Inspiratie uit die ene organisatie: HomeDeco 

Geplaatst door Esmee Benning

Deze week in ‘Inspiratie uit die ene organisatie’ inspireert Thijs Goos ons met zijn verhaal. Het inspireren van mensen is voor Thijs een dagelijkse bezigheid. Sinds hij in 2015 is gestart met HomeDeco doen vele interieurliefhebbers hier iedere dag nieuwe wooninspiratie op.

 

'Het is belangrijk om te weten waar je kracht ligt en wat je beter aan anderen over kunt laten. Ik probeer alles op zijn minst zelf een keer gedaan te hebben.'  

Thijs Goos

Kan jij in een paar zinnen uitleggen wat je doet (jouw bedrijf), in welke branche je werkt en welke producten/diensten je verkoopt?

HomeDeco is een online platform voor interieur inspiratie. We proberen consumenten te helpen om leuke nieuwe interieur items te ontdekken. Dit doen we door middel van een app (HomeDeco Binnenkijken) waarin mensen bij echte interieurs kunnen ‘binnengluren’ of zelf foto’s van hun eigen interieur kunnen uploaden. Daarnaast schrijven we inspirationele artikelen over trends en tips. Tevens hebben we een shoppinggedeelte waarbij we het assortiment van alle grote woonwebwinkels inzichtelijk maken.

Hoe kwam je op het idee om te gaan werken in deze branche?

Ik heb een aantal jaar geleden een platform/community opgericht op het gebied van mode (Fashiolista.com). Op een gegeven moment heeft het bedrijf een andere focus gekregen waardoor ik daar niet meer op mijn plek zat. Ik heb toen mijn dagelijkse werkzaamheden daar neergelegd. Ondertussen had ik wel een passie ontwikkeld voor consumentenplatforms en communities in combinatie met e-commerce. Met HomeDeco.nl kan ik learnings, do’s & don’t toepassen en dingen doen die ik graag op het andere platform nog had willen proberen. Uiteindelijk is dé uitdaging om een consument op een zo leuke en makkelijke manier, organisch producten en merken te laten ontdekken waar ze zelf enthousiast van worden. Daarnaast heb ik zelf meer met interieur en design dan met (dames)mode, dus de keuze was snel gemaakt.

Hoe ben je gestart? Wat waren je eerste stappen als ondernemer en tegen welke problemen of juist mooie dingen liep je aan?

Ik heb gelukkig wat ervaring en ben al in genoeg valkuilen gevallen om een aantal startup problemen te kunnen vermijden. Daarnaast ben ik DreamDeco gestart in samenwerking met VentureBuilders, een startup studio die investeert met een hands-on approach. Zij investeren niet alleen mee in cash, maar begeleiden het hele proces van het opzetten van een bedrijf en alle processen die daar bij komen kijken (legal, administratie, klankbord voor strategie etc.).

Dat zorgt er voor dat ik mij kan focussen op dingen die mij als ondernemer echt interesseren zoals businessmodelling, concept-ontwikkeling, marketing/groei, technische ontwikkeling en het aansturen van een team.

Het logo van HomeDeco

Welke rol binnen het bedrijf vervul jij zelf? Manusje van alles of besteed je veel werk uit?

Op zich ben ik een manusje van alles, maar het is belangrijk om te weten waar je kracht ligt en wat je beter aan anderen over kunt laten. Ik probeer alles op zijn minst zelf een keer gedaan te hebben. Dat is belangrijk omdat je leert waar je collega’s mee bezig zijn en hoe je het ze makkelijker kunt maken. Maar uiteindelijk is het belangrijk om dingen uit handen te geven. Er zijn simpelweg mensen die vele malen beter zijn dan ik in sales, content-creatie en bijvoorbeeld development.

Kun je een voorbeeld geven van een mooie anekdote of gebeurtenis waaruit je een belangrijke les hebt geleerd als jonge ondernemer?

Bij mijn eerste business hebben mijn partners en ik 1,5 jaar gewerkt aan een product voor we het aan het publiek toonden; het was technisch en theoretisch een hoogstandje, met ook de ontwikkelkosten die daar bij hoorden. Omdat we zo perfectionistisch bezig waren, kwamen we er pas na 1,5 jaar achter dat, hoe mooi en technisch vernuftig ook, het publiek niet perse zat te wachten op onze oplossing. Dat is een dure, maar hele belangrijke les geweest.

Het logo van HomeDeco

Welke tip kan jij andere starters en ondernemers meegeven?

Zorg dat je jouw ideeën en oplossingen zo snel mogelijk test binnen je doelgroep, met een minimum viable product met zo min mogelijk kosten en tijd. Probeer niet krampachtig vast te houden aan je eigen ideeën en oplossingen, dat is echt niet meer van deze tijd.

Waar zie jij jezelf en je bedrijf over vijf jaar?

