MARKTBEPALING EN MARKTONDERZOEK

HOE GOED KEN JIJ JE DOELMARKT?

Nasano stippellijn

Is deze vraag voor jou lastig om te beantwoorden? Dan laat je misschien wel klanten en omzet liggen!

Hoe groot is je marktaandeel en spreek je de doelgroep wel op de juiste manier aan? Of zie je je doelgroep als één homogene groep terwijl het eigenlijk verschillende subdoelgroepen zijn? In dat geval weet je zeker dat je boodschap en middelen niet voldoende zijn. Hoe leer je jouw markt beter kennen en hoe zorg je ervoor dat je deze effectief benadert?

Bij één van onze klanten, Drake & Farrel, hebben we de al geholpen met het bepalen van de markt. 

Nasano biedt ondersteuning in marktbepaling

WIE IS MIJN DOELMARKT?

Als je je doelmarkt goed kent, dan weet je ook hoe je deze het meest effectief kunt benaderen. Op basis hiervan stem je de boodschap en de juiste inzet van middelen af. Maar hoe doe je dat?

Let op: overal waar wij het hebben over een product, kun je ook lezen als dienst.

EEN BESTAAND PRODUCT EN EEN BESTAANDE MARKT

Je bent al even actief in een bepaalde markt. Je waardepropositie is duidelijk en je bent niet onsuccesvol. Maar je hebt wel het gevoel dat het beter kan. Dat er meer te halen valt. Door middel van één of enkele workshops brengen we jouw doelmarkt in kaart. Op basis van een analyse van je CRM (database) weten we welk deel van de markt al bij jou bekend is en welk deel dus niet.

Dit is de eerste stap. Een vervolgstap is het beoordelen van de effectiviteit van je boodschap en middelen. We analyseren je marketing- en communicatiemiddelen en de boodschap die je uitdraagt naar de doelmarkt. Door middel van een kwantitatief en/of kwalitatief marktonderzoek meten we de effectiviteit. Iedere stap wordt afgerond met een concreet stappenplan voor verbetering.

EEN BESTAAND PRODUCT EN EEN NIEUWE MARKT

Op zich is deze aanpak niet heel veel anders dan bij een bestaand product en een bestaande markt. Een groot verschil is dat je de markt nog helemaal niet kent. De focus komt dus te liggen op marktverkenning. Je waardepropositie zou – voor deze nieuwe markt – wel eens aangepast moeten worden.

Op basis van een vragenlijst, één of enkele workshops en marktonderzoek, wordt niet alleen de nieuwe markt in kaart gebracht, maar wordt er ook een nieuwe waardepropositie ontwikkeld. Hoe we dit doen, kun je ook lezen op de pagina over waardepropositie.

EEN NIEUW PRODUCT EN EEN BESTAANDE MARKT

Je hebt een nieuw product of je wilt een nieuw product ontwikkelen. Afhankelijk van waar je staat, betekent dit product development of business development. Dit betekent niet alleen marktbepaling, maar ook het ontwikkelen van een (nieuwe) waardepropositie.

In deze situatie gaan we er van uit dat we de doelmarkt al heel goed kennen. De focus komt daarom hier te liggen op het ontwikkelen van een waardepropositie.

EEN NIEUWE PRODUCT EN EEN NIEUWE MARKT

Ondernemender wordt het niet; een nieuw product én een nieuwe markt! Van waar vertrek je? Vanaf de vraagzijde of de aanbodzijde? Afhankelijk hiervan starten we met de waardepropositie of de marktbepaling. De aanpak is gericht op een snelle en slimme ‘time to market’. Bijvoorbeeld eerst met een MVP, een ‘minimum viable product’.

Deze aanpak heeft alles in zich: het ontwikkelen van je waardepropositie, het bepalen van je doelmarkt en het ontwikkelen van een aanpak voor marktbewerking en marktbenadering. Want je wilt natuurlijk wel snel zien dat je idee werkt in de markt. Wij begeleiden je door alle stappen van het proces.

