Tips voor een succesvolle nieuwsbrief – Deel 1

De gemiddelde Nederlander ontvangt 79 e-mails per week, blijkt uit Nationaal E-mail Onderzoek 2016. Bijna de helft van deze e-mails bestaat uit reclame. Hoe kun je als bedrijf zorgen dat je opvalt tussen alle binnenkomende e-mails en zorgen dat je nieuwsbrief gelezen wordt? In twee delen worden tips gegeven voor het maken van een succesvolle nieuwsbrief. In deel 1 lees je drie tips voor het samenstellen van een relevante nieuwsbrief.

Kies een pakkende titel

Een pakkende titel wekt nieuwsgierigheid op bij lezers en zorgt ervoor dat de lezers de nieuwsbrief daadwerkelijk gaan lezen. 35 procent van de ontvangers bepaalt op basis van de onderwerpsregel om de mail wel of niet te openen (Bear, 2017). Maar wat is een pakkende titel?

e-mailnieuwsbrief tips, succesvolle nieuwsbrief, e-mail

  • Geef interessante informatie
  • Laat zien wat het voordeel is voor de lezer
  • Gebruik persoonlijke woorden
  • Let op de lengte, bij voorkeur 50 tekens of minder
  • Gebruik cijfers in de titel. Bijvoorbeeld ‘5 tips voor’ of 3 ‘redenen om’
  • Schrijf je titel in vraagvorm. Vragende titels wekken nieuwsgierigheid op bij lezers

Maak gebruik van gevarieerde en relevante content

Het is belangrijk om te variëren in de content die je aanbiedt. Door je lezers te verrassen met content creëer je nieuwsgierigheid en dat zorgt ervoor dat de mailing beter blijft hangen. Het is belangrijk om waardevolle informatie te sturen, zodat de lezer er echt wat aan heeft. Gebruik een standaard template voor al je nieuwsbrieven, dit zorgt voor herkenbaarheid bij de ontvanger. Mogelijkheden van verschillende soorten content zijn:

  • Gebruik afbeeldingen
  • Plaats een video
  • Link naar een artikel
  • Zorg voor interactie
  • Tips en lijstjes
  • Nieuws en wetenschappelijk onderzoek in jouw vakgebied

Voor het lezen van een e-mail nemen mensen meestal niet veel tijd. Uit onderzoek van Microsoft (2015) blijkt dat mensen slechts een concentratievermogen hebben van 8 seconden. Een nieuwsbrief wordt kort bekeken en er wordt meestal snel naar beneden gescrold. Om de aandacht van de lezer te houden moeten je teksten bondig zijn.

Ondersteun je boodschap door gebruik te maken van:

  • Koppen en tussenkopjes
  • Linkteksten, deze zetten de lezer aan tot actie
  • Korte alinea’s
  • Beeldmateriaal

Maak de nieuwsbrief persoonlijk

Het is steeds eenvoudiger om op basis van de klantdata persoonlijke mailingen te versturen. Met behulp van klantprofielen kunnen nieuwsbrieven verstuurd worden op basis van klikgedrag, aankoopgedrag of persoonsgegevens (denk bijvoorbeeld aan woonplaats of geboortedatum). Echter blijkt uit het onderzoek ‘The State of Email Marketing by Industry 2016’ van GetResponse dat slechts 12% van de e-mailmarketeers een nieuwsbrief stuurt naar gesegmenteerde groepen en dat bijna de helft van de marketeers een nieuwsbrief verstuurt naar het hele databasebestand. Een nieuwsbrief die écht persoonlijk aan jou is gericht nodigt uit om verder te lezen.

  • Zorg voor een persoonlijke aanhef. Vermijd een aanhef als ‘beste klant’.
  • Geef vertrouwen met de afzendernaam.
  • Creëer herkenbaarheid bij de ontvanger. Plaats je logo in de nieuwsbrief.
  • Wees consistent met de aanspreekstijl.