Over vijf jaar zijn we met HomeDeco op Europees niveau een van de grootste spelers op het gebied van interieur inspiratie en shopping en helpen we miljoenen consumenten en merken elkaar op een leuke en ongedwongen manier te ontdekken.

 

Ben of ken je een ondernemer met een inspirerend verhaal? Laat het ons weten! Stuur een mail naar info@nasano.nl

Plaats een reactie





Aan goede ideeën geen gebrek |

Klantcase Drake & FarrellDrake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeenteErik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames validerenErik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”

Touchpoints

Binnen het vakgebied marketing wordt voor touchpoints de volgende definitie gehanteert: de verschillende kanalen, acties en contactmomenten die een klant heeft met jouw organisatie. Bijvoorbeeld een Adwords-advertenties, een blog dat je deelt via social media, of een advertentie in een tijdschrift. Het zijn de momenten waarop een (potentiële) klant in contact komt met jouw onderneming. Ieder contactmoment zorgt weer voor een beleving bij de klant en bepaalt de manier waarop deze (potentiële) klant naar jouw organisatie kijkt.

Waardepropositie

Een omschrijving van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Een toegevoegde waarde waar jouw klant behoefte aan heeft.  Het ontwerpen van een waardepropositie is een proces dat je helpt te begrijpen waar je klanten dagelijks mee bezig zijn (taken), waar zij tegenaanlopen (pijnpunten) en wat zij graag willen bereiken (voordelen). Het helpt al je werknemers te begrijpen waarvoor je het doet, en voorkomt dat je een hoop investeert in ideeën die uiteindelijk niks opleveren.  Ontwerp, test en lever een product of dienst dat daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft voor jouw klant.

Aanvalsplan

Een aanvalsplan is te omschrijven als een concrete planning van doorgaans 13 weken. Een planning met activiteiten en wie, wat , wanneer gaat uitvoeren. Onze klanten weten op deze manier precies in welke week er belangrijke activiteiten plaatsvinden.

Acquisitie

Onder (koude) acquisitie verstaan we het telefonisch benaderen van potentiële leads. Het doel tijdens het acquisitie gesprek is het maken van afspraken met de gewenste DMU, de persoon met beslissingsbevoegdheid.

Databaseverrijking

Een databaseverrijking wordt uitgevoerd met het doel een volledig en recente database te realiseren. Geen verouderde adressen, maar een databestand met juiste contactpersonen voor campagnes of opvolging door sales.

Tone-of-voice

De stijl in woord en geschrift waarop een organisatie communiceert met haar doelgroep wordt de tone-of-voice genoemd. Een tone-of-voice kan omschreven als formeel, zakelijk en koel, of juist infomeel, open, ondeugend en hartelijk. Deze omschrijvingen hebben ook impact op de manier waarop de doelgroep naar de organisatie kijkt (het imago). De tone-of-voice is terug te vinden in alle communicatie-uitingen van een organisatie. Denk bijvoorbeeld aan teksten op de website, een productbrochure, DM’s of e-mailcampagnes.

Buyer Persona

Met een buyer persona specificeren we de interesses, kenmerken en behoeftes van de doelgroep. Wat is bijvoorbeeld de functies binnen de prospect waar jij je op richt? Op welke platformen is hij of zij actief en welke problemen komt deze persoon tegen tijdens de dagelijkse werkzaamheden. Door in het vel van de klant te kruipen, kom je er precies achter welke marketing activiteiten je in kunt zetten om van de potentiële prospect een klant te maken.

 

Laaghangend fruit

Laaghangend fruit zijn leads waar in feite met weinig inspanning en vrij gemakkelijk resultaat is te behalen.  Leads die een productbrochure downloaden, of een contactaanvraag invullen behoren tot laaghangend fruit.

Er is een gegronde reden om te verwachten dat er oprechte interesse in jouw product of dienst bij deze leads.

 

Customer Journey

De customer journey (de klantreis) is de omschrijving van de weg die jouw klant aflegt voordat hij of zij besluit klant te worden en te blijven. Het doel van de customer journey is om inzicht te krijgen in bepalende contactmomenten met jou klanten.

Hiervoor is de customer journey opgedeeld in vijf fasen. Bij het ontwerpen van de customer journey beschrijf je per fase, de taken, emoties en gebruikte kanalen/touchpoints van je klant.  Vervolgens bepaal je per fase welke content op welke kanalen jij inzet om je potentiële klanten te bereiken. Een krachtige tool voor een complete marketingstrategie.

 

Salespitch

Een salespitch is een korte introductie voorzien van overtuigende argumenten jegens jouw gesprekspartner. Wie begint met een salespitch te ontwerpen moet er rekening mee houden dat je niet langer dan twee minuten hebt voordat de prospect besluit of hij wel of niet met jou verder wil praten. Een goede salespitch voorbereiden vergt tijd en creativiteit maar helpt elke sales om een perfecte eerste indruk achter te laten bij de prospect.