Inspiratie uit die ene organisatie: De Kabath B.V.

Geplaatst door Esmee Benning

Deze week in de schijnwerpers: Rijn Platteel, eigenaar van De Kabath. Sinds 1991 richt Rijn zich op het onderhoud en de invulling van leegstaand vastgoed. Deze week vertelt Rijn Platteel ons meer over zijn drijfveren en passie voor de vastgoed branche.

 

 

“De beste ideeën komen voort uit de grootste frustraties”

Rijn Platteel

 

Kan jij in een paar zinnen uitleggen wat je doet (jouw bedrijf), in welke branche je werkt en welke producten/diensten je verkoopt?

Wij beheren leegstaand vastgoed voor derden ter voorkoming van misstanden als vernieling, brandstichting, kraak, maar ook door een gebrek aan toezicht. Dat doen wij door onroerend goed in gebruik te geven, te verhuren en concepten te ontwikkelen hoe het onroerend goed nieuw leven in te blazen. In de regel werken wij voor overheden (Rijk, provincie, gemeenten, ZBO’s), stichtingen, beleggers, banken en verzekeringsmaatschappijen.

Hoe kwam je op het idee om te gaan werken in deze branche?

In 1991 studeerde ik in Amsterdam en woonde anti-kraak. Jan Geelen de Kabath (zie hieronder) was werkzaam bij het bedrijf waar ik toen voor woonde. Jan is op een gegeven moment ontslagen en voor zichzelf begonnen en vroeg mij of ik mee wilde doen. Juist omdat er nog zoveel te verbeteren viel heb ik ‘ja’ gezegd. Eerst als een soort studentenbaantje, later in full swing.

De frustratie was en is nog steeds dat er te weinig met respect voor mens en omgeving wordt gewerkt. Dat is iedere dag mijn drijfveer om het beter te doen. Nog steeds vind ik het mooiste om telkens voor op de markt te lopen, nieuwe diensten en producten, kansen zien en benutten.

Hoe ben je gestart? Wat waren je eerste stappen als ondernemer en tegen welke problemen of juist mooie dingen liep je aan?

Twee keer gestart, een keer in 1991 met Jan Geelen de Kabath (uitgestapt in 1994 om af te kunnen studeren). Ik heb het bedrijf weer overgenomen in 1999 met mijn huidige compagnon Baldr Schrage.

Vanaf de overname hebben wij de hele markt op zijn kop gezet met nieuwe diensten en producten. Problemen waar wij tegen aan liepen waren legio. Er is geen enkele opleiding die je opleidt tot ondernemer; alles moet zelf bedacht en uitgevoerd worden. Van marketing en sales tot arbeidsrecht en personeelszaken, van (financiële) administratie tot technische dienst, van conceptontwikkeling tot implementatie.

Maar de bedrijfsfilosofie, werken met respect voor mens en omgeving hebben wij altijd kunnen handhaven en dat wordt nog steeds bijzonder gewaardeerd door onze opdrachtgevers.

Het logo van HomeDeco20

Welke rol binnen het bedrijf vervul jij zelf? Manusje van alles of besteed je veel werk uit?

Als je start moet je alles zelf kunnen en weten; er is eenvoudigweg geen geld om telkens externe expertise in te huren. Inmiddels geldt: hoe meer ik kan uitbesteden, hoe beter. Maar in de praktijk weet ik heel veel details. Door het bedrijf zelf op te starten weet ik van nagenoeg alles hoe het werkt. Ik kan nog steeds een douche aanleggen als het moet, ik kan de boekhouding draaien, weet veel van juridische zaken binnen ons vakgebied, doe veel met personeelszaken en begrijp dat de mens –of het nu een werknemer, een huurder, gebruiker of opdrachtgever is- het belangrijkste asset is dat wij als bedrijf hebben.

In de praktijk ben ik voornamelijk bezig met algemeen management met de bijzondere aandachtsgebieden conceptontwikkeling, juridische zaken, financiën en personeel. Mijn compagnon doet de algemene administratie (processen), de marketing en sales en de automatisering.

In de uitvoering beleggen wij deze taken zoveel mogelijk bij medewerkers. Wij laten hen specialiseren in verschillende beheeronderdelen. Hoe lager in de organisatie hoe beter. Dat geeft begrip en kennis van de materie en maakt dat zij onze klanten beter kunnen bedienen zonder dat de directie er iedere keer aan te pas hoeft te komen. Het maakt ook gebruik van kennis, ervaring en interesse van medewerkers. Zo heb ik nu specialisten die –gewoon ernaast- weten hoe zij met asbest en legionella moeten omgaan.

Kun je een voorbeeld geven van een mooie anekdote of gebeurtenis waaruit je een belangrijke les hebt geleerd als jonge ondernemer?

“Met volle angst vooruit” is een slogan van mijn moeder, Tilke Platteel-Deur. Niet bang zijn, gas erop! Je hebt niets te verliezen en stilstaan levert hoe dan ook niets op.

‘Delegeren moet je leren’. Het is verleidelijk om zelf zaken op te pakken omdat ze dan snel en direct worden uitgevoerd. Nadeel is dat de organisatie daar lui van wordt. Door zaken zo laag mogelijk te beleggen worden medewerkers empowerd om zelf met oplossingen te komen. Vaak zijn die aanmerkelijk beter en slimmer dan dat ik de oplossing had bedacht.

‘Handel met integriteit’. Geen concessies doen aan je eigen eergevoel. Ik ben in het verleden vaak –zelfs door opdrachtgevers- onder druk gezet om mee te gaan met schimmige juridische constructies. Daar ben ik nooit op ingegaan. Vaar je eigen koers!

Welke tip kan jij andere starters en ondernemers meegeven?

