Meer structuur in het salesproces bij XSARUS
XSARUS is een digital commerce-bureau met een toppositie in de Benelux. De onderneming helpt fabrikanten, groothandels en detailhandel met het verwezenlijken van omnichannel e-commerce-oplossingen op het hoogste niveau. XSARUS heeft vestigingen in Middelharnis en Rotterdam en heeft tachtig medewerkers. Sinds november 2018 ondersteunt Nasano XSARUS bij het structureren van het sales- en leadgeneratieproces.
Mond-tot-mond
Met opdrachtgevers als Wehkamp, Trust en WE is XSARUS een grote speler in digital commerce. Klanten komen vaak via mond tot mond in contact met het bedrijf. Paul Kieviet, CEO van XSARUS: “Ons salesproces bestond voor een deel uit ad-hoc-acties. We hadden behoefte aan meer structuur. Concreet hadden we de vraag hoe we onze commerciële acties in lijn kunnen brengen met onze financiële doelstellingen.”

Specialist in leadgeneratie
Omdat de onderneming de new business-activiteiten verder wilde vergroten, besloten ze Nasano te vragen voor extra ondersteuning. Paul Kieviet: “Ik ken Nasano als specialist in leadgeneratie. Een van de eersten zaken die ze direct heel pragmatisch hebben opgepakt is het benaderen van prospects voor het event World of Commerce.” XSARUS is initiatiefnemer en organisator van World of Commerce. Het event inspireert ondernemers en marketing- en IT-professionals in de fashion- en lifestylebranche met bevlogen sprekers en actuele kennis. Paul Kieviet: “Samen met ons salesteam is Nasano geïnteresseerden gaan bellen. Met de coördinerende en coachende rol van Nasano heeft dat uiteindelijk geresulteerd in ruim tweehonderdvijftig bezoekers.”
Commerciële acties afstemmen op de doelstellingen
Gedurende de eerste weken zag Nasano wat er goed ging binnen XSARUS en waar verbeterpunten lagen in het salesproces. Nasano is vervolgens aan de slag gegaan met structureren van het commerciële proces en het opzetten van een nieuw CRM-systeem. “Ze hebben voor ons allereerst het salesproces objectief gemodelleerd. Daarnaast heeft Nasano samen met onze salesafdeling de doelen gekoppeld aan concrete taken en dat vertaald naar acties”, aldus Paul Kieviet. Met een ingericht CRM beschikt XSARUS over een hulpmiddel waarmee de klant meer centraal staat en salesprocessen eenvoudiger te stroomlijnen zijn.
Praktische samenwerking
“Het CRM-systeem heeft ons enorm geholpen om bijvoorbeeld te bepalen hoeveel leads we moeten hebben om uiteindelijk onze verkoopplannen te realiseren. Door in deze fase samen op te trekken hebben we bovendien draagvlak gecreëerd en zijn we in staat om planmatiger de markt te benaderen. Wij hebben ondervonden dat Nasano niet alleen verfrissende ideeën heeft maar ook flexibel is in de uitvoering”, aldus Paul Kieviet.
Vanaf 1 maart 2019 geeft Nasano het salesstokje weer door aan XSARUS, maar blijft op de achtergrond aanwezig in een coachende rol. “De praktische samenwerking heeft ons in laten zien dat we de zaken goed op de rit hebben. We kunnen het zelf, maar het is een prettig idee dat we ook in de toekomst terug kunnen vallen op de expertise van Nasano”, besluit een tevreden Paul Kieviet.
