eXtropy zet groei in met Nasano Management

 

eXtropy scherpt groeistrategie aan met behulp van Nasano Management (persbericht)

Apeldoorn, 10 februari 2016 – eXtropy, het adviesbureau op het gebied van Business Process Management uit Apeldoorn, zet een vervolgstap in de ontwikkeling van een nieuwe (commerciële) strategie. Nasano Management, eveneens uit Apeldoorn, heeft het proces begeleid en gaat invulling geven aan de commerciële implementatie van de nieuwe strategie.

Business Process Management

Logo eXtropyeXtropy, het bedrijf van Guido Willemsen, dat opgericht is in 2007, helpt haar klanten in het ontzorgen, beheersen, verbeteren en het automatiseren van haar bedrijfskritische processen. De afgelopen jaren bedienden zij klanten als KPN, Bakker Logistiek, Heineken, V&D en Vodafone. Over de volgende stap zegt Willemsen: “In alles merkten wij dat we als bedrijf toe waren aan een volgende stap. Wij zijn toen op zoek gegaan naar een partij die ons hier zowel vanuit strategisch als uitvoerend perspectief in kon begeleiden, maar dan wel op een pragmatische en daadkrachtige wijze.”

Strategische heroriëntatie en commerciële implementatie

De strategische heroriëntatie die door Nasano Management werd begeleid, bracht ons tot het inzicht dat wij door een slimme aanpassing in ons bedrijfsmodel op een duurzame wijze meer waarde zouden kunnen toevoegen aan ons klanten. De keuze werd gemaakt om het productenportfolio van eXtropy aan te scherpen met het leveren en implementeren van een Business Process Management systeem (BPMS). Deze eerste stap maakt onderdeel uit van een lange termijn strategie. De komende jaren zijn meer ontwikkelingen voorzien die er voor moeten zorgen om nog meer waarde toe te voegen aan de klanten van eXtropy en daarmee indirect ook aan eXtropy, haar aandeelhouders en medewerkers. Onderdeel van deze strategie is het verder uitbouwen van de sales- en marketingorganisatie van eXtropy door Nasano Management. “De samenwerking met Nasano Management voelt zo vertrouwd; alsof ze onderdeel uitmaken van onze organisatie. Ons commercieel geweten, zou je kunnen zeggen”, aldus Guido Willemsen.

Over eXtropy B.V.

eXtropy ontwerpt en implementeert bedrijfsprocessen in de retail, telecom en logistieke dienstverlening. Kenmerkend voor haar werkwijze is dat vanuit een vastgestelde Business Architectuur een vertaling wordt gemaakt naar de bedrijfsvoering. De consultants van eXtropy geven niet alleen advies; ze implementeren de verandering daadwerkelijk en nemen hun verantwoordelijkheid voor een succesvolle verbetering. Klanten die onder andere door eXtropy worden bediend zijn KPN, Vodafone, AHOLD, Jumbo, DB Schenker en Bakker Logistiek.

Over Nasano Management B.V.

Nasano Management helpt bedrijven met het duurzaam verbeteren van hun verkoopresultaat. Dit doen zij onder andere door (commercieel) strategisch advies, maar ook door leadgeneratie en het leveren van Interim Sales & Marketing Professionals en Interim Managers. Nasano Management, opgericht in 2013, is gevestigd in Apeldoorn en werkt met een groot netwerk van Interim Professionals. Nasano Management is opgericht door Jeroen Venus die de afgelopen 20 jaar zijn sporen heeft verdiend met het aansturen en ontwikkelen en ICT bedrijven in binnen- en buitenland.

 



Plaats een reactie





Aan goede ideeën geen gebrek |

Klantcase Drake & FarrellDrake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeenteErik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames validerenErik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”

Touchpoints

Binnen het vakgebied marketing wordt voor touchpoints de volgende definitie gehanteert: de verschillende kanalen, acties en contactmomenten die een klant heeft met jouw organisatie. Bijvoorbeeld een Adwords-advertenties, een blog dat je deelt via social media, of een advertentie in een tijdschrift. Het zijn de momenten waarop een (potentiële) klant in contact komt met jouw onderneming. Ieder contactmoment zorgt weer voor een beleving bij de klant en bepaalt de manier waarop deze (potentiële) klant naar jouw organisatie kijkt.

