Google, hoe optimaliseer ik mijn website voor voice search?

Geplaatst door Esmee Benning

Google, hoe optimaliseer ik mijn website voor voice search?

“Google, ik zoek een Italiaans restaurant in de omgeving’’. Een spraakopdracht die jij ook binnenkort zou kunnen inspreken of misschien al regelmatig doet. Met welk antwoord denk je dat Google komt? De naam van de lokale Italiaan die zijn website heeft geoptimaliseerd voor voice search. Of jij nu een Italiaans restaurant hebt of een softwarebedrijf, voice search gaat invloed krijgen op jouw SEO-strategie en vindbaarheid. In dit blogitem vertel ik je waarom voice search steeds belangrijker gaat worden en hoe jij jouw website voice search ‘ready’ kan maken.

Waarom wordt voice search steeds belangrijker?

Als we ComScore moeten geloven zal in 2020 50% van alle zoekopdrachten via voice search gaan.  Hoe groot het daadwerkelijke aandeel van spraakgedreven zoekopdrachten in Nederland gaat worden, weten we niet exact. Dat het aantal  explosief toeneemt is wel een feit. De reden?  Mede door de komst van de digitale assistenten zoals Alexa (Amazon) en Google Assistant (Google) zijn het aantal spraakgedreven zoekopdrachten gestegen. Eerder alleen voor de Amerikaanse markt tegenwoordig zijn beide devices ook verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Maar ook de hoeveelheid voice searches via de mobiele telefoon nemen toe. De snelheid en het gebruikersgemak waarmee je tot de juiste informatie komt, zorgen ervoor dat steeds meer mensen hun stem gebruiken voor een zoekopdracht.

Verdwijnen de tekstuele zoekopdrachten helemaal?

Nee, dat denk ik niet. Mensen zijn gesteld op hun privacy. In het openbaar vervoer zit merendeel van de passagiers op zijn telefoon. Een groot deel zal ook regelmatig een zoekopdracht invoeren. Een tekst typen is dan toch fijner. Tegen je telefoon praten en daarmee iedereen laten weten wat jij zoekt is geen optie. En zo zijn er nog wel meer situaties te bedenken waarbij je liever je zoekopdracht wil typen dan voice search te gebruiken.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn website klaar is voor voice search?

Er zijn een aantal stappen die jij kan ondernemen om ervoor te zorgen dat jouw website geoptimaliseerd is voor voice search.

1. Featured Snippets

De uitgelichte zoekresultaten bovenaan in Google, noemen we featured snippets. Er wordt eigenlijk direct antwoord gegeven op de vraag van de zoeker. Featured snippets zijn niet nieuw, maar wel steeds belangrijker voor voice search. Google haalt resultaten voor je spraakopdracht vaak uit de featured snippets. Zorg dat je teksten optimaliseert voor de featured snippets. Begin met het schrijven van teksten die antwoord geven op de vraag, wat, hoe, wie, welke en waarom. Voice search vragen beginnen hier vaak mee.

2. Focus op long-tail zoektermen

Optimaliseer je teksten voor langere zoektermen. Een voice search opdracht is vaak langer dan een getypte zin in bijvoorbeeld Google Search. Probeer eens te bedenken welke vragen jouw klanten hebben over je bedrijf, product of dienst. Door deze vragen te achterhalen, kom je tot nieuwe longtail zoektermen.  Stop een aantal van deze vragen in een FAQ-pagina. Een manier om zoekmachines snel antwoord te geven op vragen die worden gesteld. De vraag en het bijbehorende antwoord staan namelijk direct onder elkaar, kort en bondig geschreven.

3. Mobiele website optimaal

Aangezien de meeste zoekopdrachten via de mobiele telefoon gaan, moet je website uiteraard volledig geoptimaliseerd zijn voor de mobiele telefoon. Google kijkt naar de snelheid van de website, of de website responsive is, en of de content kort en bondig is. Niemand wil ellelange teksten door scrollen op zijn telefoon.

Het belangrijkste is dat de basis van je website goed is. Zowel de techniek van de website als de content op de website moeten van hoge kwaliteit zijn. Benieuwd of de basis van jouw website goed is? Of wil je er zeker van zijn dat jouw website ‘futureproof’ is? Bekijk onze SEO pakketten en ontdek welk pakket bij jouw organisatie past.

