3+1 gratis tools voor jouw zoekwoordenonderzoek

Bij iedere SEO-strategie hoort een zoekwoordenonderzoek. Voor iedere ondernemer betekent het bouwen en optimaliseren van een website ook het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Maar hoe pak je dat aan? Waar begin je?

Als ondernemer kan je ervoor kiezen om een zoekwoordenonderzoek uit te besteden aan professionals. Maar je kan ook zelf aan de slag gaan. Want eerlijk, wie kent de producten, branche en doelgroep beter dan jij als ondernemer? Hier heb je dus al een streepje voor. Om je te helpen heb ik drie handige en gratis tools voor je op een rijtje gezet. Maar de allerbelangrijkste tool ben jij zelf! Gebruik je gezonde verstand en je kennis.

Zoekwoordenonderzoek begint met ideespuien

Pak pen en papier en schrijf alle woorden op die jouw product(en) of dienst(en) omschrijven. Maar let hierbij wel op ‘tunnelvisie’. De woorden die jij gebruikt om je product te omschrijven, zijn misschien wel totaazoekwoorden, zoekwoordenonderzoek,l verschillend van de woorden die jouw (potentiële) klant gebruikt voor hetzelfde product. Brainstorm dus ook eens met mensen om jou heen.

Wordtracker Scout voor concurrentieanalyse

Let ook op de zoekwoorden van je concurrenten. Download bijvoorbeeld Wordtracker Scout , een (gratis) Chrome extensie. In een makkelijk overzicht geeft de Wordtracker Scout per webpagina de top zoekwoorden aan. Daarnaast kan je de lijst met zoekwoorden downloaden als .csv bestand en zie je direct de maandelijkse zoekvolumes. Dit is handig om mee te nemen in je zoekwoordenonderzoek. Aan de hand van de zoekvolumes kan je bepalen welke woorden relevanter en dus hoger op je lijstje komen.

Yoast Suggest Tool voor zoekwoordcombinaties

Met de (gratis) Yoast Suggest tool. kun je makkelijk variaties maken met zoekwoorden. De tool doet op basis van een zoekwoord vele suggesties. Deze suggesties zijn ook nog eens makkelijk in een .csv bestand te downloaden.

Google Adwords Keyword Planner

Last but not least. De Google Adwords Keyword Planner. Eigenlijk de meest uitgebreide zoekwoordentool. Hiervoor moet je een Google account en vervolgens een Google Adwords account aanmaken. De tool geeft meerder ideeën en suggesties voor verschillende termen. Voorheen kreeg je ook de bijbehorende zoekvolumes te zien. Tegenwoordig heeft Google dit aangepast. Om toch toegang te krijgen tot de zoekvolumes, kun je een fictieve adwordscampagne starten. Zet hier vervolgens geen geld op in. De zoekvolumes moeten bij het starten van de campagne zichtbaar worden.

 

 



Plaats een reactie





Nasano Banner

Wij blijven je graag van nieuwe waardevolle content voorzien. Mag dat?