Waardepropositie

Een omschrijving van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Een toegevoegde waarde waar jouw klant behoefte aan heeft.  Het ontwerpen van een waardepropositie is een proces dat je helpt te begrijpen waar je klanten dagelijks mee bezig zijn (taken), waar zij tegenaanlopen (pijnpunten) en wat zij graag willen bereiken (voordelen). Het helpt al je werknemers te begrijpen waarvoor je het doet, en voorkomt dat je een hoop investeert in ideeën die uiteindelijk niks opleveren.  Ontwerp, test en lever een product of dienst dat daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft voor jouw klant.

Aanvalsplan

Een aanvalsplan is te omschrijven als een concrete planning van doorgaans 13 weken. Een planning met activiteiten en wie, wat , wanneer gaat uitvoeren. Onze klanten weten op deze manier precies in welke week er belangrijke activiteiten plaatsvinden.

Acquisitie

Onder (koude) acquisitie verstaan we het telefonisch benaderen van potentiële leads. Het doel tijdens het acquisitie gesprek is het maken van afspraken met de gewenste DMU, de persoon met beslissingsbevoegdheid.

Databaseverrijking

Een databaseverrijking wordt uitgevoerd met het doel een volledig en recente database te realiseren. Geen verouderde adressen, maar een databestand met juiste contactpersonen voor campagnes of opvolging door sales.

Tone-of-voice

De stijl in woord en geschrift waarop een organisatie communiceert met haar doelgroep wordt de tone-of-voice genoemd. Een tone-of-voice kan omschreven als formeel, zakelijk en koel, of juist infomeel, open, ondeugend en hartelijk. Deze omschrijvingen hebben ook impact op de manier waarop de doelgroep naar de organisatie kijkt (het imago). De tone-of-voice is terug te vinden in alle communicatie-uitingen van een organisatie. Denk bijvoorbeeld aan teksten op de website, een productbrochure, DM’s of e-mailcampagnes.

Buyer Persona

Met een buyer persona specificeren we de interesses, kenmerken en behoeftes van de doelgroep. Wat is bijvoorbeeld de functies binnen de prospect waar jij je op richt? Op welke platformen is hij of zij actief en welke problemen komt deze persoon tegen tijdens de dagelijkse werkzaamheden. Door in het vel van de klant te kruipen, kom je er precies achter welke marketing activiteiten je in kunt zetten om van de potentiële prospect een klant te maken.

 

Laaghangend fruit

Laaghangend fruit zijn leads waar in feite met weinig inspanning en vrij gemakkelijk resultaat is te behalen.  Leads die een productbrochure downloaden, of een contactaanvraag invullen behoren tot laaghangend fruit.

Er is een gegronde reden om te verwachten dat er oprechte interesse in jouw product of dienst bij deze leads.

 

Customer Journey

De customer journey (de klantreis) is de omschrijving van de weg die jouw klant aflegt voordat hij of zij besluit klant te worden en te blijven. Het doel van de customer journey is om inzicht te krijgen in bepalende contactmomenten met jou klanten.

Hiervoor is de customer journey opgedeeld in vijf fasen. Bij het ontwerpen van de customer journey beschrijf je per fase, de taken, emoties en gebruikte kanalen/touchpoints van je klant.  Vervolgens bepaal je per fase welke content op welke kanalen jij inzet om je potentiële klanten te bereiken. Een krachtige tool voor een complete marketingstrategie.

 

Salespitch

Een salespitch is een korte introductie voorzien van overtuigende argumenten jegens jouw gesprekspartner. Wie begint met een salespitch te ontwerpen moet er rekening mee houden dat je niet langer dan twee minuten hebt voordat de prospect besluit of hij wel of niet met jou verder wil praten. Een goede salespitch voorbereiden vergt tijd en creativiteit maar helpt elke sales om een perfecte eerste indruk achter te laten bij de prospect.