Interactieve tools helpen je om meer leads te genereren 

Geplaatst door Jori Stam

Bedrijven kunnen op allerlei manieren nieuwe (opt-in) leads genereren. Bijvoorbeeld door ouderwetse koude acquisitie, het publiceren van interessante content, of door het verzamelen van e-mailadressen via pop-ups of slide-ins. Vooral nieuwe, interactieve tools, zoals een quickscan of vragenlijst, worden steeds populairder. Een kort overzicht.

Leadgeneratie door statistieken

De eerste stap naar betere leadgeneratie is vaak door onderzoek te doen naar je websitebezoekers. Tools als Leadfeeder en Salesfeed geven (in combinatie met Google Analytics) inzicht in wie je website bezoekt, waar ze precies naar zoeken en wanneer ze je website weer verlaten.  

Koude leads

Doe je veel aan koude acquisitie? Dan is overzicht belangrijk. Tools zoals Boomerang en Hubspot Sales maken het duidelijk wie je wanneer hebt gesproken, en welk kanaal (social, e-mail, telefoon) je daarvoor hebt gebruikt. Nog geen reactie van een mogelijke lead? Dan krijg je daar automatisch bericht van om de lead op te volgen. 

E-mailadressen verzamelen

Een goede mailinglijst of e-mailcampagne heeft een gezond adresboek nodig. Met apps als SumoOptinmonster en Convertplus verzamel je e-mails via pop-ups op je website waarin mensen zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief.  Als je liever zelf op zoek gaat naar specifieke mailadressen van contactpersonen, kun je gebruikmaken van Voila Norbert of Hunter. 

Contact zoeken met leads 

Genoeg mailadressen verzameld? Tijd om contact te zoeken. Je kunt een programma zoals Mailchimp gebruiken. Met deze populaire tool zet je eenvoudig e-mailmarketingcampagnes op, en houd je met fraai vormgegeven nieuwsbrieven je abonnees goed op de hoogte van updates, content en aanbiedingen.

Interactieve leadgeneratie 

Interactieve leadgeneratietools worden steeds populairder. Apps als Drift en Tawk.to maken het mogelijk om een livechatvester op je site te plaatsen die automatisch in het scherm verschijnt als een bezoeker enige tijd op je website actief is. Met deze zogenaamde conversational marketing maak je direct verbinding met een potentiële klant.

Een andere manier van interactie met leads is het plaatsen van vragen op je website, waar bezoekers aan kunnen deelnemen door hun e-mailadres achter te laten of je social media account te volgen. Nog beter: mensen aanmoedigen om de vraag met anderen te delen voor nog meer kans, zodat je snel meer mailadressen en volgers verzamelt.

Quickscan en adviestools

De nieuwste interactieve tool om waardevolle leads te genereren is de quickscan en adviestool Bravo. Met deze tool kun je eenvoudig een online vragenlijst op je website plaatsen die de gebruiker iets vertelt of advies geeft over een bepaald onderwerp of vraagstuk. De kwaliteit van de procurementafdeling bijvoorbeeld, of hoe effectief de marketing is. Na het invullen van die vragenlijst wordt in real-time een uitgebreid persoonlijke adviesrapport gegenereerd en doorgestuurd naar de potentiële klant.

Met zo’n quickscan verzamel je niet alleen snel waardevolle leads, maar laat ook zien dat je bedrijf over flink wat expertise beschikt. Bovendien spoor je de gebruiker aan om contact op te nemen voor meer informatie – op dat moment heb jij al flink wat informatie verzameld wie die lead precies is en belangrijker:  wat hij of zij nodig heeft.

 

Heb je zelf leadgeneratietips of effectieve tools? Deel ze hieronder!

Plaats een reactie





Aan goede ideeën geen gebrek |

Klantcase Drake & FarrellDrake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeenteErik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames validerenErik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”

Touchpoints

Binnen het vakgebied marketing wordt voor touchpoints de volgende definitie gehanteert: de verschillende kanalen, acties en contactmomenten die een klant heeft met jouw organisatie. Bijvoorbeeld een Adwords-advertenties, een blog dat je deelt via social media, of een advertentie in een tijdschrift. Het zijn de momenten waarop een (potentiële) klant in contact komt met jouw onderneming. Ieder contactmoment zorgt weer voor een beleving bij de klant en bepaalt de manier waarop deze (potentiële) klant naar jouw organisatie kijkt.

