LinkedIn… de ins & outs

Tips & tricks voor meer volgers op je LinkedIn-bedrijfspagina

Geplaatst door Jeroen Venus

Succesvol gebruik maken van social media valt of staat met relevante content. Dat is op LinkedIn niet anders. Wat het kanaal anders maakt dan bijvoorbeeld Facebook of Instagram is dat het zeer geschikt is voor B2B-marketing. Een ingerichte LinkedIn-bedrijfspagina stelt je in staat om zowel je huidige als nieuwe klanten te bereiken, je collega’s te informeren en werkzoekenden te bereiken. Maar hoe krijg je nu meer volgers op je bedrijfspagina?

In deze checklist geven we je een aantal tips & tricks om het bereik van je bedrijfspagina te vergroten. Heb je als onderneming al een flink aantal volgers, dan zijn onze suggesties wellicht gesneden koek. Ben je op zoek naar interactie en wil je meer kwalitatief goede volgers, lees dan vooral verder!

 

1. Zorg voor een herkenbaar en compleet bedrijfsprofiel

Meer volgers op LinkedIn begint natuurlijk bij het vergroten van de herkenbaarheid van je pagina. Upload daarvoor een coverfoto en stel een logo in. Daarnaast is het handig om een aangepaste URL aan te maken voor je pagina. Voor dit laatste klik je als beheerder rechtsboven op ‘tools voor beheerders’ en dan openbare URL. Een URL met je bedrijfsnaam vergroot het vertrouwen en is beter te onthouden. Tenslotte vul je alle bedrijfsinformatie in en beschrijf je kort en krachtig wat je doet.

 

2. Maak je bedrijfspagina makkelijk bereikbaar via andere online kanalen

Andere kanalen kunnen het bereik van je LinkedIn-bedrijfspagina vergroten. Zorg dus dat je website is voorzien van een LinkedIn-button en voorzie je e-mailhandtekening van eenlinkedIn-banner. Ook blogs en artikelen op je website, commerciële e-mails of nieuwsbrieven zijn een goede manier om nieuwe volgers te krijgen op je bedrijfspagina.

 

3. Deel relevante content

Heb je een pagina die past bij de huisstijl van je onderneming en is het kanaal makkelijk bereikbaar via je andere kanalen dan moet je regelmatig zorgen voor relevante content. Hierbij kun je denken aan tekst en beeld maar gebruik LinkedIn ook voor het delen van video’s en infographics.

Veel content die je op je LinkedIn deelt, deel je waarschijnlijk ook op je website en andere socialmedia-kanalen. Het is het overwegen waard om sommige content eerst exclusief via LinkedIn aan te bieden. Je maakt je companypage hierdoor interessanter om te volgen. Kies je voor deze optie, geef dat dan wel aan op je andere kanalen.

 

Gebruik stellingen

Wil je de interactie van een update verhogen? Stel dan een vraag aan je doelgroep of leg je volgers een stelling voor. Mensen expliciet uitnodigen om te reageren zorgt voor een hoge interactie, vergroot het bereik van je update en brengt daarmee je bedrijfspagina ook onder de aandacht van andere mensen.

 

Nieuw: Updates delen met je medewerkers

Deel de updates van je pagina met je eigen medewerkers. Rechtsboven je update zie je drie vierkante blokjes. Als je daarop klikt, zie je onderaan de optie: bijdrage delen met medewerkers. Op deze manier is je personeel sneller op de hoogte en stimuleer je ze om je content te delen met mensen in hun netwerk. Deze optie wordt nu geleidelijk uitgerold en is nog niet beschikbaar in alle accounts.

 

4. Maak handig gebruik van #hashtags

Hashtags op LinkedIn zijn een mooie manier om berichten te filteren, verbetert de vindbaarheid van je content en maakt zoeken makkelijker. Het is daarom aan te raden om hashtags te koppelen aan je zakelijke pagina en je pagina-updates te voorzien van relevante hashtags.

Wil je zelf op de hoogte blijven van relevante onderwerpen dan kun je specifieke hashtags volgen, bijvoorbeeld: #leadgeneratie, ‪#onlinemarketing, #sales, #koudeacquisitie, et cetera. Zo kun je makkelijker reageren, deelnemen aan discussies en antwoord geven op vragen. Hiermee neemt je autoriteit toe en trek je nieuwe connecties aan die mogelijkerwijs ook jouw bedrijfspagina gaan volgen.

 

5.Volg LinkedIn-groepen

Niet alleen het gebruik van hashtags kan bijdragen aan meer volgers op je bedrijfspagina, ook actieve deelname in zogenaamde LinkedIn-groepen heeft een positief effect. Een LinkedIn-groep verbindt leden rondom een gemeenschappelijk interessegebied en stelt je in staat om het gesprek aan te gaan met gelijkgestemden. Vind je niet de juiste LinkedIn-groep, dan kun je ook zelf een groep aanmaken.

6. Tag bedrijven en personen

Het is belangrijk om in je updates bedrijven en personen te taggen. Hiermee vergroot je de kans dat zij je content liken en delen waardoor het bereik onder tweede- en derdegraads connecties toeneemt. Deze connecties zien bij je update namelijk de knop ‘volgen’ en worden verleid om daarop te klikken.

