Opt-ins genereren? Zo doe je dat!

Verrijk jouw database

Geplaatst door Esmee Benning

Een nieuwe wetgeving, de Algemene Verordering Gegevensbescherming (AVG) vervangt op 25 mei 2018 de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Dit betekent dat er een aantal extra verplichtingen en verantwoordelijkheden op komst zijn als het gaat om het opslaan en gebruiken van persoonsgegevens.

Waar veel bedrijven nu nog werken met grote (gekochte) datasets, die vaak verouderd zijn, zal er in de toekomst veel meer gefocust worden op hoog gekwalificeerde datasets. Data waarvan we kunnen bewijzen dat er een opt-in is gegeven en dat de persoon precies wist waar hij of zij een opt-in voor gaf. In dit blog vertel ik je op welke manier jij kan gaan werken aan het verrijken van je database en hoog gekwalificeerde leads binnenhaalt.

Doe er je voordeel mee

Natuurlijk is het even slikken. Dit vraagt om een hele nieuwe aanpak. Een waar tijd in gaat zitten om uiteindelijk tot een grote database te komen. Maar wel een aanpak die zijn vruchten afwerpt. De kwaliteit van je data zal vooruit gaan. Dit leidt tot inzichten en geeft je relevante informatie die je kan gebruiken bij het inrichten van (e-mail) campagnes. Leads zullen een connectie hebben met jouw organisatie en je meer vertrouwen. Je wordt eerder als relevant beschouwd waardoor de lead ook meer betrokken zal zijn. Met als gevolg dat de kans op conversie van jouw campagnes aanzienlijk toeneemt. .

Opt-ins genereren met je inbound marketing strategie

Inbound marketing draait om het aantrekken van bezoekers, deze bezoekers te converteren naar leads om ze vervolgens te transformeren naar klant. Om bezoekers te converteren naar leads moet de bezoeker een opt-in geven. Onder het geven van een opt-in verstaan we o.a. de inschrijving voor een nieuwsbrief, of een e-mailadres achterlaten in ruil voor een e-book. Hoogstwaarschijnlijk heb je al een pop-up met de mogelijkheid tot het inschrijven voor je nieuwsbrief, of een inschrijfformulier onder aan de webpagina. Maar heb je ook echt een strategie voor het verzamelen voor opt-ins?
Het verzamelen van opt-ins gaat gepaard met je inbound marketing strategie. Sterker nog het is een essentieel onderdeel van je inbound marketing strategie. Helaas wordt vaak vergeten dat de opties voor het verzamelen van opt-ins en het testen van de verschillende mogelijkheden bijna net zo belangrijk zijn als het creëren van waardevolle content waar je doelgroep echt iets aan heeft.

De uitdagingen bij het verzamelen van opt-ins.

Zoals al eerder aangegeven is het doel van je opt-in strategie om bezoekers op je website te converteren naar leads. Hier stuiten we op een aantal uitdagingen:

  • Wat zijn de opties voor vragen naar opt-ins?
  • Hoe laten we het inschrijfformulier of de pop-up aansluiten bij het blog of het onderwerp van de pagina?
  • Hoe kunnen we bezoekers laten ervaren dat we hen kunnen helpen?

De opties voor het aanbieden van opt-ins: Blijf testen

Iedere webpagina zou in de ideale wereld voorzien moeten zijn van een pop-up of inschrijfformulier die bezoekers moet overtuigen om hun e-mailadres en naam achter te laten. Heb je een kleine website dan is dit makkelijk te realiseren. Echter zal dit voor een website met veel content een lastiger verhaal zijn. Begin daarom in ieder geval bij je meeste bezochte pagina’s. Maak een top 10. Plaats onderaan deze pagina’s een oproep om in ruil voor een e-mailadres, gratis tips of advies te krijgen. Hoe specifieker de boodschap, des te beter voor de doelgroep. Het allerbelangrijkste is dat je blijft testen. Door middel van A/B testen kom je erachter wat wél en wat niet werkt voor jouw doelgroep.

Opt-in mogelijkheden aansluiten op je content

Bekijk je tien meest bezochte pagina’s eens kritisch. Waar gaat de pagina over? Stel je hebt een blog geschreven over ‘’5 actiepunten voor een perfecte customer experience’’. Het onderwerp is hier marketing. Daarnaast heb je het ook over actiepunten. Blijkbaar heeft de lezer dus behoefte aan relevante actiepunten voor een onderwerp binnen het marketingvakgebied. Onder aan deze pagina zetten we dan een inschrijfblok neer zoals onderstaande afbeelding. 

De boodschap is specifiek en concreet. De bezoeker weet direct waar hij aan toe is, en wat hij of zij ontvangt in ruil voor een e-mailadres.

 

Help je bezoekers

Laat zien dat je de expertise en kennis in huis hebt van jouw producten en diensten en dit graag deelt. Gratis en voor niks. Dat is de belangrijkste regel. Zorg ervoor dat je ‘weggevers’ creëert. Wellicht een whitepaper met aanvullende informatie over jouw product of dienst. In de B2B-markt is het ‘weggeven’ van informatie en kennis het meest effectief. In de B2C markt zijn juist kortingsbonnen of win-acties erg zinvol. Het gaat er om dat jij weet wat relevant is voor jouw doelgroep. Waardevolle content speelt een grote rol bij het overhalen van je websitebezoekers tot het geven van een opt-in.

Een strategie bedenken voor het genereren van opt-ins werkt dus alleen als dit gepaard gaat met het aanbieden van waardevolle content voor je doelgroep. De nieuwe AVG dwingt ons om op een nieuwe manier te kijken naar onze database en de kwaliteit hiervan. Inzetten op inbound marketing is een tijdrovende maar slimme zet voor alle organisaties. Uiteindelijk heb je er veel meer aan dat je hoog gekwalificeerde leads binnenhaalt die eerder leiden tot conversie.

Plaats een reactie





Nasano Banner

Wij blijven je graag van nieuwe waardevolle content voorzien. Mag dat?

Aan goede ideeën geen gebrek | Klantcase Drake & Farrell

Drake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeente

Erik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames valideren

Erik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief

“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”