Maak gebruik van je netwerk om kennis op te halen en ervaring in te brengen. De meeste ondernemers die ik ken hebben alles waar ik tegen aanloop zelf ook al een keer meegemaakt. Gebruik hun ervaring en wees bereid om daar iets voor terug te doen.

Waar zie jij jezelf en De Kabath over vijf jaar?

Dat is een goede vraag. De ontwikkeling van De Kabath gaat zo hard; de markt is zo veranderd in de afgelopen 5 jaar dat ik daar bijna geen voorspelling voor kan doen. Een ding weet ik wel; het bedrijf ziet er over 5 jaar weer heel anders uit dan nu, met nieuwe diensten, nieuwe uitdagingen. Daarbij zal vooral de techniek en de automatisering een grote rol in gaan spelen. Beheer op afstand met domotica, maar onroerend goed blijft door de aanwezigheid van mensen vooral een sociaal proces. En ik heb nog steeds geen programma kunnen vinden dat alle factoren meeneemt en weegt voor een goed conceptueel beheerplan!

 

Ben of ken je een ondernemer met een inspirerend verhaal? Laat het ons weten! Stuur een mail naar info@nasano.nl

Plaats een reactie





Aan goede ideeën geen gebrek |

Klantcase Drake & FarrellDrake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeenteErik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames validerenErik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”

Touchpoints

Binnen het vakgebied marketing wordt voor touchpoints de volgende definitie gehanteert: de verschillende kanalen, acties en contactmomenten die een klant heeft met jouw organisatie. Bijvoorbeeld een Adwords-advertenties, een blog dat je deelt via social media, of een advertentie in een tijdschrift. Het zijn de momenten waarop een (potentiële) klant in contact komt met jouw onderneming. Ieder contactmoment zorgt weer voor een beleving bij de klant en bepaalt de manier waarop deze (potentiële) klant naar jouw organisatie kijkt.

Waardepropositie

Een omschrijving van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Een toegevoegde waarde waar jouw klant behoefte aan heeft.  Het ontwerpen van een waardepropositie is een proces dat je helpt te begrijpen waar je klanten dagelijks mee bezig zijn (taken), waar zij tegenaanlopen (pijnpunten) en wat zij graag willen bereiken (voordelen). Het helpt al je werknemers te begrijpen waarvoor je het doet, en voorkomt dat je een hoop investeert in ideeën die uiteindelijk niks opleveren.  Ontwerp, test en lever een product of dienst dat daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft voor jouw klant.

Aanvalsplan

Een aanvalsplan is te omschrijven als een concrete planning van doorgaans 13 weken. Een planning met activiteiten en wie, wat , wanneer gaat uitvoeren. Onze klanten weten op deze manier precies in welke week er belangrijke activiteiten plaatsvinden.

Acquisitie

Onder (koude) acquisitie verstaan we het telefonisch benaderen van potentiële leads. Het doel tijdens het acquisitie gesprek is het maken van afspraken met de gewenste DMU, de persoon met beslissingsbevoegdheid.

Databaseverrijking

Een databaseverrijking wordt uitgevoerd met het doel een volledig en recente database te realiseren. Geen verouderde adressen, maar een databestand met juiste contactpersonen voor campagnes of opvolging door sales.

Tone-of-voice

De stijl in woord en geschrift waarop een organisatie communiceert met haar doelgroep wordt de tone-of-voice genoemd. Een tone-of-voice kan omschreven als formeel, zakelijk en koel, of juist infomeel, open, ondeugend en hartelijk. Deze omschrijvingen hebben ook impact op de manier waarop de doelgroep naar de organisatie kijkt (het imago). De tone-of-voice is terug te vinden in alle communicatie-uitingen van een organisatie. Denk bijvoorbeeld aan teksten op de website, een productbrochure, DM’s of e-mailcampagnes.

Buyer Persona

Met een buyer persona specificeren we de interesses, kenmerken en behoeftes van de doelgroep. Wat is bijvoorbeeld de functies binnen de prospect waar jij je op richt? Op welke platformen is hij of zij actief en welke problemen komt deze persoon tegen tijdens de dagelijkse werkzaamheden. Door in het vel van de klant te kruipen, kom je er precies achter welke marketing activiteiten je in kunt zetten om van de potentiële prospect een klant te maken.

 

Laaghangend fruit

Laaghangend fruit zijn leads waar in feite met weinig inspanning en vrij gemakkelijk resultaat is te behalen.  Leads die een productbrochure downloaden, of een contactaanvraag invullen behoren tot laaghangend fruit.

Er is een gegronde reden om te verwachten dat er oprechte interesse in jouw product of dienst bij deze leads.

 

Customer Journey

De customer journey (de klantreis) is de omschrijving van de weg die jouw klant aflegt voordat hij of zij besluit klant te worden en te blijven. Het doel van de customer journey is om inzicht te krijgen in bepalende contactmomenten met jou klanten.

Hiervoor is de customer journey opgedeeld in vijf fasen. Bij het ontwerpen van de customer journey beschrijf je per fase, de taken, emoties en gebruikte kanalen/touchpoints van je klant.  Vervolgens bepaal je per fase welke content op welke kanalen jij inzet om je potentiële klanten te bereiken. Een krachtige tool voor een complete marketingstrategie.

 

Salespitch

Een salespitch is een korte introductie voorzien van overtuigende argumenten jegens jouw gesprekspartner. Wie begint met een salespitch te ontwerpen moet er rekening mee houden dat je niet langer dan twee minuten hebt voordat de prospect besluit of hij wel of niet met jou verder wil praten. Een goede salespitch voorbereiden vergt tijd en creativiteit maar helpt elke sales om een perfecte eerste indruk achter te laten bij de prospect.