Gelukkig, SEO wordt volwassen

In mijn eerste zeven blogs heb ik het volgehouden om het (bijna) niet over SEO te hebben. Ja, ik noem mijzelf op mijn site een SEO-copywriter, maar toch krijg ik vaak jeuk als het over SEO gaat.

SEO, ofwel Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie, houdt in dat websites goed scoren in de organische resultaten van zoekmachines. En waar ‘zoekmachine’ staat, moet je gewoon Google lezen.

Een goed scorende website op Google is als het hebben van een goede locatie voor je fysieke winkel. Een plek waar veel winkelend publiek langs komt lopen. Dat kan veel voordelen hebben, maar niet voor elk soort winkel is het belangrijk. Een groothandel in bouwmaterialen gaat in de PC Hooftstraat weinig klanten trekken.

En sowieso heb je niets aan langslopend publiek wanneer je winkel niet aantrekkelijk genoeg is om binnen te stappen.  SEO, volwassen, nieuw, google

Zo is het met websites ook.

 

Trucjes

Er bestaan veel misverstanden over SEO. Over allerlei trucjes die vroeger werkten, maar die dat nu al lang niet meer doen, bijvoorbeeld. Want Google wordt slimmer en zij willen maar één ding: dat de meest relevante websites bovenaan staan.

SEO-trucjes kunnen zelfs averechts werken en zorgen voor een straf van Google waardoor je helemaal niet meer gevonden gaat worden.

 

Conversie

SEO wordt vaak in één adem genoemd met het begrip conversie. Toch zijn het twee heel andere dingen. Conversie is het percentage van bezoekers van je website dat tot actie over gaat. Vooral bij webshops is het een cruciaal getal.

Maar ook als je een dienst levert is het belangrijk dat de bezoekers van je website vroeg of laat een e-mail sturen of een offerte opvragen. De conversie is dan moeilijk meetbaar, maar niet minder belangrijk.

En toch wordt er van elke 92 euro aan SEO, maar 1 euro besteed aan conversie. Gek, toch? Want het verdubbelen van je conversie levert je evenveel op als het verdubbelen van het aantal bezoekers.

 

Professionaliteit

Naast het doel dat een tekst goed scoort in Google en zorgt voor actie is het ook belangrijk dat het je imago van professionaliteit versterkt. Een tekst, of zelfs een hele website, kan zelfs alleen dat doel hebben. Frisse inhoudelijke en originele teksten zijn dan belangrijker dan goede Google-resultaten of het conversiepercentage.

Het mooie is nu: deze doelen gaan steeds meer hand in hand. Vroeger was het zo dat, als een SEO-specialist zich met teksten ging bemoeien, het ten koste ging van de leesbaarheid van een tekst. Koppen pasten niet bij de inhoud, maar ja, ‘Die woorden scoren zo lekker goed.’

Gelukkig zijn we wijzer geworden. En Google ook. Laat u, als het om tekstschrijven gaat, niets wijs maken door SEO-specialisten die niets over copywriting weten. SEO is volwassen geworden. Het is een gevolg van goede, actuele en originele inhoud en geen technisch tovertrucje.

Ik durf deze stelling daarom wel aan: een goede copywriter is automatisch ook een goede SEO-copywriter.

Dit is artikel is eerder gepubliceerd op de blog van Tekspresso 



Plaats een reactie





Nasano Banner

Wij blijven je graag van nieuwe waardevolle content voorzien. Mag dat?