Inspiratie uit die ene organisatie: BuzzerBase 

Geplaatst door Esmee Benning

Deze week Buzzerbase! Elwin van der Laan is Founder en CCO bij BuzzerBase. Sinds maart 2016 is hij samen met zijn compagnon werkzaam in de IT/automatisering/Internet of Things branche. Met de cloud-software-oplossing Buzzerbase wordt data - gegenereerd door Internet of Things (IoT) sensoren - gekoppeld aan zakelijke software zoals ERP of CRM. 

 

'Ik begrijp het nooit zo goed als startende ondernemers heel geheimzinnig doen over hun ideeën, want je kunt het beste idee van de wereld hebben, maar als je er altijd op blijft zitten dan wordt het nooit wat.

Elwin van der Laan

Kun je een voorbeeld noemen hoe Buzzerbase bijdraagt aan een oplossing in de markt?

Denk bijvoorbeeld aan een storingsdienst. Als er een waterpomp op een bouwplaats midden in de nacht uitvalt en dit pas de volgende ochtend duidelijk wordt, dan loopt een bouwproject vertraging op en dat kost geld. Wanneer de waterpomp door middel van een sensor zelf meldt dat het is uitgevallen en, doordat dit gekoppeld is aan het service management systeem, er automatisch een reparateur op afgestuurd wordt, dan verloopt het proces veel efficiënter en kan eventuele vervolgschade worden geminimaliseerd.

Hoe werkt BuzzerBase?

Hoe kwam je op het idee om te gaan werken in deze branche?

Mijn compagnon, Cyril Vonken, en ik volgden al een tijdje de ontwikkelingen rondom het Internet of Things met veel belangstelling. Uiteindelijk merkten we dat dit te weinig echt werd toegepast. Er werd ontzettend veel over gesproken, en vrijwel iedereen was het eens over de meerwaarde, maar het bleef grotendeels bij rapporten, infographics en artikelen. Wij wilden met BuzzerBase de software koppeling zijn die gemakkelijk en snel het Internet of Things in de praktijk kan brengen en meerwaarde kan toevoegen aan bedrijven. Zonder dat er bakken met geld voor integratieprojecten moet worden uitgetrokken.

Juist bij de bedrijven in de bouw, transport, onderhoud en verhuursector, ontdekten wij het afgelopen jaar de meeste behoefte. Dit zijn veelal bedrijven met waardevolle middelen die buiten bereik zijn. Statusupdates van deze middelen zijn dan essentieel.

Kun je een voorbeeld geven van een mooie anekdote of gebeurtenis waaruit je een belangrijke les hebt geleerd als jonge ondernemer?

Ik heb niet zozeer één gebeurtenis in gedachten, maar meer een terugkerend fenomeen ervaren. Als startend ondernemer zit je vol enthousiasme en dat slaat over op je gesprekspartners. Dus als je bijvoorbeeld gesprekken voert met mogelijke partnerbedrijven, dan worden er al snel allerlei actiepunten uitgezet en je gaat met een super positief gevoel uit elkaar.

Echter, heb ik vaak ervaren dat hier heel weinig mee gedaan wordt. Het valt stil en je moet er constant achteraan zitten. Mijn les is dus geweest, ga er niet vanuit dat iedereen doet wat ze beloven. Probeer zoveel mogelijk actiepunten bij jezelf te houden. Op die manier hou je de controle en ben je minder makkelijk te negeren.

Kunnen wij jou beschrijven als ondernemer in hart en ziel?

Ondernemerschap heeft mij altijd al geïntrigeerd. Het hele proces van een idee tot de eerste klant is super uitdagend. Als student heb ik mijn eerste stappen in het ondernemerschap gezet met een eCommerce bedrijfje. Achteraf was dit voor mij een ideale speeltuin. De vaardigheden en kennis die ik toen heb opgedaan, zijn nu nog steeds van meerwaarde.

Echter, deed ik dat altijd alleen. Dit is de eerste keer dat ik samen met anderen onderneem. Wat in de meeste gevallen ook niet anders kan, want je kunt echt niet alles zelf. Dit is ook meteen een van de mooiste dingen die ik het afgelopen jaar heb gemerkt. De gedeelde enthousiasme, passie en het geloof in het slagen werkt waarschijnlijk nog aanstekelijker dan de bevestiging krijgen van buitenaf. Daarbij hou je elkaar ook goed gefocust, wat voor mij handig is omdat ik nog weleens teveel tegelijk wil doen.

Het logo van BuzzerBase

Welke tip kan jij andere starters en ondernemers meegeven?

Vanaf het begin hebben wij iedere mogelijkheid aangegrepen om te vertellen over onze plannen. Ik begrijp het nooit zo goed als startende ondernemers heel geheimzinnig doen over hun ideeën, want je kunt het beste idee van de wereld hebben, maar als je er altijd op blijft zitten dan wordt het nooit wat. Als er een markt is voor jouw product of dienst dan komen er toch wel concurrenten.

Juist de gesprekken die wij hebben gehad met mogelijke klanten, partners, investeerders en concurrenten hebben ons essentiële inzichten gegeven. Hierdoor hebben we onze propositie steeds kunnen verscherpen en hebben we een veel beter beeld van de markt en klantbehoefte gekregen.

Mijn tip aan andere startende ondernemers zal dan ook zijn: wees niet bang om met jan en alleman te praten over je plannen. De inzichten dat dit oplevert is tien keer meer waard dan eventueel het risico te lopen dat iemand er met je idee van door gaat. Uiteindelijk gaat het toch om de uitvoering en dan kun je maar beter je huiswerk hebben gedaan.

Waar zie jij jezelf en je bedrijf over vijf jaar?

Over vijf jaar zal de markt voor het Internet of Things veel overzichtelijker moeten zijn. Op dit moment is het voor veel bedrijven nog onduidelijk voor wat je bij wie terecht kunt. BuzzerBase moet over vijf jaar de logische keuze zijn om sensor gegevens in een CRM of ERP systeem te integreren. Dat het ook voor de doe-het-zelvers een no-brainer wordt om BuzzerBase in te zetten.

Ons product zal een stuk volwassener zijn. We ondersteunen dan meer zakelijke software systemen, wat onze doelgroep vergroot, en bieden vanuit ons platform o.a. diensten aan m.b.t. Predictive Maintenance en Big Data.

Op dit moment ligt onze focus volledig op de Nederlandse markt, maar over vijf jaar zullen wij ongetwijfeld ook internationaal stappen hebben gemaakt.

 

Ben of ken je een ondernemer met een inspirerend verhaal? Laat het ons weten! Stuur een mail naar info@nasano.nl

Plaats een reactie





Nasano Banner

Wij blijven je graag van nieuwe waardevolle content voorzien. Mag dat?

Aan goede ideeën geen gebrek | Klantcase Drake & Farrell

Drake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeente

Erik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames valideren

Erik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief

“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”