Waardepropositie

Een omschrijving van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Een toegevoegde waarde waar jouw klant behoefte aan heeft.  Het ontwerpen van een waardepropositie is een proces dat je helpt te begrijpen waar je klanten dagelijks mee bezig zijn (taken), waar zij tegenaanlopen (pijnpunten) en wat zij graag willen bereiken (voordelen). Het helpt al je werknemers te begrijpen waarvoor je het doet, en voorkomt dat je een hoop investeert in ideeën die uiteindelijk niks opleveren.  Ontwerp, test en lever een product of dienst dat daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft voor jouw klant.

Aanvalsplan

Een aanvalsplan is te omschrijven als een concrete planning van doorgaans 13 weken. Een planning met activiteiten en wie, wat , wanneer gaat uitvoeren. Onze klanten weten op deze manier precies in welke week er belangrijke activiteiten plaatsvinden.

Acquisitie

Onder (koude) acquisitie verstaan we het telefonisch benaderen van potentiële leads. Het doel tijdens het acquisitie gesprek is het maken van afspraken met de gewenste DMU, de persoon met beslissingsbevoegdheid.

Databaseverrijking

Een databaseverrijking wordt uitgevoerd met het doel een volledig en recente database te realiseren. Geen verouderde adressen, maar een databestand met juiste contactpersonen voor campagnes of opvolging door sales.

Tone-of-voice

De stijl in woord en geschrift waarop een organisatie communiceert met haar doelgroep wordt de tone-of-voice genoemd. Een tone-of-voice kan omschreven als formeel, zakelijk en koel, of juist infomeel, open, ondeugend en hartelijk. Deze omschrijvingen hebben ook impact op de manier waarop de doelgroep naar de organisatie kijkt (het imago). De tone-of-voice is terug te vinden in alle communicatie-uitingen van een organisatie. Denk bijvoorbeeld aan teksten op de website, een productbrochure, DM’s of e-mailcampagnes.

Buyer Persona

Met een buyer persona specificeren we de interesses, kenmerken en behoeftes van de doelgroep. Wat is bijvoorbeeld de functies binnen de prospect waar jij je op richt? Op welke platformen is hij of zij actief en welke problemen komt deze persoon tegen tijdens de dagelijkse werkzaamheden. Door in het vel van de klant te kruipen, kom je er precies achter welke marketing activiteiten je in kunt zetten om van de potentiële prospect een klant te maken.

 

Laaghangend fruit

Laaghangend fruit zijn leads waar in feite met weinig inspanning en vrij gemakkelijk resultaat is te behalen.  Leads die een productbrochure downloaden, of een contactaanvraag invullen behoren tot laaghangend fruit.

Er is een gegronde reden om te verwachten dat er oprechte interesse in jouw product of dienst bij deze leads.

 

Customer Journey

De customer journey (de klantreis) is de omschrijving van de weg die jouw klant aflegt voordat hij of zij besluit klant te worden en te blijven. Het doel van de customer journey is om inzicht te krijgen in bepalende contactmomenten met jou klanten.

Hiervoor is de customer journey opgedeeld in vijf fasen. Bij het ontwerpen van de customer journey beschrijf je per fase, de taken, emoties en gebruikte kanalen/touchpoints van je klant.  Vervolgens bepaal je per fase welke content op welke kanalen jij inzet om je potentiële klanten te bereiken. Een krachtige tool voor een complete marketingstrategie.

 

Salespitch

Een salespitch is een korte introductie voorzien van overtuigende argumenten jegens jouw gesprekspartner. Wie begint met een salespitch te ontwerpen moet er rekening mee houden dat je niet langer dan twee minuten hebt voordat de prospect besluit of hij wel of niet met jou verder wil praten. Een goede salespitch voorbereiden vergt tijd en creativiteit maar helpt elke sales om een perfecte eerste indruk achter te laten bij de prospect.