KAN NASANO MANAGEMENT HELPEN BIJ HET BEPALEN VAN DE MARKT 

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Aan goede ideeën geen gebrek |

Klantcase Drake & FarrellDrake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeenteErik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames validerenErik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”

Touchpoints

Binnen het vakgebied marketing wordt voor touchpoints de volgende definitie gehanteert: de verschillende kanalen, acties en contactmomenten die een klant heeft met jouw organisatie. Bijvoorbeeld een Adwords-advertenties, een blog dat je deelt via social media, of een advertentie in een tijdschrift. Het zijn de momenten waarop een (potentiële) klant in contact komt met jouw onderneming. Ieder contactmoment zorgt weer voor een beleving bij de klant en bepaalt de manier waarop deze (potentiële) klant naar jouw organisatie kijkt.

Waardepropositie

Een omschrijving van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Een toegevoegde waarde waar jouw klant behoefte aan heeft.  Het ontwerpen van een waardepropositie is een proces dat je helpt te begrijpen waar je klanten dagelijks mee bezig zijn (taken), waar zij tegenaanlopen (pijnpunten) en wat zij graag willen bereiken (voordelen). Het helpt al je werknemers te begrijpen waarvoor je het doet, en voorkomt dat je een hoop investeert in ideeën die uiteindelijk niks opleveren.  Ontwerp, test en lever een product of dienst dat daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft voor jouw klant.

Aanvalsplan

Een aanvalsplan is te omschrijven als een concrete planning van doorgaans 13 weken. Een planning met activiteiten en wie, wat , wanneer gaat uitvoeren. Onze klanten weten op deze manier precies in welke week er belangrijke activiteiten plaatsvinden.

Acquisitie

Onder (koude) acquisitie verstaan we het telefonisch benaderen van potentiële leads. Het doel tijdens het acquisitie gesprek is het maken van afspraken met de gewenste DMU, de persoon met beslissingsbevoegdheid.

Databaseverrijking

Een databaseverrijking wordt uitgevoerd met het doel een volledig en recente database te realiseren. Geen verouderde adressen, maar een databestand met juiste contactpersonen voor campagnes of opvolging door sales.

Tone-of-voice

De stijl in woord en geschrift waarop een organisatie communiceert met haar doelgroep wordt de tone-of-voice genoemd. Een tone-of-voice kan omschreven als formeel, zakelijk en koel, of juist infomeel, open, ondeugend en hartelijk. Deze omschrijvingen hebben ook impact op de manier waarop de doelgroep naar de organisatie kijkt (het imago). De tone-of-voice is terug te vinden in alle communicatie-uitingen van een organisatie. Denk bijvoorbeeld aan teksten op de website, een productbrochure, DM’s of e-mailcampagnes.

Buyer Persona

Met een buyer persona specificeren we de interesses, kenmerken en behoeftes van de doelgroep. Wat is bijvoorbeeld de functies binnen de prospect waar jij je op richt? Op welke platformen is hij of zij actief en welke problemen komt deze persoon tegen tijdens de dagelijkse werkzaamheden. Door in het vel van de klant te kruipen, kom je er precies achter welke marketing activiteiten je in kunt zetten om van de potentiële prospect een klant te maken.

 

Laaghangend fruit

Laaghangend fruit zijn leads waar in feite met weinig inspanning en vrij gemakkelijk resultaat is te behalen.  Leads die een productbrochure downloaden, of een contactaanvraag invullen behoren tot laaghangend fruit.

Er is een gegronde reden om te verwachten dat er oprechte interesse in jouw product of dienst bij deze leads.

 

Customer Journey

De customer journey (de klantreis) is de omschrijving van de weg die jouw klant aflegt voordat hij of zij besluit klant te worden en te blijven. Het doel van de customer journey is om inzicht te krijgen in bepalende contactmomenten met jou klanten.

Hiervoor is de customer journey opgedeeld in vijf fasen. Bij het ontwerpen van de customer journey beschrijf je per fase, de taken, emoties en gebruikte kanalen/touchpoints van je klant.  Vervolgens bepaal je per fase welke content op welke kanalen jij inzet om je potentiële klanten te bereiken. Een krachtige tool voor een complete marketingstrategie.

 

Salespitch

Een salespitch is een korte introductie voorzien van overtuigende argumenten jegens jouw gesprekspartner. Wie begint met een salespitch te ontwerpen moet er rekening mee houden dat je niet langer dan twee minuten hebt voordat de prospect besluit of hij wel of niet met jou verder wil praten. Een goede salespitch voorbereiden vergt tijd en creativiteit maar helpt elke sales om een perfecte eerste indruk achter te laten bij de prospect.