Leadgeneratie, juist nu in tijden van crisis
Geplaatst door Jeroen Venus
In het artikel “Leadgeneratie wel belangrijk, maar niet urgent. Klopt dat wel?” heb ik uitgelegd hoe belangrijk het is om nu maatregelen te nemen om zo goed mogelijk uit de crisis te komen. Juist om te voorkomen dat na de crisis, leadgeneratie opeens urgent wordt.
In dit artikel vertel ik hoe je dat doet.
Leadgeneratie, juist nu in tijden van crisis. Dit lijkt heel tegenstrijdig, want “mensen hebben toch nu wel iets anders aan hun hoofd?” Ik leg je graag uit waarom ik denk dat deze crisis een kans is voor leadgeneratie.
Leadgeneratie is een proces. Soms gaat het snel; je belt toevallig op het juiste moment, maar meestal duurt het langer. Maanden, of soms nog wel langer duurt het voordat iemand zover is en een afspraak met je wil maken. De voorbeelden in dit artikel zijn gebaseerd op telefonische acquisitie, maar er zijn natuurlijk ook andere vormen van leadgeneratie.
Oogsten en zaaien
Het proces van telefonische acquisitie kent verschillende stappen. Eén van de laatste stappen, als de lead perfect gekwalificeerd is, is het maken van de afspraak. En hoewel er goede alternatieven zijn voor een fysieke afspraak (en die ook nog eens effectief zijn), is deze laatste stap, ten tijde van de coronacrisis, lastig. Iedere vorm van leadgeneratie begint met het verkennen van de klantvraag. Je komt in gesprek met een potentiële klant en je start met het verkennen van het vraagstuk of de problematiek. Afhankelijk hiervan kan je tijdens het telefoongesprek verschillende oplossingen bespreken.
De laatste fase in een leadgeneratietraject wordt ook wel ‘oogsten’ genoemd en de eerste fase ook wel ‘zaaien’. De huidige crisis is het perfecte moment om veel meer te gaan zaaien. Ga juist nu meer eerste, verkennende gesprekken houden met je doelgroep. Wij merken bij al onze klanten dat mensen, over het algemeen, op dit moment meer tijd hebben om het gesprek aan te gaan en hier ook tijd voor willen maken. Ook wordt er meer teruggebeld en meer gereageerd op eerste e-mails. Kortom, het perfecte moment om te zaaien! Het resultaat? Het begin van je pipeline vullen met kwalitatieve leads! Zo maak je van een bedreiging een kans; hoe mooi is dat?
Besteed daarnaast ook meer tijd aan het onderhouden van deze eerste verkennende gesprekken. Die fysieke afspraak komt wel… Afhankelijk van je propositie, zijn er namelijk nog vele andere stappen die je daarvoor kunt zetten. Al deze stappen samen, zorgen ervoor dat je lead klaargestoomd wordt voor de volgende fase. Als de coronacrisis voorbij is, kan je veel sneller een afspraak maken en die nieuwe klant scoren! Door nu in te zetten op leadgeneratie, verklein je de kans aanzienlijk dat leadgeneratie urgent wordt.
Meer ‘zaaien’, hoe doe je dat dan?
In mijn volgende artikel leg ik aan de hand van praktische voorbeelden uit hoe je dat zelf kunt doen.
Kan je niet wachten en ben je nu al op zoek naar ideeën voor jouw business? Neem dan contact met me op en dan plannen we, gratis en vrijblijvend, een telefonische afspraak in.