Verhoog de online vindbaarheid van jouw website!
Laat relevante content en autoriteit verhoging hand in hand gaan!
Geplaatst door Esmee Benning
We zien veel MKB organisaties in de B2B die moeite hebben met het halen van hun leadgeneratie doelstellingen. Een van de grootste oorzaken is dat de online leadgeneratie via de website en andere platformen achterblijft. En ondanks dat wij in de B2B branche werken met bedrijven, lange doorlooptijden en meerdere beslissingsbevoegden, blijven het mensen. 90% van deze mensen oriënteert zich online voordat hij besluit over te gaan tot aankoop. Dus juist jouw website is de meest krachtige leadgeneratie tool die er is. Mits je de website op de juiste manier inzet natuurlijk.
Om je conversie op de website te verhogen, moet je website goed vindbaar zijn. Hoe zit het met jouw huidige positie op het gebied van online vindbaarheid, conversies en autoriteit van de website? In dit blogartikel ga ik dieper in op hoe jij met een slimme combinatie van content en autoriteit van jouw website hoger rankt in de zoekresultaten.
Hoe ranken zoekmachines content?
Op jouw website staat content. Maar hoe wordt deze content beoordeeld door zoekmachines als Google? Om je content hoog te laten ranken is het goed te weten hoe zoekmachines als Google jouw content vindt en analyseert.
Jouw content hoog in de zoekmachines laten ranken is afhankelijk van twee aspecten:
- Het bevorderen van de relevantie van jouw content door het creëren van hoge kwaliteit content op onderwerpen waar jij graag op gevonden wilt worden.
- Het opbouwen van autoriteit. De Domain autoriteit (schaal van 1 tot 100) is een waarde voor je hele website.. De page autoriteit is voor specifieke pagina’s binnen jouw website. De autoriteit van de website wordt bepaald aan de hand van een aantal factoren maar één van de belangrijkste is het aantal (relevante) backlinks dat jouw website of pagina heeft.
*Ik ga er hierbij vanuit dat het technische gedeelte van je website in orde is en regelmatig onderhouden wordt door jouw webbeheerder of internet partij.
Eigenlijk doen zoekmachines niets meer of minder dan het ontdekken van jouw content, het bepalen van de relevantie en het geven van autoriteit.
Zoekmachines ‘crawlen’ door jouw website, op zoek naar content dat relevant is voor specifieke zoekopdrachten. Wanneer de content gesignaleerd is, wordt er gekeken hoe relevant het is voor bepaalde zoekopdrachten. Ze indexeren jouw webpagina’s. Bijvoorbeeld aan de hand van zoektermen die veel naar voren komen. Om te bepalen hoe je content rankt wordt er ook gekeken naar de autoriteit van jouw website. De exacte factoren die bepalen of jouw website hoog rankt zijn niet bekend. Toch blijkt uit veel onderzoeken dat backlinks naar jouw domein een grote invloed hebben op de autoriteit van je website.
Wat is de beste aanpak?
Als jouw website nog helemaal geen autoriteit heeft, dan moet je hier eerst aan werken voordat je de focus gaat leggen op het produceren van zoveel mogelijk content rondom een bepaald onderwerp. Maar zonder relevante content kun je moeilijk werken aan je autoriteit. Content en autoriteit opbouw gaan hand in hand om van jouw website een succes te maken.
Eigenlijk komt het neer op het volgende: Je kan ontzettend goede content publiceren op je website. Als de zoekmachines je niet zien als een autoriteit, dan rank je nooit hoog in de zoekresultaten.
Kijk eens naar jouw eigen organisatie? Zijn jullie online goed vindbaar? Wordt er al veel over jullie gesproken? Is er veel webverkeer? Dan zal je al een redelijke tot goede autoriteit score hebben opgebouwd. Rank je dan nog steeds niet goed op de gewenste zoekopdrachten? Ga dan eens na hoe relevant en waardevol de content is. Vraag eens aan een objectief persoon of hij of zij feedback wil geven op je content. Soms kan het verrassend zijn dat content die jij waardevol achtte, niet aansluit op de wensen en behoeften van de doelgroep.
Is jouw organisatie nog minder bekend? Heb je mooie content op je website, maar weinig conversies en weinig websiteverkeer? Onderzoek dan hoe het gesteld is met je autoriteit.
Hoe meet je de autoriteit van jouw website?
Goede content is belangrijk maar je autoriteit is waar het mee begint. Maar hoe meet je die autoriteit precies?
Er zijn verschillende tools die jouw kunnen helpen inzicht te geven in de huidige situatie. Deze tools kijken vooral naar de volume en kwaliteit van het aantal backlinks die naar jouw website leiden. Om je op weg te helpen hebben wij een aantal tools voor je op een rij gezet:
Deze tools zijn gratis te gebruiken en geven je een score op schaal van 1 tot 100 op basis van jouw backlinks.
Wat kan ik doen om mijn autoriteit te verhogen?
Alleen het creëren van kwalitatief hoge, relevante en unieke content voor jouw doelgroep is ontzettend belangrijk, maar mensen moeten jou ook weten te vinden om je content te delen.
Hoe breng je content onder aandacht bij de doelgroep?
Er zijn een hoop kanalen online waarop jij content kan promoten. Hieronder een opsomming van kanalen die jij in kunt zetten:
Een sterk middel om snel en efficiënt content te delen en direct bij de juiste persoon onder de aandacht te brengen.
2. Social
De kracht van content delen is nog nooit zo sterk geweest sinds te komst van social media. Het delen en verspreiden van waardevolle, ludieke en unieke content kan met slechts één druk op de knop onder de aandacht komen bij je volgers. Dit betekent dat iedere like of share ervoor zorgt dat ook andere mensen jouw content te zien krijgen.
3.PR
Iets nieuws te melden? Een ludieke actie of gaaf evenement. Vergeet dan vooral niet een persberichtje te schrijven en te versturen met een link naar de landingspagina.
4.Advertisement
Snel kwalitatieve websitebezoekers genereren doe je door te adverteren in het zoeknetwerk. Jouw advertenties worden getoond op de gewenste zoektermen en met relevante content weet je zeker dat je advertentie steeds beter gaat scoren en je steeds meer bezoekers kunt trekken.
5.Gastbloggen
Er zijn een hoop websites en platformen binnen jouw vakgebied of expertise die smachten naar goede content. Door gastblogger te worden en unieke content te schrijven speciaal voor dat blog kun je relevante backlinks opbouwen voor jouw website
6. Influencer marketing
Met de komst van social media is de geboorte van social influencers ontstaan. En dit kun jij voor jouw organisatie goed gebruiken. We moeten wel toegeven dat niet in iedere branche de influencers even goed te vinden zijn. Maar er zijn altijd wel mensen te vinden die binnen jouw branche of vakgebied een hoog aanzien, kennis of populariteit hebben onder jouw doelgroep. Probeer deze mensen te vinden en te benaderen om jouw content te promoten.
Waardevolle content is belangrijk maar bedenk ook hoe je deze content onder de aandacht brengt bij je doelgroep. Hoe je de domain of page autoriteit gaat verhogen en zo organisch hoger in de zoekresultaten terecht komt. Op deze manier krijg je meer websitebezoekers. Bij de juiste conversiemogelijkheden ook zeker meer leads en zet jij jouw website op de juiste manier in als ware leadgenerator.
Download onze whitepaper ‘’In 4 stappen naar een succesvolle leadgeneratie strategie’’ en kom nog veel meer te weten over B2B leadgeneratie strategieën.