Plaats een reactie





Aan goede ideeën geen gebrek |

Klantcase Drake & FarrellDrake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeenteErik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames validerenErik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”

Touchpoints

Binnen het vakgebied marketing wordt voor touchpoints de volgende definitie gehanteert: de verschillende kanalen, acties en contactmomenten die een klant heeft met jouw organisatie. Bijvoorbeeld een Adwords-advertenties, een blog dat je deelt via social media, of een advertentie in een tijdschrift. Het zijn de momenten waarop een (potentiële) klant in contact komt met jouw onderneming. Ieder contactmoment zorgt weer voor een beleving bij de klant en bepaalt de manier waarop deze (potentiële) klant naar jouw organisatie kijkt.

Waardepropositie

Een omschrijving van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Een toegevoegde waarde waar jouw klant behoefte aan heeft.  Het ontwerpen van een waardepropositie is een proces dat je helpt te begrijpen waar je klanten dagelijks mee bezig zijn (taken), waar zij tegenaanlopen (pijnpunten) en wat zij graag willen bereiken (voordelen). Het helpt al je werknemers te begrijpen waarvoor je het doet, en voorkomt dat je een hoop investeert in ideeën die uiteindelijk niks opleveren.  Ontwerp, test en lever een product of dienst dat daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft voor jouw klant.

Aanvalsplan

Een aanvalsplan is te omschrijven als een concrete planning van doorgaans 13 weken. Een planning met activiteiten en wie, wat , wanneer gaat uitvoeren. Onze klanten weten op deze manier precies in welke week er belangrijke activiteiten plaatsvinden.

Acquisitie

Onder (koude) acquisitie verstaan we het telefonisch benaderen van potentiële leads. Het doel tijdens het acquisitie gesprek is het maken van afspraken met de gewenste DMU, de persoon met beslissingsbevoegdheid.

Databaseverrijking

Een databaseverrijking wordt uitgevoerd met het doel een volledig en recente database te realiseren. Geen verouderde adressen, maar een databestand met juiste contactpersonen voor campagnes of opvolging door sales.

Tone-of-voice

De stijl in woord en geschrift waarop een organisatie communiceert met haar doelgroep wordt de tone-of-voice genoemd. Een tone-of-voice kan omschreven als formeel, zakelijk en koel, of juist infomeel, open, ondeugend en hartelijk. Deze omschrijvingen hebben ook impact op de manier waarop de doelgroep naar de organisatie kijkt (het imago). De tone-of-voice is terug te vinden in alle communicatie-uitingen van een organisatie. Denk bijvoorbeeld aan teksten op de website, een productbrochure, DM’s of e-mailcampagnes.

Buyer Persona

Met een buyer persona specificeren we de interesses, kenmerken en behoeftes van de doelgroep. Wat is bijvoorbeeld de functies binnen de prospect waar jij je op richt? Op welke platformen is hij of zij actief en welke problemen komt deze persoon tegen tijdens de dagelijkse werkzaamheden. Door in het vel van de klant te kruipen, kom je er precies achter welke marketing activiteiten je in kunt zetten om van de potentiële prospect een klant te maken.

 

Laaghangend fruit

Laaghangend fruit zijn leads waar in feite met weinig inspanning en vrij gemakkelijk resultaat is te behalen.  Leads die een productbrochure downloaden, of een contactaanvraag invullen behoren tot laaghangend fruit.

Er is een gegronde reden om te verwachten dat er oprechte interesse in jouw product of dienst bij deze leads.

 

Customer Journey

De customer journey (de klantreis) is de omschrijving van de weg die jouw klant aflegt voordat hij of zij besluit klant te worden en te blijven. Het doel van de customer journey is om inzicht te krijgen in bepalende contactmomenten met jou klanten.

Hiervoor is de customer journey opgedeeld in vijf fasen. Bij het ontwerpen van de customer journey beschrijf je per fase, de taken, emoties en gebruikte kanalen/touchpoints van je klant.  Vervolgens bepaal je per fase welke content op welke kanalen jij inzet om je potentiële klanten te bereiken. Een krachtige tool voor een complete marketingstrategie.

 

Salespitch

Een salespitch is een korte introductie voorzien van overtuigende argumenten jegens jouw gesprekspartner. Wie begint met een salespitch te ontwerpen moet er rekening mee houden dat je niet langer dan twee minuten hebt voordat de prospect besluit of hij wel of niet met jou verder wil praten. Een goede salespitch voorbereiden vergt tijd en creativiteit maar helpt elke sales om een perfecte eerste indruk achter te laten bij de prospect.