Tips voor een succesvolle nieuwsbrief – Deel 1

De gemiddelde Nederlander ontvangt 79 e-mails per week, blijkt uit Nationaal E-mail Onderzoek 2016. Bijna de helft van deze e-mails bestaat uit reclame. Hoe kun je als bedrijf zorgen dat je opvalt tussen alle binnenkomende e-mails en zorgen dat je nieuwsbrief gelezen wordt? In twee delen worden tips gegeven voor het maken van een succesvolle nieuwsbrief. In deel 1 lees je drie tips voor het samenstellen van een relevante nieuwsbrief.

Kies een pakkende titel

Een pakkende titel wekt nieuwsgierigheid op bij lezers en zorgt ervoor dat de lezers de nieuwsbrief daadwerkelijk gaan lezen. 35 procent van de ontvangers bepaalt op basis van de onderwerpsregel om de mail wel of niet te openen (Bear, 2017). Maar wat is een pakkende titel?

e-mailnieuwsbrief tips, succesvolle nieuwsbrief, e-mail

  • Geef interessante informatie
  • Laat zien wat het voordeel is voor de lezer
  • Gebruik persoonlijke woorden
  • Let op de lengte, bij voorkeur 50 tekens of minder
  • Gebruik cijfers in de titel. Bijvoorbeeld ‘5 tips voor’ of 3 ‘redenen om’
  • Schrijf je titel in vraagvorm. Vragende titels wekken nieuwsgierigheid op bij lezers

Maak gebruik van gevarieerde en relevante content

Het is belangrijk om te variëren in de content die je aanbiedt. Door je lezers te verrassen met content creëer je nieuwsgierigheid en dat zorgt ervoor dat de mailing beter blijft hangen. Het is belangrijk om waardevolle informatie te sturen, zodat de lezer er echt wat aan heeft. Gebruik een standaard template voor al je nieuwsbrieven, dit zorgt voor herkenbaarheid bij de ontvanger. Mogelijkheden van verschillende soorten content zijn:

  • Gebruik afbeeldingen
  • Plaats een video
  • Link naar een artikel
  • Zorg voor interactie
  • Tips en lijstjes
  • Nieuws en wetenschappelijk onderzoek in jouw vakgebied

Voor het lezen van een e-mail nemen mensen meestal niet veel tijd. Uit onderzoek van Microsoft (2015) blijkt dat mensen slechts een concentratievermogen hebben van 8 seconden. Een nieuwsbrief wordt kort bekeken en er wordt meestal snel naar beneden gescrold. Om de aandacht van de lezer te houden moeten je teksten bondig zijn.

Ondersteun je boodschap door gebruik te maken van:

  • Koppen en tussenkopjes
  • Linkteksten, deze zetten de lezer aan tot actie
  • Korte alinea’s
  • Beeldmateriaal

Maak de nieuwsbrief persoonlijk

Het is steeds eenvoudiger om op basis van de klantdata persoonlijke mailingen te versturen. Met behulp van klantprofielen kunnen nieuwsbrieven verstuurd worden op basis van klikgedrag, aankoopgedrag of persoonsgegevens (denk bijvoorbeeld aan woonplaats of geboortedatum). Echter blijkt uit het onderzoek ‘The State of Email Marketing by Industry 2016’ van GetResponse dat slechts 12% van de e-mailmarketeers een nieuwsbrief stuurt naar gesegmenteerde groepen en dat bijna de helft van de marketeers een nieuwsbrief verstuurt naar het hele databasebestand. Een nieuwsbrief die écht persoonlijk aan jou is gericht nodigt uit om verder te lezen.

  • Zorg voor een persoonlijke aanhef. Vermijd een aanhef als ‘beste klant’.
  • Geef vertrouwen met de afzendernaam.
  • Creëer herkenbaarheid bij de ontvanger. Plaats je logo in de nieuwsbrief.
  • Wees consistent met de aanspreekstijl.


Plaats een reactie





Nasano Banner

Wij blijven je graag van nieuwe waardevolle content voorzien. Mag dat?