LinkedIn in 2019: nieuwe trends en ontwikkelingen

Geplaatst door Esmee Benning

Voor bedrijven in de B2B die graag actief zijn op social media is LinkedIn nog steeds het meest gebruikte kanaal. Met mogelijkheden als het specifiek targetten van je doelgroep, contacten aangaan en onderhouden met je relaties, en het verkeer naar je website vergroten, blijft LinkedIn ook in 2019 populair. Ondertussen telt het platform al meer dan 500 miljoen professionals met een actief account en dit neemt alleen maar toe. Vooral Nederlandse professionals zijn actief op LinkedIn. Wij staan zelfs op de tweede plaats in de top 5 van ‘most connected countries’ met een gemiddelde van 188 connecties per professional.

Genoeg kansen dus voor organisaties om successen te realiseren met LinkedIn. Maar waar moeten we in 2019 op letten en welke veranderingen moeten we meenemen in onze strategie voor het nieuwe jaar?

Korte terugblik naar 2018

Als we terugblikken op dit jaar zagen we al nieuwe features van LinkedIn de revue passeren. Een van de grootste veranderingen was de komst van native video (video’s die binnen LinkedIn zelf worden afgespeeld). Op deze manier wilLinkedIn graag haar bezoekers op het platform houden. Maar voor organisaties bleek het ook een groot succes. Het is een snelle en laagdrempelige manier om mensen kennis te laten maken met jouw organisatie. Daarnaast zagen we de interface veranderen en kwamen er nieuwe opties om je publiek te targetten met advertenties.

En nu de trends voor 2019

Influencers marketing

Het inzetten van influencers om een groter publiek te bereiken is in 2019 dé manier. En laat dit nou net een echte social media trend zijn. Bij influencer marketing zetten we een persoon of groep in om een grote doelgroep te bereiken. Deze mensen hebben veel volgers op social media en kunnen jouw product of dienst promoten. Bij influencers marketing maken wij onderscheid tussen micro en macro influencers. Macro influencers zijn de ‘big guys’, denk aan beroemde sporters of acteurs. Mensen die een grote groep aanhangers hebben en een giga bereik. Maar de conversaties en communicatie met de aanhangers is niet ‘puur’. De influencer staat verder af van de consument. Dit is anders bij de micro-influencers. Een groep influencers waarbij de band tussen volger en influencers veel sterker is. Wellicht is het aantal volgers minder groot. Maar het zijn trouwe volgers. De influencers staan dicht bij de doelgroep. Ze zijn vaak populair binnen een bepaalde community en spreken vol passie over een specifiek onderwerp. Zoek binnen het LinkedIn netwerk naar personen die bekend staan om hun kennis en autoriteit binnen jouw branche. Een key-influencers die jouw doelgroep aanspreekt. Dit kan een mooie aanvulling zijn op jouw huidige contentstrategie.

Voicesearch op LinkedIn

In een eerder artikel schreef ik al over de opkomst van voicesearch en wat dit betekent voor je website. Maar ook op LinkedIn doet voicesearch zijn intrede. Zo kondigde LinkedIn recent al aan dat het mogelijk is om een voice-bericht in LinkedIn messaging te gebruiken. En verwacht wordt dat in 2019 de mogelijkheden van voice comments alleen nog maar belangrijker gaat worden.

 

Artificial Intelligence (AI) en LinkedIn

Al in 2017 was LinkedIn hard aan de weg aan het timmeren met Artificial Intelligence. En laten we ervan uitgaan dat die ontwikkeling van het aanbevelen van de juiste banen, het taggen van foto’s tot het vertonen van specifiek nieuws waar de gebruiker voornamelijk in geïnteresseerd lijkt te zijn, alleen nog maar beter gaat worden. Doordat bots steeds beter worden in het herkennen van waar mensen over schrijven en communiceren, zal het vertonen van de juiste content op het juiste moment toenemen en verandert dit de manier waarop wij (en de dus ook de doelgroep) het scrollen door onze nieuwsfeed beleven.

 

Meer bereik voor LinkedIn groepen

Waar we het gebruik van LinkedIn groepen de laatste tijd alleen maar zagen afnemen, moet met de nieuwe wijzigingen van LinkedIn hier weer verandering in komen. In september 2018 is ‘’the new LinkedIn Groups experience’’ geïntroduceerd. De nieuwe features moeten het makkelijker maken om video’s te delen, en berichten sneller te delen en te verspreiden. Op deze manier wil LinkedIn ervoor zorgen dat groepen weer booming worden. Wellicht dat we in 2019 dus weer massaal onze content en ervaringen delen in deze groepen.

