Succesfactor - Meet jij je activiteit en succes?
Afspraken maken is natuurlijk fijn, maar wat is succes en hoe meet je dit? Vandaag geeft Dorus je handvaten om je eigen succes te meten. Na alle tips van de afgelopen dagen is het tijd om te kijken naar je resultaten.
Als je moeite hebt om afspraken te maken, ben je dan een slechte verkoper? Misschien. Misschien niet. Er is één manier om dat te meten en dat is door jouw statistieken in kaart te brengen. Je kunt jouw resultaten vervolgens vergelijken met die van collega’s. Succes meten doen we met drie factoren:

Met deze factoren meet je jouw succes
1. Activiteit
Hoeveel telefoontjes heb je gepleegd? Dit vormt een basis voor de volgende twee statistieken. Daarnaast geeft het een beeld hoe jij je tijd investeert.”
2. Kwaliteit
Hoeveel beslissers heb je gesproken? En, hoeveel van deze prospects waren de juiste persoon voor jouw product/dienst? Gebruik dit om enerzijds de kwaliteit van je ‘lead’ lijst te bepalen en anderzijds om te achterhalen of je de juiste personen binnen de organisatie aan het bellen bent. Krijg je steeds de beslisser niet te spreken? Dan is het zaak om behendiger te worden in deskresearch (vooraf uitzoeken wie je wil spreken) en/of tactiek om langs de gatekeeper te komen, zodat je wél doorverbonden wordt met diegene die je wil spreken
2. Conversie
Hoeveel afspraken heb je gemaakt en hoe verhoudt dit zich tot het aantal beslissers die je hebt gesproken? De conversie statistiek is ideaal voor het vaststellen van je sterke en zwakke punten. Is je pitch bijvoorbeeld wel goed? Één belangrijke tip: besteed continu 50% van je tijd aan het bellen van nieuwe prospects. Besteed de andere 50% van je tijd aan het opvolgen/opwarmen van prospects die je eerder hebt gesproken. Theoretisch komt er bij iedere prospects een moment van heroverweging voor aankoop van jouw product/dienst; soms heb je daar meerdere contactmomenten én geduld voor nodig voordat je op het juiste moment een afspraak kunt maken