Telefonische acquisitie is voor bedrijven met een complexe propositie in Apeldoorn de manier om afspraken te maken met potentiële klanten
Leer hoe telefonisch acquisitie ook voor jou werkt en lees praktische tips

Telefonische acquisitie de een gruwt ervan, terwijl een ander niets liever doet dan bellen. In dit blog leggen we je uit wat het eigenlijk is en waarom je het zou moeten inzetten, wat het verschil is tussen koude en warme telefonische acquisitie en waarom juist de combinatie met (online) marketing zo’n slimme en effectieve manier is om leads te genereren voor software bedrijven. Tenslotte geven we je nog een aantal praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt.
Inhoud van deze pagina

Wat is telefonische acquisitie en waarom zou je het inzetten?
Telefonische acquisitie is het planmatig (vaak ongevraagd) telefonisch benaderen van potentiële klanten. Iedereen kent het. Aan de hand van bellijsten worden lukraak prospects benaderd, die te woord worden gestaan aan de hand van standaard belscripts. Het enige doel van deze vorm van telefonische acquisitie is het sluiten van een deal. Zeker voor bedrijven met een complexe propositie is deze vorm van acquisitie een verspilling van energie.
Eerst brengen, dan halen
Bij Nasano uit Apeldoorn vinden we dat je de nadruk niet moet leggen op halen maar moet focussen op brengen. Je hebt bijvoorbeeld een whitepaper geschreven of organiseert een event rondom een bepaald vraagstuk. Aan de telefoon wil je kennismaken en kort verkennen of jouw prospect dezelfde problematiek ervaart als andere bedrijven in de markt. Als je het gesprek op deze manier insteekt, creëer je een oprechte telefonische ontmoeting en kun je eenvoudiger in kaart brengen of deze prospect bij je past en of het misschien zinvol is om eens een afspraak te maken. Komt een afspraak in een te vroeg stadium, houd dan in je achterhoofd dat het gesprek hoe dan ook waarde opgeleverd heeft.
“Telefonische acquisitie is niet dood, maar nog steeds super effectief!”
Lees verder waarom telefonische acquisitie geen verleden tijd is.

Telefonische acquisitie is een super effectief instrument om in contact te komen met potentiële klanten. Doe je het goed en zorgvuldig dan bouw je vanaf het eerste gesprek een waardevolle relatie op. Dat geldt niet alleen voor warme acquisitie, waarbij de potentiële klant jou of je bedrijf al kent, maar ook voor koude acquisitie. Onder deze laatste variant van telefonische acquisitie wordt verstaan het benaderen van bedrijven en personen die nog nooit van jou hebben gehoord. De meeste mensen hebben een sterke voorkeur voor warm bellen en vermijden koude acquisitie.
Zorg dat je een aanleiding vindt en koud bellen wordt een stuk warmer
Koude acquisitie links laten liggen is jammer omdat je daarmee ook een enorm gedeelte van de markt laat liggen. De oplossing om dit potentieel toch aan te boren is makkelijker dan je denkt. Het enige wat je moet doen is zorgen dat je een aanleiding vindt om te bellen. Die aanleiding kan bijvoorbeeld al gevonden op de LinkedIn-bedrijfspagina of de website van de klant. Door te onderzoeken waar het bedrijf mee bezig is, te kijken wat er speelt en nieuwsitems te lezen kun je eenvoudig haakjes vinden om te bellen. Deze outboundactiviteiten kun je nog succesvoller maken door ook (inbound) tools te gebruiken.
Waarom telefonische acquisitie en online marketing een succescombinatie is?
Er bestaan verschillende tools die inzichtelijk maken welke bedrijven jouw website bezoeken, hoe vaak ze dat doen, hoe lang en welke pagina’s ze interessant vinden. Met het inzichtelijk maken van deze informatie kun je een ogenschijnlijk koud gesprek een stuk warmer maken. Zeker als je een goede aanleiding vindt om contact op te nemen en de nadruk legt op brengen in plaats van halen.
Customer journey
Telefonische acquisitie is nog steeds een effectieve manier om nieuwe klanten te krijgen. Toch valt er nog meer winst te behalen door het te combineren met online marketing. Bij Nasano noemen we dit een slimme combinatie van sales & marketing . Het belangrijkste wat je hiervoor moet doen is het inzichtelijk maken van de customer journey. Er zijn verschillende manieren om deze klantreis zichtbaar te maken en, veel interessanter, te beïnvloeden. Het beïnvloeden van de klant kun je doen met touchpoints. Zo zorg je proactief dat de potentiële klant op verschillende momenten met jouw bedrijf in aanraking komt. Als er voldoende relevante touchpoints zijn, maakt de potentiële klant zich sneller bekend (een inbound lead) en is de kans groter dat hij jouw bedrijf herkent, op het moment dat hij telefonisch benaderd wordt.

