Google Mijn Bedrijf voor een betere online vindbaarheid.

Geplaatst door Esmee Benning

Een van jouw doelstellingen is het vergroten van je online zichtbaarheid. Hoger in de zoekresultaten van Google eindigen. Vergeet dan vooral niet om je Google Mijn Bedrijf vermelding goed in te richten. Lees in dit blogartikel welke mogelijkheden en voordelen Google Mijn Bedrijf jou kan bieden.

Google Mijn Bedrijf voor iedere onderneming

In 2014 is Google Mijn Bedrijf in de plaats gekomen voor Google Places. Het is één van de manieren die Google gebruikt om Google-gebruikers nog sneller antwoord te kunnen geven op wat ze zoeken. Een vermelding van jouw bedrijf wordt automatisch gemaakt, maar de actuele informatie zoals openingstijden, foto’s en contactgegevens dien je zelf toe te voegen. Dit kan eenvoudig. Alles wat je nodig hebt, is een Google account en je registratie op de website .

Door gebruik te maken van Google Mijn Bedrijf vergroot jij de kans op online zichtbaarheid op websites van Google zoals Google Maps en Google Zoeken (zie afbeelding).

Google mijn bedrijf voorbeeld

De mogelijkheden van Google Mijn Bedrijf

het toevoegen van de juiste openingstijden, telefoonnummers, klantreviews, bedrijfsomschrijving en adres zijn de basis functies, maar Google heeft in 2017 en 2018 een aantal nieuwe functies toegevoegd. Juist deze functies maken Google Mijn Bedrijf nog aantrekkelijker om goed in te richten. Door deze nieuwe functies kun je namelijk nog meer relevante bedrijfsinformatie delen.

Posts

Een nieuw product die je graag wilt uitlichten in een artikel of een uitnodiging voor een evenement. Met een post via Google Mijn bedrijf kun je tegenwoordig direct content publiceren in Google Zoeken en Google Maps. Op het moment dat iemand op zoek is naar jouw bedrijf heb je de mogelijkheid meer content te laten zien. Een trigger dat helpt om de interesse te wekken en direct naar de betreffende pagina door te linken. Bovendien valt je vermelding door de posts beter op tussen de rest van de zoekresultaten.

Google mijn bedrijf voorbeeld met posts

Actieknoppen

Maak het (potentiële) klanten eenvoudig om interactie aan te gaan met jouw organisatie door actieknoppen toe te voegen. De routebeschrijving of de ‘nu bellen’ knop zijn twee voorbeelden die je vaak terugziet. Maar er zijn meer actieknoppen:

  • Routebeschrijving
  • Nu Bellen
  • Menu bekijken
  • Tafel vinden
  • Plaats de bestelling
  • Afspraak maken
  • Stuur ons een bericht (SMS)
  • Stuur ons een bericht (Whatsapp)
  • Offerte aanvragen

Kies hier de actie die voor jouw bedrijf het meest relevant is en voeg een URL toe naar de pagina met de juiste actie. Het reserveren van een tafel of het bekijken van een menu zijn bijvoorbeeld functies die alleen beschikbaar zijn voor restaurants.

Video

Video is booming en dus is het sinds kort ook mogelijk een korte introductievideo van 30 seconden lang in Google Mijn Bedrijf te uploaden. Een leuke manier om je (potentiële) klanten te laten weten wat jouw organisatie uniek maakt.

Insights

Hoe (potentiële) klanten zoeken naar je bedrijf en welke acties zij vervolgens ondernemen is allemaal terug te vinden op je Google Mijn Bedrijf account. Alles wat je aanpast is dus direct te monitoren en te vergelijken.

Waarom Google Mijn Bedrijf goed is voor de online groei van jouw organisatie?

Met Google Mijn Bedrijf kun je op een lokale plek een heleboel relevante bedrijfsinformatie delen. Informatie die Google-gebruikers zien nadat ze een zoekopdracht hebben gegeven naar producten of diensten die jouw organisatie aanbiedt. Doordat de informatie actueel is en relevant voor de gebruiker wordt jouw website betrouwbaarder en dus aantrekkelijker om te bezoeken.

Daarnaast is het een nieuwe vorm van communicatie met je klanten en potentiële klanten. Je kan foto’s en video’s plaatsen om een indruk te geven van waar jouw organisatie mee bezig is momenteel. Klanten kunnen reviews plaatsen en jij hebt de mogelijkheid hier direct op de reageren.

Google Mijn Bedrijf is dus een ideale tool om online zichtbaarheid te vergroten op websites van Google.

Heb je hulp nodig bij het inrichten van je Google Mijn Bedrijf account? Neem dan contact met Esmee, zij helpt je graag op weg!

