De kracht van herhaling bij e-mailmarketing

4 tips voor een sterke herhaling van je e-mailcampagne

Trucjes en slimme manieren om je e-mailmarketing een boost te geven zijn er wel degelijk. Zo ook het herhalen van je e-mailcampagne. Uit recent gepubliceerde gegevens en cijfers van Mailchimp blijkt dat door je e-mailcampagne te herhalen je het aantal ‘opens’ van de mail met 8,7% vergroot. Natuurlijk wil je niet spammen en de kans lopen op ‘unsubscribers’ of nog erger ‘complaints’. Daarom in dit blog een aantal tips die je helpen op de juiste manier ‘de kracht van herhaling’ te gebruiken.

Maak gebruik van één onderwerp regel

Gebruik dezelfde onderwerp regel als bij de eerste mailing. Om een mail geopend te krijgen, is het belangrijk een pakkende en overtuigende onderwerpregel te hebben. Het gebruik van je eigen bedrijfsnaam in een onderwerp regel bij je e-mail campagne wekt vertrouwen bij de ontvanger. Zeker bij het versturen van nieuwsbrieven naar bestaande klanten. Begin je net met e-mailcampagnes? Zorg dan dat je een sterke onderwerp regel hebt, waar niemand omheen kan. Begin je onderwerp met een vraag. Prikkel de ontvanger om de mail te openen.

Blijf gebruik maken van één afzender

Ook al wordt de mail bij een andere naam als afzender vaker geopend. Het aantal ‘unsubscriber’s en ‘complainers’ neemt toe (Zie onderzoek Mailchimp) Niemand wil op die blacklist komen te staan. Zorg dat je consequent blijft in je onderwerp en afzender, om vertrouwen te winnen.   

Wacht niet te lang met de herhaling van je e-mailcampagne

Volgens analyse uit 1300 e-mailcampagnes uitgevoerd door Mailchimp, is gebleken dat de herhalingscampagne het beste 3 dagen na het versturen van de eerste e-mail, de deur uit kan. Het aantal ‘unsubscribers’ en ‘complainers’ is dan het laagst. Het aantal ‘clicks’ en ‘opens’ is daarentegen weer hoger.

Varieer in je tijden

Het is niet zo gek om uit te proberen rond welke tijden je de meeste ‘opens’ en ‘clicks’ ontvangt. Voor iedere organisatie zal dit weer anders zijn. Wat wel uit het onderzoek van Mailchimp naar voren komt, is het succes van variatie in dag en tijd bij de herhalingsmail. Zo is een herhalings- e-mailcampagne waarbij de eerste mailing er op een doordeweekse dag is uitgegaan, het effectiefst bij verzending in het weekend. En vice versa. Het aantal ‘clicks’  wordt aanzienlijk hoger. Uiteraard is het nog maar de vraag of deze regel ook geldt voor e-mailcampagnes in de B2B-sector.



Plaats een reactie





Nasano Banner

Wij blijven je graag van nieuwe waardevolle content voorzien. Mag dat?

Aan goede ideeën geen gebrek | Klantcase Drake & Farrell

Drake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeente

Erik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames valideren

Erik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief

“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”