Nieuwsgierig welke prospects, klanten, leads of concurrenten jouw website bezoeken? Gebruik 30 dagen gratis en vrijblijvend de warme leads tooling van Nasano.

Meer informatie over een geïntegreerde aanpak Sales en Marketing
Telefonische acquisitie: zelf doen of uitbesteden?
Het genereren van leads door middel van telefonische acquisitie en online marketing bestaat uit veel onderdelen die je heel goed zelf uit kunt voeren. Binnen je bedrijf is vaak al voldoende kennis over producten en diensten aanwezig evenals informatie over bestaande klanten (en de reden waarom ze klant zijn). Ook de creatie van touchpoints als het schrijven van blogs, het inrichten van Google Analytics en het opzetten van online campagnes kan heel goed intern opgepakt worden. Datzelfde geldt voor het trainen van je salesmedewerkers in het benaderen, opvolgen en warm houden van potentiële leads.
Stok achter de deur
Wat we bij Nasano uit Apeldoorn merken is dat bedrijven het soms moeilijk vinden om een leadgeneratie-strategie te ontwikkelen en een stok achter de deur nodig hebben om focus te creëren en te houden. Juist in die gevallen kan een extern bureau je ondersteunen. Niet alleen hebben ze brede kennis van verschillende markten, ze kunnen je goed adviseren hoeveel energie en budget je in acties moet stoppen om resultaat te behalen.
De 5 beste tips voor bedrijven met een complexe propositie uit Apeldoorn:
- Zit altijd rechtop, glimlach en doe alsof elk telefonische acquisitiegesprek je beste gesprek moet worden! Je hoort dit aan de telefoon.
- Bereid ieder gesprek voor en zorg voor een goede opening.
- Ontwikkel een dijk van een elevatorpitch met inhoud.
- Maak 30 dagen gratis gebruik onze Warme Website Leads om van koude acquisitie warme te maken.
- Als je in de winning mood bent, moet je nooit stoppen. Dus heb je een lekkere dag, een mooie opdracht binnengehaald of targets gehaald? Ga dan door en bel (moeilijke) prospects.
Wil je meer praktische tips voor telefonische acquisitie? Download het gratis e-book.

Na het lezen van ons E-book ben jij expert:
- Je weet precies hoe je een perfecte pitch aan de telefoon geeft
- Je weet hoe je met bezwaren aan de telefoon om moet gaan
- "Stuur mij maar informatie per mail" weet jij om te zetten in een kans
- Beheers jij de skills om langs een gatekeeper te komen
- Je ontdekt op welke momenten je het meeste succes gaat krijgen
Wil je hulp bij een effectieve strategie voor onder andere telefonische acquisitie? Download dan nu ons gratis whitepaper.

Wat ontdek je in deze gratis whitepaper?
- De exacte stappen voor een volledige en dus succesvolle leadgeneratie strategie
- Na het lezen van het whitepaper weet jij hoe je jouw product of dienst waardevol kan maken voor je klanten
- Ontdek wat de beste aanpak is voor B2B bedrijven om leads te genereren