Wat zijn featured snippets? Een kans voor jouw organisatie!

In een eerder artikel schreef ik al over de toename van het aantal voice searches en dat featured snippets een grote bijdrage kunnen leveren aan de vindbaarheid van jouw website. In dit blogitem wil ik dieper ingaan op de featured snippets. Wat zijn featured snippets en hoe kan jij zelf aan de slag met Google’s featured snippets?

Wat zijn featured snippets?

Stel een vraag in Google Search. Het eerste antwoord is vaak een korte weergave van het antwoord. In 40 tot 60 woorden wordt er een beknopt antwoord gegeven op jouw vraag met een link naar de webpagina waar de content op staat. In de meeste gevallen wordt er ook een afbeelding getoond. De featured snippet geeft de content van de website weer op een opvallende plek.

Voorbeeld featured snippet in Google

Waarom featured snippets?

Google wil haar gebruikers zo snel mogelijk de informatie brengen waar ze naar op zoek zijn. Daarnaast worden de ‘crawlers’ van Google wel steeds slimmer. Content koppelen aan de vraag is geen uitdaging meer.

Om met je featured snippet bovenaan in de zoekresultaten te komen hoef je organisch geen nummer 1 positie te hebben. En dat is de kans voor jouw organisatie. Want ondanks dat jij organisch lager rankt bieden de featured snippets toch de mogelijkheid om een eerste positie te bemachtigen.

Hoe krijg ik een featured snippets in Google?

Er zijn een aantal factoren die een rol spelen om de informatie van jouw website als featured snippet te laten weergeven. De zoekvolume maar ook de manier waarop je content is opgebouwd zijn twee belangrijk factoren. Maar welke stappen kan jij ondernemen om te zorgen dat jouw content in een featured snippet wordt weergegeven?

Stap 1: Onderzoek doen naar zoekvolume

Een mooie webpagina en tekst opmaken voor een vraag die nooit gesteld wordt is niet gewenst. Zorg dus dat je begint met een zoekvolume onderzoek naar vragen die voor jouw organisatie belangrijk zijn. Heb je vragen ontdekt met een redelijke hoeveelheid zoekvolume? Ga dan na of het antwoord op deze vragen al in de vorm van een featured snippet worden weergegeven. Zo niet? Dan heb jij een mooie kans om hier te scoren.

Stap 2: Het opmaken van de webpagina

Omdat je antwoord geeft op een vraag, is het handig deze vraag ook letterlijk terug te laten komen in de tekst. Het antwoord op de vraag moet er direct onder komen te staan. Houdt het antwoord kort en beknopt. De antwoorden die Google laat zien zijn tussen de 30 en 60 tekens lang.

Naast de content op de webpagina moet je ook zorgen dat de pagina technisch in orde is. Dus een schone en nette code op je website, geoptimaliseerde afbeeldingen (qua grootte en omschrijving), juiste titelstructuren (H1, H2, H3..), interne én externe linking, etc. Biedt de websitebezoeker de mogelijkheid om op meerdere manieren antwoord te krijgen op zijn of haar vraag.

 

Plaats een reactie





Aan goede ideeën geen gebrek |

Klantcase Drake & FarrellDrake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeenteErik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames validerenErik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”

Touchpoints

Binnen het vakgebied marketing wordt voor touchpoints de volgende definitie gehanteert: de verschillende kanalen, acties en contactmomenten die een klant heeft met jouw organisatie. Bijvoorbeeld een Adwords-advertenties, een blog dat je deelt via social media, of een advertentie in een tijdschrift. Het zijn de momenten waarop een (potentiële) klant in contact komt met jouw onderneming. Ieder contactmoment zorgt weer voor een beleving bij de klant en bepaalt de manier waarop deze (potentiële) klant naar jouw organisatie kijkt.

Waardepropositie

Een omschrijving van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Een toegevoegde waarde waar jouw klant behoefte aan heeft.  Het ontwerpen van een waardepropositie is een proces dat je helpt te begrijpen waar je klanten dagelijks mee bezig zijn (taken), waar zij tegenaanlopen (pijnpunten) en wat zij graag willen bereiken (voordelen). Het helpt al je werknemers te begrijpen waarvoor je het doet, en voorkomt dat je een hoop investeert in ideeën die uiteindelijk niks opleveren.  Ontwerp, test en lever een product of dienst dat daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft voor jouw klant.

Aanvalsplan

Een aanvalsplan is te omschrijven als een concrete planning van doorgaans 13 weken. Een planning met activiteiten en wie, wat , wanneer gaat uitvoeren. Onze klanten weten op deze manier precies in welke week er belangrijke activiteiten plaatsvinden.

Acquisitie

Onder (koude) acquisitie verstaan we het telefonisch benaderen van potentiële leads. Het doel tijdens het acquisitie gesprek is het maken van afspraken met de gewenste DMU, de persoon met beslissingsbevoegdheid.

Databaseverrijking

Een databaseverrijking wordt uitgevoerd met het doel een volledig en recente database te realiseren. Geen verouderde adressen, maar een databestand met juiste contactpersonen voor campagnes of opvolging door sales.

Tone-of-voice

De stijl in woord en geschrift waarop een organisatie communiceert met haar doelgroep wordt de tone-of-voice genoemd. Een tone-of-voice kan omschreven als formeel, zakelijk en koel, of juist infomeel, open, ondeugend en hartelijk. Deze omschrijvingen hebben ook impact op de manier waarop de doelgroep naar de organisatie kijkt (het imago). De tone-of-voice is terug te vinden in alle communicatie-uitingen van een organisatie. Denk bijvoorbeeld aan teksten op de website, een productbrochure, DM’s of e-mailcampagnes.

Buyer Persona

Met een buyer persona specificeren we de interesses, kenmerken en behoeftes van de doelgroep. Wat is bijvoorbeeld de functies binnen de prospect waar jij je op richt? Op welke platformen is hij of zij actief en welke problemen komt deze persoon tegen tijdens de dagelijkse werkzaamheden. Door in het vel van de klant te kruipen, kom je er precies achter welke marketing activiteiten je in kunt zetten om van de potentiële prospect een klant te maken.

 

Laaghangend fruit

Laaghangend fruit zijn leads waar in feite met weinig inspanning en vrij gemakkelijk resultaat is te behalen.  Leads die een productbrochure downloaden, of een contactaanvraag invullen behoren tot laaghangend fruit.

Er is een gegronde reden om te verwachten dat er oprechte interesse in jouw product of dienst bij deze leads.

 

Customer Journey

De customer journey (de klantreis) is de omschrijving van de weg die jouw klant aflegt voordat hij of zij besluit klant te worden en te blijven. Het doel van de customer journey is om inzicht te krijgen in bepalende contactmomenten met jou klanten.

Hiervoor is de customer journey opgedeeld in vijf fasen. Bij het ontwerpen van de customer journey beschrijf je per fase, de taken, emoties en gebruikte kanalen/touchpoints van je klant.  Vervolgens bepaal je per fase welke content op welke kanalen jij inzet om je potentiële klanten te bereiken. Een krachtige tool voor een complete marketingstrategie.

 

Salespitch

Een salespitch is een korte introductie voorzien van overtuigende argumenten jegens jouw gesprekspartner. Wie begint met een salespitch te ontwerpen moet er rekening mee houden dat je niet langer dan twee minuten hebt voordat de prospect besluit of hij wel of niet met jou verder wil praten. Een goede salespitch voorbereiden vergt tijd en creativiteit maar helpt elke sales om een perfecte eerste indruk achter te laten bij de prospect.