Verhoog de online vindbaarheid van jouw website!

Laat relevante content en autoriteit verhoging hand in hand gaan! 

Geplaatst door Esmee Benning

We zien veel MKB organisaties in de B2B die moeite hebben met het halen van hun leadgeneratie doelstellingen. Een van de grootste oorzaken is dat de online leadgeneratie via de website en andere platformen achterblijft. En ondanks dat wij in de B2B branche werken met bedrijven, lange doorlooptijden en meerdere beslissingsbevoegden, blijven het mensen.  90% van deze mensen oriënteert zich online voordat hij besluit over te gaan tot aankoop. Dus juist jouw website is de meest krachtige leadgeneratie tool die er is. Mits je de website op de juiste manier inzet natuurlijk.  

Om je conversie op de website te verhogen, moet je website goed vindbaar zijn. Hoe zit het met jouw huidige positie op het gebied van online vindbaarheid, conversies en autoriteit van de website? In dit blogartikel ga ik dieper in op hoe jij met een slimme combinatie van content en autoriteit van jouw website hoger rankt in de zoekresultaten. 

Hoe ranken zoekmachines content?

Op jouw website staat content. Maar hoe wordt deze content beoordeeld door zoekmachines als Google? Om je content hoog te laten ranken is het goed te weten hoe zoekmachines als Google jouw content vindt en analyseert.  

Jouw content hoog in de zoekmachines laten ranken is afhankelijk van twee aspecten: 

  1. Het bevorderen van de relevantie van jouw content door het creëren van hoge kwaliteit content op onderwerpen waar jij graag op gevonden wilt worden. 
  2. Het opbouwen van autoriteitDe Domain autoriteit (schaal van 1 tot 100) is een waarde voor je hele website.. De page autoriteit is voor specifieke pagina’s binnen jouw website. De autoriteit van de website wordt bepaald aan de hand van een aantal factoren maar één van de belangrijkste is het aantal (relevante) backlinks dat jouw website of pagina heeft. 

*Ik ga er hierbij vanuit dat het technische gedeelte van je website in orde is en regelmatig onderhouden wordt door jouw webbeheerder of internet partij.  

Eigenlijk doen zoekmachines niets meer of minder dan het ontdekken van jouw content, het bepalen van de relevantie en het geven van autoriteit 

Zoekmachines ‘crawlen’ door jouw website, op zoek naar content dat relevant is voor specifieke zoekopdrachten. Wanneer de content gesignaleerd is, wordt er gekeken hoe relevant het is voor bepaalde zoekopdrachten. Ze indexeren jouw webpagina’s. Bijvoorbeeld aan de hand van zoektermen die veel naar voren komenOm te bepalen hoe je content rankt wordt er ook gekeken naar de autoriteit van jouw website. De exacte factoren die bepalen of jouw website hoog rankt zijn niet bekend. Toch blijkt uit veel onderzoeken dat backlinks naar jouw domein een grote invloed hebben op de autoriteit van je website.  

Wat is de beste aanpak? 

Als jouw website nog helemaal geen autoriteit heeft, dan moet je hier eerst aan werken voordat je de focus gaat leggen op het produceren van zoveel mogelijk content rondom een bepaald onderwerp. Maar zonder relevante content kun je moeilijk werken aan je autoriteitContent en autoriteit opbouw gaan hand in hand om van jouw website een succes te maken.  

Eigenlijk komt het neer op het volgende: Je kan ontzettend goede content publiceren op je website. Als de zoekmachines je niet zien als een autoriteit, dan rank je nooit hoog in de zoekresultaten.  

Kijk eens naar jouw eigen organisatie? Zijn jullie online goed vindbaar? Wordt er al veel over jullie gesproken? Is er veel webverkeer? Dan zal je al een redelijke tot goede autoriteit score hebben opgebouwd. Rank je dan nog steeds niet goed op de gewenste zoekopdrachten? Ga dan eens na hoe relevant en waardevol de content is. Vraag eens aan een objectief persoon of hij of zij feedback wil geven op je content. Soms kan het verrassend zijn dat content die jij waardevol achtte, niet aansluit op de wensen en behoeften van de doelgroep.  