Plaats een reactie





Aan goede ideeën geen gebrek |

Klantcase Drake & FarrellDrake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeenteErik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames validerenErik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”

Touchpoints

Binnen het vakgebied marketing wordt voor touchpoints de volgende definitie gehanteert: de verschillende kanalen, acties en contactmomenten die een klant heeft met jouw organisatie. Bijvoorbeeld een Adwords-advertenties, een blog dat je deelt via social media, of een advertentie in een tijdschrift. Het zijn de momenten waarop een (potentiële) klant in contact komt met jouw onderneming. Ieder contactmoment zorgt weer voor een beleving bij de klant en bepaalt de manier waarop deze (potentiële) klant naar jouw organisatie kijkt.

Waardepropositie

Een omschrijving van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Een toegevoegde waarde waar jouw klant behoefte aan heeft.  Het ontwerpen van een waardepropositie is een proces dat je helpt te begrijpen waar je klanten dagelijks mee bezig zijn (taken), waar zij tegenaanlopen (pijnpunten) en wat zij graag willen bereiken (voordelen). Het helpt al je werknemers te begrijpen waarvoor je het doet, en voorkomt dat je een hoop investeert in ideeën die uiteindelijk niks opleveren.  Ontwerp, test en lever een product of dienst dat daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft voor jouw klant.

Aanvalsplan

Een aanvalsplan is te omschrijven als een concrete planning van doorgaans 13 weken. Een planning met activiteiten en wie, wat , wanneer gaat uitvoeren. Onze klanten weten op deze manier precies in welke week er belangrijke activiteiten plaatsvinden.

Acquisitie

Onder (koude) acquisitie verstaan we het telefonisch benaderen van potentiële leads. Het doel tijdens het acquisitie gesprek is het maken van afspraken met de gewenste DMU, de persoon met beslissingsbevoegdheid.

Databaseverrijking

Een databaseverrijking wordt uitgevoerd met het doel een volledig en recente database te realiseren. Geen verouderde adressen, maar een databestand met juiste contactpersonen voor campagnes of opvolging door sales.

Tone-of-voice

De stijl in woord en geschrift waarop een organisatie communiceert met haar doelgroep wordt de tone-of-voice genoemd. Een tone-of-voice kan omschreven als formeel, zakelijk en koel, of juist infomeel, open, ondeugend en hartelijk. Deze omschrijvingen hebben ook impact op de manier waarop de doelgroep naar de organisatie kijkt (het imago). De tone-of-voice is terug te vinden in alle communicatie-uitingen van een organisatie. Denk bijvoorbeeld aan teksten op de website, een productbrochure, DM’s of e-mailcampagnes.

Buyer Persona

Met een buyer persona specificeren we de interesses, kenmerken en behoeftes van de doelgroep. Wat is bijvoorbeeld de functies binnen de prospect waar jij je op richt? Op welke platformen is hij of zij actief en welke problemen komt deze persoon tegen tijdens de dagelijkse werkzaamheden. Door in het vel van de klant te kruipen, kom je er precies achter welke marketing activiteiten je in kunt zetten om van de potentiële prospect een klant te maken.

 

Laaghangend fruit

Laaghangend fruit zijn leads waar in feite met weinig inspanning en vrij gemakkelijk resultaat is te behalen.  Leads die een productbrochure downloaden, of een contactaanvraag invullen behoren tot laaghangend fruit.

Er is een gegronde reden om te verwachten dat er oprechte interesse in jouw product of dienst bij deze leads.

 

Customer Journey

De customer journey (de klantreis) is de omschrijving van de weg die jouw klant aflegt voordat hij of zij besluit klant te worden en te blijven. Het doel van de customer journey is om inzicht te krijgen in bepalende contactmomenten met jou klanten.

Hiervoor is de customer journey opgedeeld in vijf fasen. Bij het ontwerpen van de customer journey beschrijf je per fase, de taken, emoties en gebruikte kanalen/touchpoints van je klant.  Vervolgens bepaal je per fase welke content op welke kanalen jij inzet om je potentiële klanten te bereiken. Een krachtige tool voor een complete marketingstrategie.

 

Salespitch

Een salespitch is een korte introductie voorzien van overtuigende argumenten jegens jouw gesprekspartner. Wie begint met een salespitch te ontwerpen moet er rekening mee houden dat je niet langer dan twee minuten hebt voordat de prospect besluit of hij wel of niet met jou verder wil praten. Een goede salespitch voorbereiden vergt tijd en creativiteit maar helpt elke sales om een perfecte eerste indruk achter te laten bij de prospect.