3+1 gratis tools voor jouw zoekwoordenonderzoek

Bij iedere SEO-strategie hoort een zoekwoordenonderzoek. Voor iedere ondernemer betekent het bouwen en optimaliseren van een website ook het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Maar hoe pak je dat aan? Waar begin je?

Als ondernemer kan je ervoor kiezen om een zoekwoordenonderzoek uit te besteden aan professionals. Maar je kan ook zelf aan de slag gaan. Want eerlijk, wie kent de producten, branche en doelgroep beter dan jij als ondernemer? Hier heb je dus al een streepje voor. Om je te helpen heb ik drie handige en gratis tools voor je op een rijtje gezet. Maar de allerbelangrijkste tool ben jij zelf! Gebruik je gezonde verstand en je kennis.

Zoekwoordenonderzoek begint met ideespuien

Pak pen en papier en schrijf alle woorden op die jouw product(en) of dienst(en) omschrijven. Maar let hierbij wel op ‘tunnelvisie’. De woorden die jij gebruikt om je product te omschrijven, zijn misschien wel totaazoekwoorden, zoekwoordenonderzoek,l verschillend van de woorden die jouw (potentiële) klant gebruikt voor hetzelfde product. Brainstorm dus ook eens met mensen om jou heen.

Wordtracker Scout voor concurrentieanalyse

Let ook op de zoekwoorden van je concurrenten. Download bijvoorbeeld Wordtracker Scout , een (gratis) Chrome extensie. In een makkelijk overzicht geeft de Wordtracker Scout per webpagina de top zoekwoorden aan. Daarnaast kan je de lijst met zoekwoorden downloaden als .csv bestand en zie je direct de maandelijkse zoekvolumes. Dit is handig om mee te nemen in je zoekwoordenonderzoek. Aan de hand van de zoekvolumes kan je bepalen welke woorden relevanter en dus hoger op je lijstje komen.

Yoast Suggest Tool voor zoekwoordcombinaties

Met de (gratis) Yoast Suggest tool. kun je makkelijk variaties maken met zoekwoorden. De tool doet op basis van een zoekwoord vele suggesties. Deze suggesties zijn ook nog eens makkelijk in een .csv bestand te downloaden.

Google Adwords Keyword Planner

Last but not least. De Google Adwords Keyword Planner. Eigenlijk de meest uitgebreide zoekwoordentool. Hiervoor moet je een Google account en vervolgens een Google Adwords account aanmaken. De tool geeft meerder ideeën en suggesties voor verschillende termen. Voorheen kreeg je ook de bijbehorende zoekvolumes te zien. Tegenwoordig heeft Google dit aangepast. Om toch toegang te krijgen tot de zoekvolumes, kun je een fictieve adwordscampagne starten. Zet hier vervolgens geen geld op in. De zoekvolumes moeten bij het starten van de campagne zichtbaar worden.

 

 



Plaats een reactie





Nasano Banner

Wij blijven je graag van nieuwe waardevolle content voorzien. Mag dat?

Aan goede ideeën geen gebrek | Klantcase Drake & Farrell

Drake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeente

Erik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames valideren

Erik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief

“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”