EEN FRISSE BLIK OP LEADGENERATIE
KLANTCASE: INTERNETBUREAU THE WEBMEN
The Webmen is meer dan een internetbureau. Sinds 1999 werkt het Apeldoornse bedrijf aan innovatieve digitale oplossingen op maat. Websites natuurlijk, maar ook eCommerce en Product Information Management systemen behoren tot de dienstverlening. Sinds kort helpt Nasano Management het bedrijf om effectiever potentiële klanten te benaderen.
Geen marketing
The Webmen heeft nooit iets aan marketing gedaan. Niet zo gek ook: met bijna twintig jaar ervaring en een omvangrijk netwerk van tevreden klanten en relaties rollen de meeste opdrachten vanzelf binnen. “Er is altijd werk,” zegt directeur Arno Sledsens. “Soms is het druk in een korte periode, maar soms ook rustig. Dat is niet erg, maar ook niet schaalbaar of voorspelbaar. We wilden dus graag pro-actief potentiële nieuwe klanten benaderen en groeien als bedrijf. Maar zodra je die beslissing maakt, zit je meteen met allerlei praktische vragen. Waar moet je beginnen?”

Workshops
Nasano kon The Webmen goed helpen bij het zoeken naar een antwoord. “Wij dachten natuurlijk meteen aan een uitgebreide campagne en allerlei marketingactiviteiten, maar Nasano nam eerst een stap terug om samen te kijken naar de vraag achter de vraag. Wie zijn wij als bedrijf, wat is onze propositie, wie is de doelgroep, wat zijn de verschillende buyer persona’s en hoe benader je die? In een aantal workshops vormde er op een organische manier een praktisch plan en kader voor onze groeiwensen.”
Pragmatisch en flexibel
“Tijdens de workshops gaf Nasano ons voldoende informatie en handvatten om zelf aan de slag te gaan,” zegt Sledsens. “We hoefden echter niet lang na te denken om Nasano ook te vragen om de plannen en strategieën uit te voeren. Nasano neemt echt de tijd om je bedrijf en product goed te leren kennen. Dat is als je potentiele klanten benadert belangrijk.”
Een lead per week
Met de propositie en de doelgroepen helder op het netvlies is Nasano aan de slag gegaan met een geïntegreerde sales- en marketingaanpak. Arno Sledsens: “Nasano heeft grote- en middelgrote bedrijven met vijftig medewerkers of meer benaderd via DM’s en e-mail marketing. Na deze mailing zijn de prospects door Nasano nagebeld en daar zijn direct veel afspraken uit voortgekomen.” De mail- en belacties leverde The Webmen het eerste half jaar een lead per week op. Hoogwaardige leads van prospects die al serieus aan het nadenken waren over de implementatie van een PIM.
Arno Sledsens: “Het beheer van productinformatie is voor veel webshopeigenaren een lastige en tijdrovende klus. Een PIM-systeem maakt dit proces een stuk eenvoudiger. Op basis van het aantal afspraken kunnen we concluderen dat het een goede keuze was om juist hierover met potentiële klanten het gesprek aan te gaan. Tegelijk hebben we ervaren dat de besluitvorming om een PIM aan te schaffen veel tijd kost. De verkooptrajecten die naar aanleiding van de campagne in 2018 zijn opgestart lopen nu nog steeds.”
Concrete salestrajecten
“Nasano heeft ervoor gezorgd dat we nu twaalf concrete salestrajecten hebben lopen bij gewenste klanten. We zijn tevreden over de rol die Nasano heeft opgepakt. Een salesafdeling op afstand is voor ons ideaal en werkt prettig. Ze hebben zowel in het voortraject als in de uitvoering laten zien over veel expertise te beschikken,” besluit Arno Sledsens enthousiast.