Plaats een reactie





Aan goede ideeën geen gebrek |

Klantcase Drake & FarrellDrake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeenteErik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames validerenErik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”

Touchpoints

Binnen het vakgebied marketing wordt voor touchpoints de volgende definitie gehanteert: de verschillende kanalen, acties en contactmomenten die een klant heeft met jouw organisatie. Bijvoorbeeld een Adwords-advertenties, een blog dat je deelt via social media, of een advertentie in een tijdschrift. Het zijn de momenten waarop een (potentiële) klant in contact komt met jouw onderneming. Ieder contactmoment zorgt weer voor een beleving bij de klant en bepaalt de manier waarop deze (potentiële) klant naar jouw organisatie kijkt.

Waardepropositie

Een omschrijving van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Een toegevoegde waarde waar jouw klant behoefte aan heeft.  Het ontwerpen van een waardepropositie is een proces dat je helpt te begrijpen waar je klanten dagelijks mee bezig zijn (taken), waar zij tegenaanlopen (pijnpunten) en wat zij graag willen bereiken (voordelen). Het helpt al je werknemers te begrijpen waarvoor je het doet, en voorkomt dat je een hoop investeert in ideeën die uiteindelijk niks opleveren.  Ontwerp, test en lever een product of dienst dat daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft voor jouw klant.

Aanvalsplan

Een aanvalsplan is te omschrijven als een concrete planning van doorgaans 13 weken. Een planning met activiteiten en wie, wat , wanneer gaat uitvoeren. Onze klanten weten op deze manier precies in welke week er belangrijke activiteiten plaatsvinden.

Acquisitie

Onder (koude) acquisitie verstaan we het telefonisch benaderen van potentiële leads. Het doel tijdens het acquisitie gesprek is het maken van afspraken met de gewenste DMU, de persoon met beslissingsbevoegdheid.

Databaseverrijking

Een databaseverrijking wordt uitgevoerd met het doel een volledig en recente database te realiseren. Geen verouderde adressen, maar een databestand met juiste contactpersonen voor campagnes of opvolging door sales.

Tone-of-voice

De stijl in woord en geschrift waarop een organisatie communiceert met haar doelgroep wordt de tone-of-voice genoemd. Een tone-of-voice kan omschreven als formeel, zakelijk en koel, of juist infomeel, open, ondeugend en hartelijk. Deze omschrijvingen hebben ook impact op de manier waarop de doelgroep naar de organisatie kijkt (het imago). De tone-of-voice is terug te vinden in alle communicatie-uitingen van een organisatie. Denk bijvoorbeeld aan teksten op de website, een productbrochure, DM’s of e-mailcampagnes.

Buyer Persona

Met een buyer persona specificeren we de interesses, kenmerken en behoeftes van de doelgroep. Wat is bijvoorbeeld de functies binnen de prospect waar jij je op richt? Op welke platformen is hij of zij actief en welke problemen komt deze persoon tegen tijdens de dagelijkse werkzaamheden. Door in het vel van de klant te kruipen, kom je er precies achter welke marketing activiteiten je in kunt zetten om van de potentiële prospect een klant te maken.

 

Laaghangend fruit

Laaghangend fruit zijn leads waar in feite met weinig inspanning en vrij gemakkelijk resultaat is te behalen.  Leads die een productbrochure downloaden, of een contactaanvraag invullen behoren tot laaghangend fruit.

Er is een gegronde reden om te verwachten dat er oprechte interesse in jouw product of dienst bij deze leads.

 

Customer Journey

De customer journey (de klantreis) is de omschrijving van de weg die jouw klant aflegt voordat hij of zij besluit klant te worden en te blijven. Het doel van de customer journey is om inzicht te krijgen in bepalende contactmomenten met jou klanten.

Hiervoor is de customer journey opgedeeld in vijf fasen. Bij het ontwerpen van de customer journey beschrijf je per fase, de taken, emoties en gebruikte kanalen/touchpoints van je klant.  Vervolgens bepaal je per fase welke content op welke kanalen jij inzet om je potentiële klanten te bereiken. Een krachtige tool voor een complete marketingstrategie.

 

Salespitch

Een salespitch is een korte introductie voorzien van overtuigende argumenten jegens jouw gesprekspartner. Wie begint met een salespitch te ontwerpen moet er rekening mee houden dat je niet langer dan twee minuten hebt voordat de prospect besluit of hij wel of niet met jou verder wil praten. Een goede salespitch voorbereiden vergt tijd en creativiteit maar helpt elke sales om een perfecte eerste indruk achter te laten bij de prospect.