BUSINESS MODEL CANVAS

BESCHRIJVEN, BEDENKEN EN VERBETEREN VAN BESTAANDE EN NIEUWE BEDRIJFSMODELLEN

Het business model canvas is ontwikkeld als hulpmiddel om een bedrijfsmodel te ontdekken, uit te vinden en te innoveren.  

Het model is gebaseerd op de bestseller Business Model Generation (BMC): A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers (2010), geschreven door Alexander Osterwalder en Yves Pigneur. Zie de video hiernaast voor een visuele uitleg van het BMC.

Nasano Management en Business Model Canvas

Nasano Management maakt onder andere gebruik van het Business Model Canvas ten behoeve van haar zelfontwikkelde Sales & Marketing Analyse. Tijdens de Sales & Marketing Analyse onderzoekt Nasano Management vier pijlers die betrekking hebben op het functioneren van een commerciële organisatie.

Eén van deze vier pijlers is het bedrijfsmodel. Met behulp van het canvas wordt het bedrijfsmodel in kaart gebracht en worden sterktes en zwaktes van het bedrijfsmodel zichtbaar gemaakt.

Wat zijn de voordelen van Business Model Canvas?

  • Snel inzicht in ‘big picture’
  • Visualisatie van jouw plannen
  • Voor start-ups en grote bedrijven
  • Efficiënte communicatie door ‘één taal’
  • Heel geschikt voor ‘ideecreatie’ en visieontwikkeling
Bussiness Model Canvas; de aanpak

Aan de slag met Business Model Canvas?

De toepassingen van het model zijn eindeloos. Een greep uit de mogelijkheden van het Business Model Canvas in samenwerking met Nasano Management:

  • Strategische heroriëntatie of validatie
  • Innovatiekracht van jouw bedrijfsmodel en propositie onderzoeken
  • Begeleiding van start-ups, zowel voor nieuwe als gevestigde bedrijven
  • Visueel ondernemersplan, ten behoeve van banken of investeerder
  • Productontwikkeling, propositieontwikkeling, marktverkenning

KUNNEN WIJ JE HELPEN MET HET BUSINESS MODEL CANVAS?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Nasano Banner

Wij blijven je graag van nieuwe waardevolle content voorzien. Mag dat?

Aan goede ideeën geen gebrek | Klantcase Drake & Farrell

Drake & Farrell is een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk. Al bijna vijftien jaar ontwikkelen ze nieuwe initiatieven om de retourverwerking en logistiek van organisaties als KPN, Caiw. en Heineken constant te verbeteren. Nasano doet sinds een halfjaar marktonderzoek voor een van de initiatieven van het bedrijf “snelle reparatie service” zodat dit nieuwe initiatief zo effectief en succesvol mogelijk in de markt wordt gebracht.

De goegemeente

Erik Hofland is samen met 2 andere collega’s verantwoordelijk voor de Business Development bij Drake & Farrell. “Bij ons krijgen mensen met een goed idee en verhaal vaak de ruimte, zegt hij trots. Maar ik zag ook dat initiatieven soms niet goed van de grond kwamen. Wat beter kon was vooraf meer inzicht verkrijgen in de behoefte en potentie van de markt. We hadden behoefte aan professionele marktverkenning en -inzicht. Analyses over de concrete interesse van reparatie-partners en potentiële klanten bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of er in het verleden en huidig al soortgelijke ideeën waren geweest.”

Aannames valideren

Erik Hofland schakelde de hulp in van Nasano Management. “Tijdens een tweedaagse workshop kwamen we erachter dat veel aannames niet gevalideerd waren. Nasano scherpte onze proposities aan, stelde buyer personas op en beoordeelde ons businessplan. Daarna gingen ze het land in om op basis van interviews en marktonderzoek die nieuwe aannames te valideren.”

Slagvaardig en pro-actief

“We zijn tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. We hebben ons businessplan er effectief op aangepast. Nasano liet zien dat ze slagvaardig zijn: meteen de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Ze zijn betrokken en behoorlijk flexibel: Als iets net even anders loopt qua tijd of budget, passen ze zich daar meteen op aan. Ook fijn: ik kan altijd bellen met een marketingvraag, ook als dat uit pure nieuwsgierigheid is. Ze ondersteunen dus niet alleen, maar hebben naar mij ook een coachende rol waarin ik mijn kennis aanzienlijk kan vergroten. Dat is erg waardevol.”