Inspiratie uit die ene organisatie: De Kabath B.V.

Geplaatst door Esmee Benning

Deze week in de schijnwerpers: Rijn Platteel, eigenaar van De Kabath. Sinds 1991 richt Rijn zich op het onderhoud en de invulling van leegstaand vastgoed. Deze week vertelt Rijn Platteel ons meer over zijn drijfveren en passie voor de vastgoed branche.

 

 

“De beste ideeën komen voort uit de grootste frustraties”

Rijn Platteel

 

Kan jij in een paar zinnen uitleggen wat je doet (jouw bedrijf), in welke branche je werkt en welke producten/diensten je verkoopt?

Wij beheren leegstaand vastgoed voor derden ter voorkoming van misstanden als vernieling, brandstichting, kraak, maar ook door een gebrek aan toezicht. Dat doen wij door onroerend goed in gebruik te geven, te verhuren en concepten te ontwikkelen hoe het onroerend goed nieuw leven in te blazen. In de regel werken wij voor overheden (Rijk, provincie, gemeenten, ZBO’s), stichtingen, beleggers, banken en verzekeringsmaatschappijen.

Hoe kwam je op het idee om te gaan werken in deze branche?

In 1991 studeerde ik in Amsterdam en woonde anti-kraak. Jan Geelen de Kabath (zie hieronder) was werkzaam bij het bedrijf waar ik toen voor woonde. Jan is op een gegeven moment ontslagen en voor zichzelf begonnen en vroeg mij of ik mee wilde doen. Juist omdat er nog zoveel te verbeteren viel heb ik ‘ja’ gezegd. Eerst als een soort studentenbaantje, later in full swing.

De frustratie was en is nog steeds dat er te weinig met respect voor mens en omgeving wordt gewerkt. Dat is iedere dag mijn drijfveer om het beter te doen. Nog steeds vind ik het mooiste om telkens voor op de markt te lopen, nieuwe diensten en producten, kansen zien en benutten.

Hoe ben je gestart? Wat waren je eerste stappen als ondernemer en tegen welke problemen of juist mooie dingen liep je aan?

Twee keer gestart, een keer in 1991 met Jan Geelen de Kabath (uitgestapt in 1994 om af te kunnen studeren). Ik heb het bedrijf weer overgenomen in 1999 met mijn huidige compagnon Baldr Schrage.

Vanaf de overname hebben wij de hele markt op zijn kop gezet met nieuwe diensten en producten. Problemen waar wij tegen aan liepen waren legio. Er is geen enkele opleiding die je opleidt tot ondernemer; alles moet zelf bedacht en uitgevoerd worden. Van marketing en sales tot arbeidsrecht en personeelszaken, van (financiële) administratie tot technische dienst, van conceptontwikkeling tot implementatie.

Maar de bedrijfsfilosofie, werken met respect voor mens en omgeving hebben wij altijd kunnen handhaven en dat wordt nog steeds bijzonder gewaardeerd door onze opdrachtgevers.

Het logo van HomeDeco20

Welke rol binnen het bedrijf vervul jij zelf? Manusje van alles of besteed je veel werk uit?

Als je start moet je alles zelf kunnen en weten; er is eenvoudigweg geen geld om telkens externe expertise in te huren. Inmiddels geldt: hoe meer ik kan uitbesteden, hoe beter. Maar in de praktijk weet ik heel veel details. Door het bedrijf zelf op te starten weet ik van nagenoeg alles hoe het werkt. Ik kan nog steeds een douche aanleggen als het moet, ik kan de boekhouding draaien, weet veel van juridische zaken binnen ons vakgebied, doe veel met personeelszaken en begrijp dat de mens –of het nu een werknemer, een huurder, gebruiker of opdrachtgever is- het belangrijkste asset is dat wij als bedrijf hebben.

In de praktijk ben ik voornamelijk bezig met algemeen management met de bijzondere aandachtsgebieden conceptontwikkeling, juridische zaken, financiën en personeel. Mijn compagnon doet de algemene administratie (processen), de marketing en sales en de automatisering.

In de uitvoering beleggen wij deze taken zoveel mogelijk bij medewerkers. Wij laten hen specialiseren in verschillende beheeronderdelen. Hoe lager in de organisatie hoe beter. Dat geeft begrip en kennis van de materie en maakt dat zij onze klanten beter kunnen bedienen zonder dat de directie er iedere keer aan te pas hoeft te komen. Het maakt ook gebruik van kennis, ervaring en interesse van medewerkers. Zo heb ik nu specialisten die –gewoon ernaast- weten hoe zij met asbest en legionella moeten omgaan.

Kun je een voorbeeld geven van een mooie anekdote of gebeurtenis waaruit je een belangrijke les hebt geleerd als jonge ondernemer?

“Met volle angst vooruit” is een slogan van mijn moeder, Tilke Platteel-Deur. Niet bang zijn, gas erop! Je hebt niets te verliezen en stilstaan levert hoe dan ook niets op.

‘Delegeren moet je leren’. Het is verleidelijk om zelf zaken op te pakken omdat ze dan snel en direct worden uitgevoerd. Nadeel is dat de organisatie daar lui van wordt. Door zaken zo laag mogelijk te beleggen worden medewerkers empowerd om zelf met oplossingen te komen. Vaak zijn die aanmerkelijk beter en slimmer dan dat ik de oplossing had bedacht.

‘Handel met integriteit’. Geen concessies doen aan je eigen eergevoel. Ik ben in het verleden vaak –zelfs door opdrachtgevers- onder druk gezet om mee te gaan met schimmige juridische constructies. Daar ben ik nooit op ingegaan. Vaar je eigen koers!

Welke tip kan jij andere starters en ondernemers meegeven?

Maak gebruik van je netwerk om kennis op te halen en ervaring in te brengen. De meeste ondernemers die ik ken hebben alles waar ik tegen aanloop zelf ook al een keer meegemaakt. Gebruik hun ervaring en wees bereid om daar iets voor terug te doen.

Waar zie jij jezelf en De Kabath over vijf jaar?

Dat is een goede vraag. De ontwikkeling van De Kabath gaat zo hard; de markt is zo veranderd in de afgelopen 5 jaar dat ik daar bijna geen voorspelling voor kan doen. Een ding weet ik wel; het bedrijf ziet er over 5 jaar weer heel anders uit dan nu, met nieuwe diensten, nieuwe uitdagingen. Daarbij zal vooral de techniek en de automatisering een grote rol in gaan spelen. Beheer op afstand met domotica, maar onroerend goed blijft door de aanwezigheid van mensen vooral een sociaal proces. En ik heb nog steeds geen programma kunnen vinden dat alle factoren meeneemt en weegt voor een goed conceptueel beheerplan!

 

Ben of ken je een ondernemer met een inspirerend verhaal? Laat het ons weten! Stuur een mail naar info@nasano.nl

Plaats een reactie





Nasano Banner

Wij blijven je graag van nieuwe waardevolle content voorzien. Mag dat?

Aan goede ideeën geen gebrek | Klantcase Drake & Farrell

Drake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeente

Erik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames valideren

Erik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief

“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”