Wat is een zoektermenonderzoek?
Waar zoekt een potentiële klant op? Op welke zoektermen wil jij gevonden worden? Verbeteren van vindbaarheid in zoekmachines begint met zoektermen. Om erachter te komen welke zoektermen voor jou interessant zijn begin je met een zoektermenonderzoek.
Kijk eens naar het menu van je eigen website. In welke onderwerpen/diensten kan je dit indelen? Elke organisatie heeft een aantal kernproducten of diensten. Als het goed is zijn dit ook de categorieën binnen je menustructuur. Gemiddeld heeft een bedrijf 3 tot 5 hoofdcategorieën. Een zoektermenonderzoek binnen deze onderwerpen brengt je bij wat je wilt bereiken namelijk: dat potentiële klanten je vinden op zoektermen die voor jou het meest relevant zijn.
Het uitvoeren van een zoektermenonderzoek
Bij het uitvoeren van een zoektermenonderzoek bekijken we de volgende zaken per zoekterm:
- Zoekvolume: hoe vaak wordt er gemiddeld per maand gezocht op een zoekterm?
- Zoekintentie: is deze zoekterm passend en met welke reden zoekt de gebruiker met deze woorden?
- Klikratio: is de interesse groot genoeg, dan wel zijn de zoekresultaten dusdanig relevant dat de gebruiker doorklikt in de zoekresultaten van de zoekmachine? (indien beschikbaar)
- Terugkeerratio: wordt er binnen een maand opnieuw gezocht op deze zoekterm?
"Hoger in de zoekresultaten eindigen betekent meer bezoekers op jouw website. Punt!"
- Esmee Benning, Marketing Professional