 

7. Maak connectieverzoeken persoonlijk

Het aangaan van nieuwe persoonlijke connecties is op LinkedIn met een druk op de knop te realiseren. Dat is natuurlijk makkelijk, maar de effectiviteit neemt toe als je er ook een persoonlijke tekst bij schrijft. Zowel op mobiel als via desktop kun je een persoonlijk bericht toevoegen. Deze optie stelt je niet alleen in staat om je companypage onder de aandacht te brengen, ook je connectieverzoek wordt eerder geaccepteerd.

 

 

Plaats een reactie





Aan goede ideeën geen gebrek |

Klantcase Drake & FarrellDrake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeenteErik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames validerenErik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”

Touchpoints

Binnen het vakgebied marketing wordt voor touchpoints de volgende definitie gehanteert: de verschillende kanalen, acties en contactmomenten die een klant heeft met jouw organisatie. Bijvoorbeeld een Adwords-advertenties, een blog dat je deelt via social media, of een advertentie in een tijdschrift. Het zijn de momenten waarop een (potentiële) klant in contact komt met jouw onderneming. Ieder contactmoment zorgt weer voor een beleving bij de klant en bepaalt de manier waarop deze (potentiële) klant naar jouw organisatie kijkt.

Waardepropositie

Een omschrijving van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Een toegevoegde waarde waar jouw klant behoefte aan heeft.  Het ontwerpen van een waardepropositie is een proces dat je helpt te begrijpen waar je klanten dagelijks mee bezig zijn (taken), waar zij tegenaanlopen (pijnpunten) en wat zij graag willen bereiken (voordelen). Het helpt al je werknemers te begrijpen waarvoor je het doet, en voorkomt dat je een hoop investeert in ideeën die uiteindelijk niks opleveren.  Ontwerp, test en lever een product of dienst dat daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft voor jouw klant.

Aanvalsplan

Een aanvalsplan is te omschrijven als een concrete planning van doorgaans 13 weken. Een planning met activiteiten en wie, wat , wanneer gaat uitvoeren. Onze klanten weten op deze manier precies in welke week er belangrijke activiteiten plaatsvinden.

Acquisitie

Onder (koude) acquisitie verstaan we het telefonisch benaderen van potentiële leads. Het doel tijdens het acquisitie gesprek is het maken van afspraken met de gewenste DMU, de persoon met beslissingsbevoegdheid.

Databaseverrijking

Een databaseverrijking wordt uitgevoerd met het doel een volledig en recente database te realiseren. Geen verouderde adressen, maar een databestand met juiste contactpersonen voor campagnes of opvolging door sales.

Tone-of-voice

De stijl in woord en geschrift waarop een organisatie communiceert met haar doelgroep wordt de tone-of-voice genoemd. Een tone-of-voice kan omschreven als formeel, zakelijk en koel, of juist infomeel, open, ondeugend en hartelijk. Deze omschrijvingen hebben ook impact op de manier waarop de doelgroep naar de organisatie kijkt (het imago). De tone-of-voice is terug te vinden in alle communicatie-uitingen van een organisatie. Denk bijvoorbeeld aan teksten op de website, een productbrochure, DM’s of e-mailcampagnes.

Buyer Persona

Met een buyer persona specificeren we de interesses, kenmerken en behoeftes van de doelgroep. Wat is bijvoorbeeld de functies binnen de prospect waar jij je op richt? Op welke platformen is hij of zij actief en welke problemen komt deze persoon tegen tijdens de dagelijkse werkzaamheden. Door in het vel van de klant te kruipen, kom je er precies achter welke marketing activiteiten je in kunt zetten om van de potentiële prospect een klant te maken.

 

Laaghangend fruit

Laaghangend fruit zijn leads waar in feite met weinig inspanning en vrij gemakkelijk resultaat is te behalen.  Leads die een productbrochure downloaden, of een contactaanvraag invullen behoren tot laaghangend fruit.

Er is een gegronde reden om te verwachten dat er oprechte interesse in jouw product of dienst bij deze leads.

 

Customer Journey

De customer journey (de klantreis) is de omschrijving van de weg die jouw klant aflegt voordat hij of zij besluit klant te worden en te blijven. Het doel van de customer journey is om inzicht te krijgen in bepalende contactmomenten met jou klanten.

Hiervoor is de customer journey opgedeeld in vijf fasen. Bij het ontwerpen van de customer journey beschrijf je per fase, de taken, emoties en gebruikte kanalen/touchpoints van je klant.  Vervolgens bepaal je per fase welke content op welke kanalen jij inzet om je potentiële klanten te bereiken. Een krachtige tool voor een complete marketingstrategie.

 

Salespitch

Een salespitch is een korte introductie voorzien van overtuigende argumenten jegens jouw gesprekspartner. Wie begint met een salespitch te ontwerpen moet er rekening mee houden dat je niet langer dan twee minuten hebt voordat de prospect besluit of hij wel of niet met jou verder wil praten. Een goede salespitch voorbereiden vergt tijd en creativiteit maar helpt elke sales om een perfecte eerste indruk achter te laten bij de prospect.