Is jouw organisatie nog minder bekend? Heb je mooie content op je website, maar weinig conversies en weinig websiteverkeer? Onderzoek dan hoe het gesteld is met je autoriteit 

Hoe meet je dautoriteit van jouw website? 

Goede content is belangrijk maar jautoriteit is waar het mee begint. Maar hoe meet je die autoriteit  precies?  

Er zijn verschillende tools die jouw kunnen helpen inzicht te geven in de huidige situatie. Deze tools kijken vooral naar de volume en kwaliteit van het aantal backlinks die naar jouw website leiden. Om je op weg te helpen hebben wij een aantal tools voor je op een rij gezet: 

  1. MOZ 
  1. Small SEO tools  

 Deze tools zijn gratis te gebruiken en geven je een score op schaal van 1 tot 100 op basis van jouw backlinks.  

Wat kan ik doen om mijn autoriteit te verhogen? 

Alleen het creëren van kwalitatief hoge, relevante en unieke content voor jouw doelgroep is ontzettend belangrijk, maar mensen moeten jou ook weten te vinden om je content te delen.  

Hoe breng je content onder aandacht bij de doelgroep? 

Er zijn een hoop kanalen online waarop jij content kan promoten. Hieronder een opsomming van kanalen die jij in kunt zetten: 

  1. Email  

Een sterk middel om snel en efficiënt content te delen en direct bij de juiste persoon onder de aandacht te brengen.  

       2. Social  

De kracht van content delen is nog nooit zo sterk geweest sinds te komst van social media. Het delen en verspreiden van waardevolle, ludieke en unieke content kan met slechtéén druk op de knop onder de aandacht komen bij je volgers. Dit betekent dat iedere like of share ervoor zorgt dat ook andere mensen jouw content te zien krijgen.  

       3.PR 

Iets nieuws te melden? Een ludieke actie of gaaf evenement. Vergeet dan vooral niet een persberichtje te schrijven en te versturen met een link naar de landingspagina.  

      4.Advertisement 

Snel kwalitatieve websitebezoekers genereren doe je door te adverteren in het zoeknetwerk. Jouw advertenties worden getoond op de gewenste zoektermen en met relevante content weet je zeker dat je advertentie steeds beter gaat scoren en je steeds meer bezoekers kunt trekken.  

     5.Gastbloggen  

Er zijn een hoop websites en platformen binnen jouw vakgebied of expertise die smachten naar goede content. Door gastblogger te worden en unieke content te schrijven speciaal voor dat blog kun je relevante backlinks opbouwen voor jouw website 

   6. Influencer marketing 

Met de komst van social media is de geboorte van social influencers ontstaan. En dit kun jij voor jouw organisatie goed gebruiken. We moeten wel toegeven dat niet in  iedere branche de influencers even goed te vinden zijn. Maar er zijn altijd wel mensen te vinden die binnen jouw branche of vakgebied een hoog aanzien, kennis of populariteit hebben onder jouw doelgroep. Probeer deze mensen te vinden en te benaderen om jouw content te promoten.  

Waardevolle content is belangrijk maar bedenk ook hoe je deze content onder de aandacht brengt bij je doelgroep. Hoe je de domain of page autoriteit gaat verhogen en zo organisch hoger in de zoekresultaten terecht komt. Op deze manier krijg je meer websitebezoekers. Bij de juiste conversiemogelijkheden ook zeker meer leads en zet jij jouw website op de juiste manier in als ware leadgenerator.  

Download onze whitepaper ‘’In 4 stappen naar een succesvolle leadgeneratie strategie’’ en kom nog veel meer te weten over B2B leadgeneratie strategieën.  

 

Plaats een reactie





Aan goede ideeën geen gebrek |

Klantcase Drake & FarrellDrake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeenteErik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames validerenErik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”

Touchpoints

Binnen het vakgebied marketing wordt voor touchpoints de volgende definitie gehanteert: de verschillende kanalen, acties en contactmomenten die een klant heeft met jouw organisatie. Bijvoorbeeld een Adwords-advertenties, een blog dat je deelt via social media, of een advertentie in een tijdschrift. Het zijn de momenten waarop een (potentiële) klant in contact komt met jouw onderneming. Ieder contactmoment zorgt weer voor een beleving bij de klant en bepaalt de manier waarop deze (potentiële) klant naar jouw organisatie kijkt.

