eigen wens.

Stap 1. Bepaal je doelstelling en doelgroep
Begin met het bepalen van jouw doelgroep. Zoals ik eerder al zei, begin klein. Pak een plukje van je doelgroep en neem deze groep als uitgangspunt.
Stap 2. Bepaal je online kanalen
Of je nu een kleine doelgroep hebt of een grote, het is altijd effectief om online kanalen in te zetten. Je eerste visitekaartje online is je website. Zorg ervoor dat je website SEO-proof is. Dat teksten wervend geschreven zijn, maar nog belangrijker dat je iets te bieden hebt. Zeker in de B2B branche kom je aan waardevolle gegevens en contacten door je websitebezoekers iets aan te bieden. Denk aan gratis downloadbare whitepapers, productinformatiefolders of studycases. Bekijk per pagina op je website of je waardevolle content kunt toevoegen.
Om je visitekaartje online te promoten en meer bezoekers te trekken is advertisement een goede start. Je kunt op verschillende manieren adverteren. Social advertisment, SEA (search enging advertisement) of retargeting. Afhankelijk van jouw doelgroep en doelstelling bepaal je welke vorm het beste bij je organisatie past.
E-mailadressen verzameld via de website of van bestaande klanten zijn waardevol. Start met een nieuwsbrief naar klanten. Interessante nieuwe artikelen of ideeën die op je website staan, kun je dan delen per mail met je bestaande klanten. Door inschrijfmogelijkheden op de website aan te bieden voor een maandelijkse mail met waardevolle informatie, verzamel je e-mailadressen van potentiële prospects.
Social media
Ook social media blijft een mooi kanaal voor je online strategie. Zeker LinkedIn is voor de B2B branche een ideale leadgenerator op het moment dat je regelmatig nieuwe content plaatst met een link naar je website.
Stap 3. Leadgeneratie
Online heb je een mooie strategie maar het kan voorkomen dat er weinig conversie is. Daarom pleiten wij voor een geïntegreerde aanpak. Door na te gaan welke bedrijven je website hebben bezocht, zich hebben ingeschreven voor nieuwsbrieven of voor het downloaden van een whitepaper, creëer je warme leads. Leads die al enige vorm van interesse hebben getoond. Deze leads wil je opvolgen. Je weet dat er interesse is in jouw producten of diensten. Je weet dat ze hebben gezocht op je website. Door op het juiste moment te bellen, heb je meer kans op een afspraak.
Creatief klanten werven voor iedereen
Het werven van nieuwe klanten is voor veel MKB-bedrijven een uitdaging. Je blijft op zoek naar dé oplossing. Blijven testen geeft je constant nieuwe inzichten en helpt je bij het vinden van de juiste strategie voor jouw organisatie. Iedere organisatie is weer anders. Iedere aanpak is weer anders. Het vergt creativiteit, oplossingsgerichtheid en strakke analyses om de juiste te vinden.
Kun je wel wat hulp gebruiken of wil je jouw ideeën eens testen bij een van onze marketeers of sales professionals? Neem dan contact met ons op. Onze professionals staan altijd open voor een vrijblijvende brainstorm.