Neem deze trends en ontwikkelingen mee in je LinkedInstrategie voor 2019. Heb je behoefte aan hulp bij het bepalen van de juiste strategie? Hulp bieden doen wij graag!

Plaats een reactie





Aan goede ideeën geen gebrek |

Klantcase Drake & FarrellDrake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeenteErik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames validerenErik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”

Touchpoints

Binnen het vakgebied marketing wordt voor touchpoints de volgende definitie gehanteert: de verschillende kanalen, acties en contactmomenten die een klant heeft met jouw organisatie. Bijvoorbeeld een Adwords-advertenties, een blog dat je deelt via social media, of een advertentie in een tijdschrift. Het zijn de momenten waarop een (potentiële) klant in contact komt met jouw onderneming. Ieder contactmoment zorgt weer voor een beleving bij de klant en bepaalt de manier waarop deze (potentiële) klant naar jouw organisatie kijkt.

Waardepropositie

Een omschrijving van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Een toegevoegde waarde waar jouw klant behoefte aan heeft.  Het ontwerpen van een waardepropositie is een proces dat je helpt te begrijpen waar je klanten dagelijks mee bezig zijn (taken), waar zij tegenaanlopen (pijnpunten) en wat zij graag willen bereiken (voordelen). Het helpt al je werknemers te begrijpen waarvoor je het doet, en voorkomt dat je een hoop investeert in ideeën die uiteindelijk niks opleveren.  Ontwerp, test en lever een product of dienst dat daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft voor jouw klant.

Aanvalsplan

Een aanvalsplan is te omschrijven als een concrete planning van doorgaans 13 weken. Een planning met activiteiten en wie, wat , wanneer gaat uitvoeren. Onze klanten weten op deze manier precies in welke week er belangrijke activiteiten plaatsvinden.

Acquisitie

Onder (koude) acquisitie verstaan we het telefonisch benaderen van potentiële leads. Het doel tijdens het acquisitie gesprek is het maken van afspraken met de gewenste DMU, de persoon met beslissingsbevoegdheid.

Databaseverrijking

Een databaseverrijking wordt uitgevoerd met het doel een volledig en recente database te realiseren. Geen verouderde adressen, maar een databestand met juiste contactpersonen voor campagnes of opvolging door sales.

Tone-of-voice

De stijl in woord en geschrift waarop een organisatie communiceert met haar doelgroep wordt de tone-of-voice genoemd. Een tone-of-voice kan omschreven als formeel, zakelijk en koel, of juist infomeel, open, ondeugend en hartelijk. Deze omschrijvingen hebben ook impact op de manier waarop de doelgroep naar de organisatie kijkt (het imago). De tone-of-voice is terug te vinden in alle communicatie-uitingen van een organisatie. Denk bijvoorbeeld aan teksten op de website, een productbrochure, DM’s of e-mailcampagnes.

Buyer Persona

Met een buyer persona specificeren we de interesses, kenmerken en behoeftes van de doelgroep. Wat is bijvoorbeeld de functies binnen de prospect waar jij je op richt? Op welke platformen is hij of zij actief en welke problemen komt deze persoon tegen tijdens de dagelijkse werkzaamheden. Door in het vel van de klant te kruipen, kom je er precies achter welke marketing activiteiten je in kunt zetten om van de potentiële prospect een klant te maken.

 

Laaghangend fruit

Laaghangend fruit zijn leads waar in feite met weinig inspanning en vrij gemakkelijk resultaat is te behalen.  Leads die een productbrochure downloaden, of een contactaanvraag invullen behoren tot laaghangend fruit.

Er is een gegronde reden om te verwachten dat er oprechte interesse in jouw product of dienst bij deze leads.

 

Customer Journey

De customer journey (de klantreis) is de omschrijving van de weg die jouw klant aflegt voordat hij of zij besluit klant te worden en te blijven. Het doel van de customer journey is om inzicht te krijgen in bepalende contactmomenten met jou klanten.

Hiervoor is de customer journey opgedeeld in vijf fasen. Bij het ontwerpen van de customer journey beschrijf je per fase, de taken, emoties en gebruikte kanalen/touchpoints van je klant.  Vervolgens bepaal je per fase welke content op welke kanalen jij inzet om je potentiële klanten te bereiken. Een krachtige tool voor een complete marketingstrategie.

 

Salespitch

Een salespitch is een korte introductie voorzien van overtuigende argumenten jegens jouw gesprekspartner. Wie begint met een salespitch te ontwerpen moet er rekening mee houden dat je niet langer dan twee minuten hebt voordat de prospect besluit of hij wel of niet met jou verder wil praten. Een goede salespitch voorbereiden vergt tijd en creativiteit maar helpt elke sales om een perfecte eerste indruk achter te laten bij de prospect.