De 4 fundamenten van commerciële groei

Fundament 1: waardecreatie

Geplaatst door Jeroen Venus

Groeien. Voor de meeste ondernemers en directies is dit één van de belangrijkste aandachtspunten. Hoe zorg je voor voorspelbare en schaalbare commerciële groei? Dit is ‘de vraag achter de vraag’ die wij dagelijks krijgen van onze klanten. In de praktijk zien wij dat er tenminste vier belangrijke fundamenten zijn. Fundamenten die jou als ondernemer of directeur helpen met het realiseren van je groeiambities. In deze vierdelige serie leggen we de fundamenten één voor één uit.

De 4 fundamenten van commerciële groei zijn:

  • Waardecreatie
  • Sales en marketing
  • De som der delen
  • Meten is weten 

In dit artikel fundament 1: waardecreatie in het kwadraat

Waardecreatie in het kwadraat

Als ondernemer of als directeur ben je onder andere bezig met waardecreatie. Het creëren van waarde (of betekenis) gaat niet alleen over materiële zaken, maar ook over immateriële zaken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan persoonlijke ontwikkeling van medewerkers of het bijdragen aan een duurzamere wereld. In dit verband hebben we het echter alleen over materiële en financiële waarde. Een beter woord hiervoor is aandeelhouderswaarde. Als het goed is, is dit één van de onderwerpen op jouw agenda. Hoe zorg je voor duurzame aandeelhouderswaarde?

Om deze vraag goed te beantwoorden, kijk je naar je bedrijfsmodel. Draagt jouw bedrijfsmodel er aan bij – of (nog) niet – dat jij duurzaam waarde toevoegt aan jouw onderneming? Of, hoe kan je innoveren op je bedrijfsmodel, dus de dingen net anders doen dan de concurrentie, en op deze manier meer waarde creëren?

Jeroen Venus over het aanscherpen van bedrijfsmodellen

Jeroen Venus

“Om bedrijfsmodellen aan te scherpen maken wij onder andere gebruik van Business Model Canvas in combinatie met Blue Ocean Strategy.”

Dit zijn hele interessante, legitieme en fundamentele vragen. Toch is dit niet het punt wat we hier willen maken. Het punt wat we hier willen maken, is dat het stellen en beantwoorden van deze vragen zinloos is, als je niet eerst antwoord kan geven op de volgende vraag: hoe voeg jij duurzaam waarde toe aan jouw klanten?

Waardecreatie in het kwadraat: waardecreatie voor jouw klant

Waardecreatie in het kwadraat. Dit is de kern van fundament 1. Je moet constant antwoord kunnen geven op de vraag hoe je duurzaam waarde toevoegt aan jouw klant en potentiële klant. Pas als je hier antwoord kunt geven, ben je in staat om antwoord te geven op de vraag hoe je duurzaam waarde toevoegt aan jouw onderneming. Het is dus een wisselwerking, maar wel in die volgorde. Het gaat er vanuit dat je pas waarde kunt toevoegen aan je onderneming, als je weet hoe je waarde toevoegt aan jouw klant en potentiële klant. Dit is eigenlijk je waardepropositie. Weet jij wat jouw waardepropositie is?

Waardepropositie

Dus, het eerste fundament voor commerciële groei is: waardecreatie2, waardecreatie in het kwadraat. Wil je meer weten over hoe je een waardepropositie ontwikkelt of aanscherpt? De vier stappen voor het bepalen van je waardepropositie hebben we overzichtelijk voor je uitgewerkt.

Ben je benieuwd naar de andere 3 fundamenten voor commerciële groei? Schrijf je dan nu in en ontvang maximaal één keer per maand nieuwe updates met waardevolle informatie om jouw bedrijf te laten groeien.

Plaats een reactie





Nasano Banner

Wij blijven je graag van nieuwe waardevolle content voorzien. Mag dat?