LinkedIn… de ins & outs
Tips & tricks voor meer volgers op je LinkedIn-bedrijfspagina
Geplaatst door Jeroen Venus
Succesvol gebruik maken van social media valt of staat met relevante content. Dat is op LinkedIn niet anders. Wat het kanaal anders maakt dan bijvoorbeeld Facebook of Instagram is dat het zeer geschikt is voor B2B-marketing. Een ingerichte LinkedIn-bedrijfspagina stelt je in staat om zowel je huidige als nieuwe klanten te bereiken, je collega’s te informeren en werkzoekenden te bereiken. Maar hoe krijg je nu meer volgers op je bedrijfspagina?
In deze checklist geven we je een aantal tips & tricks om het bereik van je bedrijfspagina te vergroten. Heb je als onderneming al een flink aantal volgers, dan zijn onze suggesties wellicht gesneden koek. Ben je op zoek naar interactie en wil je meer kwalitatief goede volgers, lees dan vooral verder!
1. Zorg voor een herkenbaar en compleet bedrijfsprofiel
Meer volgers op LinkedIn begint natuurlijk bij het vergroten van de herkenbaarheid van je pagina. Upload daarvoor een coverfoto en stel een logo in. Daarnaast is het handig om een aangepaste URL aan te maken voor je pagina. Voor dit laatste klik je als beheerder rechtsboven op ‘tools voor beheerders’ en dan openbare URL. Een URL met je bedrijfsnaam vergroot het vertrouwen en is beter te onthouden. Tenslotte vul je alle bedrijfsinformatie in en beschrijf je kort en krachtig wat je doet.
2. Maak je bedrijfspagina makkelijk bereikbaar via andere online kanalen
Andere kanalen kunnen het bereik van je LinkedIn-bedrijfspagina vergroten. Zorg dus dat je website is voorzien van een LinkedIn-button en voorzie je e-mailhandtekening van eenlinkedIn-banner. Ook blogs en artikelen op je website, commerciële e-mails of nieuwsbrieven zijn een goede manier om nieuwe volgers te krijgen op je bedrijfspagina.
3. Deel relevante content
Heb je een pagina die past bij de huisstijl van je onderneming en is het kanaal makkelijk bereikbaar via je andere kanalen dan moet je regelmatig zorgen voor relevante content. Hierbij kun je denken aan tekst en beeld maar gebruik LinkedIn ook voor het delen van video’s en infographics.
Veel content die je op je LinkedIn deelt, deel je waarschijnlijk ook op je website en andere socialmedia-kanalen. Het is het overwegen waard om sommige content eerst exclusief via LinkedIn aan te bieden. Je maakt je companypage hierdoor interessanter om te volgen. Kies je voor deze optie, geef dat dan wel aan op je andere kanalen.
Gebruik stellingen
Wil je de interactie van een update verhogen? Stel dan een vraag aan je doelgroep of leg je volgers een stelling voor. Mensen expliciet uitnodigen om te reageren zorgt voor een hoge interactie, vergroot het bereik van je update en brengt daarmee je bedrijfspagina ook onder de aandacht van andere mensen.
Nieuw: Updates delen met je medewerkers
Deel de updates van je pagina met je eigen medewerkers. Rechtsboven je update zie je drie vierkante blokjes. Als je daarop klikt, zie je onderaan de optie: bijdrage delen met medewerkers. Op deze manier is je personeel sneller op de hoogte en stimuleer je ze om je content te delen met mensen in hun netwerk. Deze optie wordt nu geleidelijk uitgerold en is nog niet beschikbaar in alle accounts.
4. Maak handig gebruik van #hashtags
Hashtags op LinkedIn zijn een mooie manier om berichten te filteren, verbetert de vindbaarheid van je content en maakt zoeken makkelijker. Het is daarom aan te raden om hashtags te koppelen aan je zakelijke pagina en je pagina-updates te voorzien van relevante hashtags.
Wil je zelf op de hoogte blijven van relevante onderwerpen dan kun je specifieke hashtags volgen, bijvoorbeeld: #leadgeneratie, #onlinemarketing, #sales, #koudeacquisitie, et cetera. Zo kun je makkelijker reageren, deelnemen aan discussies en antwoord geven op vragen. Hiermee neemt je autoriteit toe en trek je nieuwe connecties aan die mogelijkerwijs ook jouw bedrijfspagina gaan volgen.
5.Volg LinkedIn-groepen
Niet alleen het gebruik van hashtags kan bijdragen aan meer volgers op je bedrijfspagina, ook actieve deelname in zogenaamde LinkedIn-groepen heeft een positief effect. Een LinkedIn-groep verbindt leden rondom een gemeenschappelijk interessegebied en stelt je in staat om het gesprek aan te gaan met gelijkgestemden. Vind je niet de juiste LinkedIn-groep, dan kun je ook zelf een groep aanmaken.
6. Tag bedrijven en personen
Het is belangrijk om in je updates bedrijven en personen te taggen. Hiermee vergroot je de kans dat zij je content liken en delen waardoor het bereik onder tweede- en derdegraads connecties toeneemt. Deze connecties zien bij je update namelijk de knop ‘volgen’ en worden verleid om daarop te klikken.
7. Maak connectieverzoeken persoonlijk
Het aangaan van nieuwe persoonlijke connecties is op LinkedIn met een druk op de knop te realiseren. Dat is natuurlijk makkelijk, maar de effectiviteit neemt toe als je er ook een persoonlijke tekst bij schrijft. Zowel op mobiel als via desktop kun je een persoonlijk bericht toevoegen. Deze optie stelt je niet alleen in staat om je companypage onder de aandacht te brengen, ook je connectieverzoek wordt eerder geaccepteerd.