MARKTBEPALING EN MARKTONDERZOEK

HOE GOED KEN JIJ JE DOELMARKT?

Nasano stippellijn

Is deze vraag voor jou lastig om te beantwoorden? Dan laat je misschien wel klanten en omzet liggen!

Hoe groot is je marktaandeel en spreek je de doelgroep wel op de juiste manier aan? Of zie je je doelgroep als één homogene groep terwijl het eigenlijk verschillende subdoelgroepen zijn? In dat geval weet je zeker dat je boodschap en middelen niet voldoende zijn. Hoe leer je jouw markt beter kennen en hoe zorg je ervoor dat je deze effectief benadert?

Bij één van onze klanten, Drake & Farrel, hebben we de al geholpen met het bepalen van de markt. 

Nasano biedt ondersteuning in marktbepaling

WIE IS MIJN DOELMARKT?

Als je je doelmarkt goed kent, dan weet je ook hoe je deze het meest effectief kunt benaderen. Op basis hiervan stem je de boodschap en de juiste inzet van middelen af. Maar hoe doe je dat?

Let op: overal waar wij het hebben over een product, kun je ook lezen als dienst.

EEN BESTAAND PRODUCT EN EEN BESTAANDE MARKT

Je bent al even actief in een bepaalde markt. Je waardepropositie is duidelijk en je bent niet onsuccesvol. Maar je hebt wel het gevoel dat het beter kan. Dat er meer te halen valt. Door middel van één of enkele workshops brengen we jouw doelmarkt in kaart. Op basis van een analyse van je CRM (database) weten we welk deel van de markt al bij jou bekend is en welk deel dus niet.

Dit is de eerste stap. Een vervolgstap is het beoordelen van de effectiviteit van je boodschap en middelen. We analyseren je marketing- en communicatiemiddelen en de boodschap die je uitdraagt naar de doelmarkt. Door middel van een kwantitatief en/of kwalitatief marktonderzoek meten we de effectiviteit. Iedere stap wordt afgerond met een concreet stappenplan voor verbetering.

EEN BESTAAND PRODUCT EN EEN NIEUWE MARKT

Op zich is deze aanpak niet heel veel anders dan bij een bestaand product en een bestaande markt. Een groot verschil is dat je de markt nog helemaal niet kent. De focus komt dus te liggen op marktverkenning. Je waardepropositie zou – voor deze nieuwe markt – wel eens aangepast moeten worden.

Op basis van een vragenlijst, één of enkele workshops en marktonderzoek, wordt niet alleen de nieuwe markt in kaart gebracht, maar wordt er ook een nieuwe waardepropositie ontwikkeld. Hoe we dit doen, kun je ook lezen op de pagina over waardepropositie.

EEN NIEUW PRODUCT EN EEN BESTAANDE MARKT

Je hebt een nieuw product of je wilt een nieuw product ontwikkelen. Afhankelijk van waar je staat, betekent dit product development of business development. Dit betekent niet alleen marktbepaling, maar ook het ontwikkelen van een (nieuwe) waardepropositie.

In deze situatie gaan we er van uit dat we de doelmarkt al heel goed kennen. De focus komt daarom hier te liggen op het ontwikkelen van een waardepropositie.

EEN NIEUWE PRODUCT EN EEN NIEUWE MARKT

Ondernemender wordt het niet; een nieuw product én een nieuwe markt! Van waar vertrek je? Vanaf de vraagzijde of de aanbodzijde? Afhankelijk hiervan starten we met de waardepropositie of de marktbepaling. De aanpak is gericht op een snelle en slimme ‘time to market’. Bijvoorbeeld eerst met een MVP, een ‘minimum viable product’.

Deze aanpak heeft alles in zich: het ontwikkelen van je waardepropositie, het bepalen van je doelmarkt en het ontwikkelen van een aanpak voor marktbewerking en marktbenadering. Want je wilt natuurlijk wel snel zien dat je idee werkt in de markt. Wij begeleiden je door alle stappen van het proces.

KAN NASANO MANAGEMENT HELPEN BIJ HET BEPALEN VAN DE MARKT 

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Nasano Banner

Wij blijven je graag van nieuwe waardevolle content voorzien. Mag dat?

Aan goede ideeën geen gebrek | Klantcase Drake & Farrell

Drake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeente

Erik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames valideren

Erik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief

“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”