Vier fundamenten voor ondernemers die willen groeien. Beheers jij alle vier de fundamenten al?
Geplaatst door Esmee Benning
Een gezonde groeistrategie. Dat is waar de meeste van onze klanten naar streven. Voorspelbaar zijn en een maximaal resultaat halen uit de sales- en marketinginvestering. Dé juiste manier om dit te bereiken bestaat niet. Maar door ervaring en expertise weten we wel dat bedrijven die ‘gezond’ groeien een aantal gemeenschappelijke elementen hebben in hun groeistrategie. En deze elementen hebben wij samengevoegd tot vier hoofdfundamenten. Ik geef je hier een korte samenvatting van deze vier fundamenten
Fundament 1: Duurzaam waarde toevoegen aan je onderneming
Je bent als ondernemer altijd bezig met het creëren van waarde. De persoonlijke ontwikkeling van je medewerkers of je bijdrage aan een duurzame en milieuvriendelijkere omgeving. Maar welke waarde heeft jouw onderneming voor je klanten? Dit is de basis van het eerste fundament. Want als jouw product of dienst geen expliciete toegevoegde waarde heeft voor de klant kun jij nooit duurzaam waarde toevoegen aan je onderneming. Het begint met een waardepropositie. Achterhalen wat de klant nodig heeft en wil, is de basis. Ontdek hoe je een waardepropositie ontwikkelt in slechts vier stappen.
Fundament 2: Leads genereren met een geïntegreerde sales en marketing aanpak
Veel organisaties doen ‘iets’ met marketing of sales. Er staan een aantal personen in het CRM-systeem die staan gemarkeerd als prospect. Of de accountmanagers hebben een Excel sheet met wat (verouderde) data. Er wordt een keer een post geplaatst op social media. Maar juist een geïntegreerde aanpak van sales en marketing zorgt ervoor dat je die pieken en dalen van leads die je hebt met alleen sales of marketing opvangt. Een geïntegreerde aanpak van sales en marketing is het tweede fundament voor een gezonde groeistrategie.
Fundament 3: De som der delen
De som der delen is het derde fundament en komt eigenlijk op het volgende neer: Om klanten te trekken en kennis te laten maken met jouw organisatie moeten er meerdere touchpoints gecreëerd worden. Met touchpoints bedoelen we ‘het aantal keren dat een klant wordt aangeraakt’ in de vorm van advertenties, blogposts en bijvoorbeeld e-mails. Al deze touchpoints samen vormen de klantreis.
Fundament 4: Meten is weten
Sales en marketing is geen exacte wetenschap, helaas. Maar het is wel een getallenspel. Er is een relatie tussen wat je ‘er in stopt’ en wat je ‘er uit krijgt’. Door controle te krijgen over dit getallenspel, word je voorspelbaar. Precies dat is wat iedere ondernemer zoekt. Voorspelbaar worden, doe je door te meten. Alles draait om de data. Niemand wordt ‘ineens’ klant. Dit is een proces. En deze processen moet je in kaart brengen. Hoe? Door funnels te creëren. Een funnel kan je eigenlijk het beste omschrijven als een trechter. Op het moment dat je precies weet wat er in gaat (input) en wat er doorheen gaat (throughput), is het voorspelbaar wat er uiteindelijk uitkomt (output); een lead. Door je processen in kaart te brengen en te blijven meten leg je de basis van het vierde en tevens laatste fundament voor gezonde groei.
Uiteraard is dit maar een beknopte versie van het hele verhaal rondom de vier fundamenten. Maar omdat wij denken dat dit wel de cruciale fundamenten zijn voor een goede groeistrategie hebben wij een whitepaper ontwikkeld. In deze whitepaper staan de vier fundamenten uitgebreid omschreven inclusief voorbeelden en toepassingen.