Waardepropositie

Een omschrijving van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Een toegevoegde waarde waar jouw klant behoefte aan heeft.  Het ontwerpen van een waardepropositie is een proces dat je helpt te begrijpen waar je klanten dagelijks mee bezig zijn (taken), waar zij tegenaanlopen (pijnpunten) en wat zij graag willen bereiken (voordelen). Het helpt al je werknemers te begrijpen waarvoor je het doet, en voorkomt dat je een hoop investeert in ideeën die uiteindelijk niks opleveren.  Ontwerp, test en lever een product of dienst dat daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft voor jouw klant.

Aanvalsplan

Een aanvalsplan is te omschrijven als een concrete planning van doorgaans 13 weken. Een planning met activiteiten en wie, wat , wanneer gaat uitvoeren. Onze klanten weten op deze manier precies in welke week er belangrijke activiteiten plaatsvinden.

Acquisitie

Onder (koude) acquisitie verstaan we het telefonisch benaderen van potentiële leads. Het doel tijdens het acquisitie gesprek is het maken van afspraken met de gewenste DMU, de persoon met beslissingsbevoegdheid.

Databaseverrijking

Een databaseverrijking wordt uitgevoerd met het doel een volledig en recente database te realiseren. Geen verouderde adressen, maar een databestand met juiste contactpersonen voor campagnes of opvolging door sales.

Tone-of-voice

De stijl in woord en geschrift waarop een organisatie communiceert met haar doelgroep wordt de tone-of-voice genoemd. Een tone-of-voice kan omschreven als formeel, zakelijk en koel, of juist infomeel, open, ondeugend en hartelijk. Deze omschrijvingen hebben ook impact op de manier waarop de doelgroep naar de organisatie kijkt (het imago). De tone-of-voice is terug te vinden in alle communicatie-uitingen van een organisatie. Denk bijvoorbeeld aan teksten op de website, een productbrochure, DM’s of e-mailcampagnes.

Buyer Persona

Met een buyer persona specificeren we de interesses, kenmerken en behoeftes van de doelgroep. Wat is bijvoorbeeld de functies binnen de prospect waar jij je op richt? Op welke platformen is hij of zij actief en welke problemen komt deze persoon tegen tijdens de dagelijkse werkzaamheden. Door in het vel van de klant te kruipen, kom je er precies achter welke marketing activiteiten je in kunt zetten om van de potentiële prospect een klant te maken.

 

Laaghangend fruit

Laaghangend fruit zijn leads waar in feite met weinig inspanning en vrij gemakkelijk resultaat is te behalen.  Leads die een productbrochure downloaden, of een contactaanvraag invullen behoren tot laaghangend fruit.

Er is een gegronde reden om te verwachten dat er oprechte interesse in jouw product of dienst bij deze leads.

 

Customer Journey

De customer journey (de klantreis) is de omschrijving van de weg die jouw klant aflegt voordat hij of zij besluit klant te worden en te blijven. Het doel van de customer journey is om inzicht te krijgen in bepalende contactmomenten met jou klanten.

Hiervoor is de customer journey opgedeeld in vijf fasen. Bij het ontwerpen van de customer journey beschrijf je per fase, de taken, emoties en gebruikte kanalen/touchpoints van je klant.  Vervolgens bepaal je per fase welke content op welke kanalen jij inzet om je potentiële klanten te bereiken. Een krachtige tool voor een complete marketingstrategie.

 

Salespitch

Een salespitch is een korte introductie voorzien van overtuigende argumenten jegens jouw gesprekspartner. Wie begint met een salespitch te ontwerpen moet er rekening mee houden dat je niet langer dan twee minuten hebt voordat de prospect besluit of hij wel of niet met jou verder wil praten. Een goede salespitch voorbereiden vergt tijd en creativiteit maar helpt elke sales om een perfecte eerste indruk achter te laten bij de prospect.