Tips voor een succesvolle nieuwsbrief – Deel 2

De gemiddelde Nederlander ontvangt 79 e-mails per week, blijkt uit Nationaal E-mail Onderzoek 2016. Bijna de helft van deze e-mails bestaat uit reclame. Hoe kun je als bedrijf zorgen dat je opvalt tussen alle binnenkomende e-mails en zorgen dat je nieuwsbrief gelezen wordt? In deel 1 heb ik het gehad over het opstellen van een interessante nieuwsbrief voor de doelgroep. In deel 2 lees je over het meten van de effecten van je nieuwsbrief, zodat je kan blijven optimaliseren.

Kies het juiste tijdstip

Iedere klant opent zijn of haar mail op een ander tijdstip. Door op het juiste tijdstip een e-mailcampagne te versturen vergroot je de kans dat iemand jouw nieuwsbrief leest. De ideale verzendtijd is afhankelijk van wat werkt in jouw branche met jouw publiek. Als de nieuwsbrief gericht is aan B2B, dan lezen zij hun mail tijdens kantooruren. Het versturen van een mailing in de avond of in het weekend heeft dan minder zin. Aan de andere kant kunnen nieuwsbrieven die niet zakelijk bedoeld zijn juist goed scoren door ze ’s avonds te versturen. Het juiste tijdstip kun je zelf bepalen door te testen op welk moment de nieuwsbrief het meest wordt geopend.

e-mail nieuwsbrief, nieuwsbrieven, e-mails, marketing

Blijf optimaliseren

Als je bijhoudt wat jouw doelgroep aanspreekt, leer je ze beter kennen en kun je nog beter inspelen op hun behoeften. Door een overzicht te maken van de resultaten van de door jouw verstuurde nieuwsbrieven kun je optimaliseren en bijsturen als dat nodig is. Let bij het analyseren van jouw nieuwsbrief op onderstaande aspecten:

Hoe vaak is de nieuwsbrief geopend?

Het aantal ontvangers dat daadwerkelijk jouw e-mail opent bepaalt de open ratio van je mailing. Door de statistieken van je verzonden nieuwsbrieven met elkaar te vergelijken kun je ontdekken waarom de ene nieuwsbrief vaker geopend wordt dan de ander. Ligt het aan de dag of het tijdstip van versturen? Spreekt de titel genoeg aan?

In welke mate hebben lezers geklikt op artikelen?

De klik ratio wordt bepaald door het aantal ontvangers dat jouw mail opent en geklikt heeft op de call-to-action in de e-mail. Bekijk tips voor call-to-actions in je e-mailcampagne. Het geeft dus de mate van interesse van jouw doelgroep aan. Bekijk welk type content de lezers het meeste aanspreekt. Is je doelgroep op zoek naar informatie, trends of vermaak?



Plaats een reactie





Nasano Banner

Wij blijven je graag van nieuwe waardevolle content voorzien. Mag dat?

Aan goede ideeën geen gebrek | Klantcase Drake & Farrell

Drake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeente

Erik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames valideren

Erik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief

“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”